• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-07 01:10:05 följande:

Varför hittar du på saker "Maria" ? Du resonerar på samma sätt som att ett incel skulle uppfunnit en kvinna. Kommer du också och påstår att du inte alls informerat alla i tråden om hur lätt det är för just dig att passivt skaffa sex med män?

//
    Det var ett tänkt scenarie, som jag redan försökt förklara, återigen: JAG VET INTE OM DET FUNKAR SÅ. Och jag vet inte hur jag hade gjort heller. Om det verkligen skulle funka att kunna rädda någon på det sättet, vilket jag inte ens vet om det gör, så vet jag inte hur jag hade gjort. Det är en sak att sitta här och tänka att man borde rädda någon, en annan sak att verkligen göra sådär.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-07 01:23:51 följande:
    Det var ett tänkt scenarie, som jag redan försökt förklara, återigen: JAG VET INTE OM DET FUNKAR SÅ. Och jag vet inte hur jag hade gjort heller. Om det verkligen skulle funka att kunna rädda någon på det sättet, vilket jag inte ens vet om det gör, så vet jag inte hur jag hade gjort. Det är en sak att sitta här och tänka att man borde rädda någon, en annan sak att verkligen göra sådär.

Ingenstans verkar du anse att det är våldtäktsmannens eget fel. 

Vet inte riktigt om du förstår hur ett diskussionsforum fungerar. Visst, du skriva hur lätt det är för personen "Maria" att passivt skaffa sex med män. Men någonstans borde du uttrycka en poäng med det du skriver. Eller om du vill ha allting så mycket till din fördel som mycket, så antar folk att budskapet är att personen bakom "Maria" menar att:

-kvinnor har så lätt att passivt skaffa sex
    -kvinnor vill inte förlora privilegium 
    -kvinnor borde uppoffra sig för sex för att undvika våldtäkt

dvs typisk incelretorik.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-07 01:32:20 följande:

Ingenstans verkar du anse att det är våldtäktsmannens eget fel. 

Vet inte riktigt om du förstår hur ett diskussionsforum fungerar. Visst, du skriva hur lätt det är för personen "Maria" att passivt skaffa sex med män. Men någonstans borde du uttrycka en poäng med det du skriver. Eller om du vill ha allting så mycket till din fördel som mycket, så antar folk att budskapet är att personen bakom "Maria" menar att:

-kvinnor har så lätt att passivt skaffa sex
    -kvinnor vill inte förlora privilegium 
    -kvinnor borde uppoffra sig för sex för att undvika våldtäkt

dvs typisk incelretorik.

Men att eventuellt kunna rädda någon och vems fel  det är, är väl olika saker. Det händer väl inte sällan att människor räddar eller hjälper andra ifrån något som var någon annans fel. 

Poängen var att det inte alls behövs massa ryck upp dig och jobba på dig själv för att få sex. Har jag skrivit flera gånger. Det behöver inte handla om just mig, andra gör också samma sak som jag gjorde, eller så skulle säkert många kunna men vill inte, vissa behöver mer än så för att kunna ha sex. Många är ju försiktiga också och törs inte möta en främling på tu man hand. Men det är inte alls konstigt att det går.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-07 01:56:37 följande:

Men att eventuellt kunna rädda någon och vems fel  det är, är väl olika saker. Det händer väl inte sällan att människor räddar eller hjälper andra ifrån något som var någon annans fel. 

Poängen var att det inte alls behövs massa ryck upp dig och jobba på dig själv för att få sex. Har jag skrivit flera gånger. Det behöver inte handla om just mig, andra gör också samma sak som jag gjorde, eller så skulle säkert många kunna men vill inte, vissa behöver mer än så för att kunna ha sex. Många är ju försiktiga också och törs inte möta en främling på tu man hand. Men det är inte alls konstigt att det går.

Hela resonemanget du för med att du kan "rädda en väninna från våldtäkt" om du har sex med en incel är bisarrt. Varför lägger du inte ansvaret på incels att inte våldta i så fall? Hur kan det mynna ut till att något sånt ska vara "vännen till våldtäktsoffrets" fel?

så ditt budskap är att du menar att man ska kunna vara passiv och ändå "få" sex. För det fungerar för dig.  Tydligen så tillhandahålls incels inte sex, så ditt inlägg är varken tips eller förslag på någon lösning för incels. Mer information om att det är så lätt för dig.

Ganska typiskt för incelretorik i övrigt, det är så "lätt" för kvinnor ("Maria") att skaffa sex, det borde bra "lätt" för incels att passivt skaffa sex också.  

• ClumsySmurf

"Poängen var att det inte alls behövs massa ryck upp dig och jobba på dig själv för att få sex."

Du har skrivit att det har funkat så för dej.

Var är poängen för de av det motsatta könet som ligger sämst till?

Det är lättare för en kvinna att ge en man orgasm än tvärt om, den med kuk kommer ju lättare.
    "det är ju lätt för mej att bara passivt dra lite fram och tillbaka" utan att ens hinta om hur mannen ska göra för att det ska bli lika lätt.

