• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-09 00:00:26 följande:
    En enkel fråga. Hade du kunnat uttrycka dig på ett så här fördomsfullt sätt mot någon som är homosexuell eller transperson?

"Att vara en hbtq-person är något som man väljer själv att vara. Då får man skylla sig själv för de svårigheter det innebär på ett individuellt plan och man förtjänar att bemötas med förakt av omgivningen."

Jag hade aldrig uttryckt mig så. Varför gör du det i stort varje dag om incels (en annan grupp som avviker sexuellt från normen)?
    Påstår att jag uttryckt mig så mot incels? Det har jag inte. Du fortsätter med dina påhittade saker och härskartekniker. Incels som skickar ut kvinnoförakt förtjänar förakt tillbaka. Har du förstått din frågeställning i trådstart? Det någon skickar ut förtjänar denne att få tillbaka.
  • Anonym (....)

Vad är det för fel om vissa kvinnor tar någon medel/piller så de får högre sexlust och sedan säljer de friviligt sex (i förutsatt att sexköp blev lagligt)  ? 

Om det är okej med lusthöjande medel för sex utan betalning så borde det vara okej även om någon skulle sälja sex och ta det.

• Anonym (Skild)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-09 02:28:11 följande:
    Tror inte att de flesta män var våldtäktsmän förr i tiden som hade sex med vem de ville oavsett samtycke eller inte som du verkar beskriva det. Det har alltid funnits såna rötägg som Harvey Weinstein som utnyttjar kvinnor, men de tillhör minoriteten.
    Å nu är det tredje gången du inte förstår vad jag skriver utan tolkar det på ditt sätt och kör in på ett nytt spår. Var 17 kom Harvey Weinstein in i bilden? Är han den enda mannen i historien som begått sexuella övergrepp mot kvinnor? 

Jag har för tredje gången bemött ditt påstående att bristen på preventivmedel i hundratals år hejdat män från att ha sex. Det är fint av dig att tro  att män genom tiderna varit och ff är så ansvarsfulla. I din värld och så långt tillbaka som för 400 år valde män bort sex utan preventivmedel....

Sex utan samtycke är och har alltid varit våldtäkt. Även för 400 år sedan. Ända från urminnes tider. Du håller naturligtvis inte med men det är underförstått. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (....) skrev 2023-08-09 02:58:16 följande:

Vad är det för fel om vissa kvinnor tar någon medel/piller så de får högre sexlust och sedan säljer de friviligt sex (i förutsatt att sexköp blev lagligt)  ? 

Om det är okej med lusthöjande medel för sex utan betalning så borde det vara okej även om någon skulle sälja sex och ta det.

Varför tar inte män som är ofrivilligt utan sex piller som tar bort all lust och gör dem nöjda med att vara ensamma? Problemet löst. Så otroligt enkelt. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-09 01:20:16 följande:
    Det var inte det som var frågan vem som fick skulden, utan det handlade om hur stor tillgången till sex var. Eftersom det inte fanns preventivmedel var den faktiska tillgången till sex betydligt lägre än idag.
    Jag ser inte ens att tillgången till preventivmedel hindrar män att ha sex idag. I så fall skulle det knappt finnas en enda aborttråd här på familjeliv där mannen vill att hon ska göra abort men hon vill inte, ofrivilliga fäder etc etc. Få killar har kondom, de tycker ofta att det är kvinnans ansvar att skydda sig och de är villiga att köra utan. Tom prostituerade får förfrågningar om att köra utan skydd, de vill betala extra för det etc. Män som smyger av kondomer under sex förekommer också.

Nä, män har nog historiskt sett sett det som kvinnans ansvar om hon blev gravid. För dem är det ju enkelt, de kunde ju bara dra. Som idag. Betydligt fler ensamstående mödrar än fäder. 
  • Anonym (Til)
    En enkel fråga. Hade du kunnat uttrycka dig på ett så här fördomsfullt sätt mot någon som är homosexuell eller transperson?

"Att vara en hbtq-person är något som man väljer själv att vara. Då får man skylla sig själv för de svårigheter det innebär på ett individuellt plan och man förtjänar att bemötas med förakt av omgivningen."

Jag hade aldrig uttryckt mig så. Varför gör du det i stort varje dag om incels (en annan grupp som avviker sexuellt från normen)?
    Jag har aldrig hört hbtq-personer vilja reglera vem man får eller inte får dejta, öka tillgången till ett specifikt kön på ett annat köns bekostnad etc, hata för att de inte får ligga, vilja ge droger. Det är en stor skillnad. Ingen har nåt emot ensamma män, det är när de ensamma männen börjar ställa krav på att andra ska inskränka sina liv för deras skull som det blir protester.

Din premiss är tyvärr fel men du inser inte det. Det är inte så enkelt som tillgång och efterfrågan, eftersom kvinnor väljer bort.

Det är ett matchningsproblem. Incels vill vara attraherade av den de träffar men lyckas inte attrahera någon. Det matchningsproblemet kommer kvarstå,för det brukar finnas goda anledningar till det i många fall. Det framstår som ganska bortskämt att propsa på att man ska hitta nån man attraheras av när man uppenbarligen inte lyckas attrahera nån själv. 
  • Fiona M

Det ska bli intressant att se hur TS och co bemöter det här inlägget.
  • Anonym (Skild)

Det här är så klockrent och beskrivande hur en incel resonerar och hur synen på kvinnan är.

Annäl inte! 
    Låt det stå kvar! 
  • molly50

Men hur är det ens jämförbart?
    HBTQ-personer väljer inte att vara den de är,lika lite som heterosexuella.
    Incels däremot väljer att sitta ensamma,bittra,sura och misogyna.
    De har valet att göra något åt sin situation,men vägrar.
    De lägger istället ansvaret för sin situation på andra och tycker att kvinnor ska födelas bland de ensamma männen eller ges droger för att bli mer kåta.
    Du måste ju själv se det absurda i det.
    Vanliga ensamma män som inte klagar är det ingen som har protesterat emot.
  • molly50

Sla man ta lusthöjande medel så ska det vara för att man själv vill.
    Inte för att tillfedsställa ensamma män som inte lyckas hitta någon.
    Det hoppas jag att du förstår.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?