• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (SL)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-29 17:04:34 följande:
    Menar du att din man är snål? Gillar du att din man är snål?

Om du är sjukskriven och han "ingen höginkomsttagare" så gifte du dig uppåt precis som de flesta andra kvinnor.

Helt rätt ska tilläggas. Om män skulle förlora den moroten skulle samhället försämras.
    Vet jag om att en man lever på existensminimum etc så tänker jag inte att det är snålhet utan klok ekonomisk planering.
    Jag har för övrigt alltid tyckt det är obehagligt med sedvänjan att en man ska bjuda (bara för att han är man)

Jag vet att det finns kvinnor som tänker mycket kring ekonomin precis som det finns män som fastnar vid bröst och annat i utseendet.
    Jag håller inte med dig att det vore förlust för samhället om detta försvann...
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-29 17:08:16 följande:
    Eftersom unga män fortfarande bemöts med tramsråd här om att deras socio ekonomiska status inte spelar någon roll så är den forskningen i allra högsta grad relevant. 

Som forskaren sa. Är du ung man och singel. Skaffa en bra utbildning och ett välbetalt jobb.
    Alla vet att det funkar så, trots allt godhetsknarkande med värdegrunder etc.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-29 20:59:55 följande:
    Vad menar du med "godhetsknarkande med värdegrunder"?
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-29 17:08:16 följande:
    Eftersom unga män fortfarande bemöts med tramsråd här om att deras socio ekonomiska status inte spelar någon roll så är den forskningen i allra högsta grad relevant. 

Som forskaren sa. Är du ung man och singel. Skaffa en bra utbildning och ett välbetalt jobb.
    Det är ingen som har sagt att en persons socioekonomiska status inte spelar någon roll. Den spelar roll precis som en massa annat. Det finns horder av saker man kan förändra om man vill att ens liv ska ändra riktning.

Ja, det är en bra start men räcker förstås inte.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-29 20:59:55 följande:
    Så alla män du känner som har ett förhållande har en bra utbildning och ett välbetalt jobb? Och en rutten personlighet. Inkluderar det dig själv?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-07-29 22:09:21 följande:
    Det är ingen som har sagt att en persons socioekonomiska status inte spelar någon roll. Den spelar roll precis som en massa annat. Det finns horder av saker man kan förändra om man vill att ens liv ska ändra riktning.

Ja, det är en bra start men räcker förstås inte.
    Det räcker för väldigt många för att få en bra kvinna och familj. Tycker dock inte att man inte ska nöja sig med det utan ta det många steg längre. Mest för att det ger ett bättre liv.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-07-29 22:15:18 följande:
    Så alla män du känner som har ett förhållande har en bra utbildning och ett välbetalt jobb? Och en rutten personlighet. Inkluderar det dig själv?

De flesta unga män är redan schyssta och har bra värderingar. Det är därför det i de flesta fall räcker med att de skaffar sig en bra utbildning och ett välbetalt jobb för att få en bra fru och familj.

Om det inte räcker så är det sannolikt andra saker de behöver jobba på som självförtroende, självkänsla, integritet, öppenhet och generositet. Dessutom  behöver de börja ta kontakt med kvinnor.
  • Anonym (Palle)
    nihka skrev 2023-07-29 22:15:18 följande:
    Nädu, men om du är bra på något, framgångsrik etc så höjer det definitivt ditt marknadsvärde som man. Men det är klart att det finns massa vanliga män i den stora gråzonen. Men det finns flera attribut som kvinnor generellt sett gillar och det är dom flesta män medvetna om.

Givetvis är det samma även för herrar kontra damerna. Utseende verkar höja kvinnornas marknadsvärde rejält, men det är såklart inte allt. Detta är även ni kvinnor väl medvetna om.

Till sist vill jag påpeka att om jag har en rutten personlighet är i sig en subjektiv frågeställning? Du skulle kanske tycka det då vi är långt ifrån varandra i värderingar och åsikter.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-29 17:04:34 följande:
    Menar du att din man är snål? Gillar du att din man är snål?

Om du är sjukskriven och han "ingen höginkomsttagare" så gifte du dig uppåt precis som de flesta andra kvinnor.

Helt rätt ska tilläggas. Om män skulle förlora den moroten skulle samhället försämras.
    Nej,han är inte snål. Men han är låginkomsttagare.
    Något som män menar att kvinnor inte vill ha.
    Han var dessutom närmare 30 när vi träffades och inte så erfaren.
    Och han är absolut inte ful,men heller ingen 10-poängare. Men ser bra ut.
    Så han är allt det som ni män påstår att kvinnor inte vill ha.
    Ändå så föll jag för honom.
    Hur kommer det sig,tror du?
    Kan det ha med något annat än pengar och utseende att göra,tror du?
    Hans personlighet kanske? Att han utstrålar värme och trygghet och har humor?
    För mig är allt det viktigare än hans plånbok. 
  • molly50
    molly50 skrev 2023-07-30 10:45:01 följande:
    Nej,han är inte snål. Men han är låginkomsttagare.
    Något som män menar att kvinnor inte vill ha.
    Han var dessutom närmare 30 när vi träffades och inte så erfaren.
    Och han är absolut inte ful,men heller ingen 10-poängare. Men ser bra ut.
    Så han är allt det som ni män påstår att kvinnor inte vill ha.
    Ändå så föll jag för honom.
    Hur kommer det sig,tror du?
    Kan det ha med något annat än pengar och utseende att göra,tror du?
    Hans personlighet kanske? Att han utstrålar värme och trygghet och har humor?
    För mig är allt det viktigare än hans plånbok. 
    Jag ska tillägga att han dessutom har sunda värderingar vilket för mig är viktigt.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?