Du har skrivit flera inlägg om en poäng du aldrig gjort och fortsätter väl att passivt undvika att förklara poängen.

• Anonym (Incelslem)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-07 01:07:52 följande:
    Var det du som skrev det? jag menar inlägg som skriver att man får ta ansvar för sitt eget sexliv. Om det ansvaret är för stort för att klara för den personen så går det ju inte. Då blir det inget sexliv. Inte att man ska ta ansvar för att öka chanserna till att få ett sexliv, inte att man ska ta ansvar för att bli lycklig i övrigt. Utan alltid skriver de: Man får ta ansvar för sitt eget sexliv.
    Vem menar du annars ska ta ansvar? Sex är återigen inte ett basalt behov som är statens ansvar att ombesörja. 

det är inte något som ger dig rätt till personlig assistans likt förlamade människor efter stroke som hjälper till med basala behov som andning, mat, vatten.

oavsett vad du tycker eller vill eller hur *orättvist* det är. Det är ingen annans ansvar. Om du är så begränsad att du inte kan inse ditt eget ansvar så är det ännu mer tragiskt att du inte fått rätt hjälp av vården än med terapi, kbt och liknande. har du sökt hjälp? Eller är det med för mycket ansvar?
  • Anonym (Incelslem)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-07 01:07:52 följande:
    Var det du som skrev det? jag menar inlägg som skriver att man får ta ansvar för sitt eget sexliv. Om det ansvaret är för stort för att klara för den personen så går det ju inte. Då blir det inget sexliv. Inte att man ska ta ansvar för att öka chanserna till att få ett sexliv, inte att man ska ta ansvar för att bli lycklig i övrigt. Utan alltid skriver de: Man får ta ansvar för sitt eget sexliv.
    vem anser du ska ta ansvar?
    är det personen själv, som *inte kan*?
    är det närmsta familjen som ska försöka para ihop sin son med en *god kvinna*?
    är det staten som ska fördela ut partner till alla registrerade singlar?
    eller, ska vi göra hela samhället ansvarslöst? att ingen behöver ta ansvar för något?
  • Anonym (Til)

Fast poängen för dessa incels är ju att passivitet inte alls har fungerat för dem. De behöver göra nåt mer. 

Du tycks snarare vilja förstärka hur lätt det är för kvinnor att få sex, dvs precis det incels brukar klaga på och anledningen till att de vill införa statliga regleringar, fördela kvinnor etc. 

Incels missar dock alltid alltid att t ex män har en massa andra fördelar, och att kvinnor sällan utnyttjar möjligheten till sex eftersom det ger dem ingenting. Det kvinnor ofta söker är istället en bra relation, och det är verkligen inte alls lika lätt att få som sex.

Ingen har nån skyldighet att ligga med nån för att rädda nån från våldtäkt (låter fullkomligt absurt om det nu verkligen är så du skrivit) men om du vill bli frivillig incelräddare så varsågod. Din åsikt är väldigt ovanlig och du skulle nog inte få så många "kollegor". Det är en farlig väg att slå in på att mata incels som du gör i den här tråden, istället för att stå upp för vad man kan tycka är självklara saker: 1. Att det alltid är våldtäktsmannens fel, inte offrets. 2. Om man inte får det man vill ha får man antingen lära sig leva med det eller göra nåt åt det. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-07 06:54:48 följande:
    Fast poängen för dessa incels är ju att passivitet inte alls har fungerat för dem. De behöver göra nåt mer. 

Du tycks snarare vilja förstärka hur lätt det är för kvinnor att få sex, dvs precis det incels brukar klaga på och anledningen till att de vill införa statliga regleringar, fördela kvinnor etc. 

Incels missar dock alltid alltid att t ex män har en massa andra fördelar, och att kvinnor sällan utnyttjar möjligheten till sex eftersom det ger dem ingenting. Det kvinnor ofta söker är istället en bra relation, och det är verkligen inte alls lika lätt att få som sex.

Ingen har nån skyldighet att ligga med nån för att rädda nån från våldtäkt (låter fullkomligt absurt om det nu verkligen är så du skrivit) men om du vill bli frivillig incelräddare så varsågod. Din åsikt är väldigt ovanlig och du skulle nog inte få så många "kollegor". Det är en farlig väg att slå in på att mata incels som du gör i den här tråden, istället för att stå upp för vad man kan tycka är självklara saker: 1. Att det alltid är våldtäktsmannens fel, inte offrets. 2. Om man inte får det man vill ha får man antingen lära sig leva med det eller göra nåt åt det. 
    Och sex skulle ju inte vara rättvist och man skulle ju förtjäna det för att få sex och ett förhållande som man uppskattar säger ni.

Det är därmed inget problem om kvinnor hittar inga män de uppskattar 
  • Anonym (....)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-07 06:54:48 följande:

Och problemet ligger hos kvinnorna då om de inte utnyttjar valen som de får, samt inte hittar något bra förhållande 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?