• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-28 23:02:52 följande:
    Ja, du är obehaglig. Du tycker det var bättre förr eftersom kvinnor på ett eller annat sätt var tvingade till äktenskap. Du tycker det var kollektivt korkat av män att låta kvinnor tjäna pengar. Du är avundsjuk på influensertjejer, för att inte tala om att du vill att dejting ska regleras statligt via ett organ som bedriver förhör med kvinnor. Du kallar dig själv för en "riktig man" och menar att svenska folket har röstat på ett parti som manar till förändring (antar att du menar begränsning av kvinnors rättigheter) du talar positivt om Åkesson så jag antar att du menar sd.

Men det har du ju själv skrivit, det har jag upprepat tidigare. Det du gör nu är bara ett i leden av dina använda härskartekniker-gaslighting-
    Det mesta av det du skriver stämmer inte eller är grova överdrifter, förutom att jag vill att dejtingmarknaden ska regleras. Det stämmer.

Om jag verkligen var avundsjuk på influencertjejer. Vad är problemet med det? Är inte det själva syftet med deras image att man ska avguda dem som är så perfekta och vilja ha deras liv genom att köpa de saker som de marknadsför? Jag tycker snarare att det är patetiskt.

Har aldrig kallat mig själv för en riktig man, men jag har sagt att det finns många svaga naiva män i det här landet vilket är farligt i en tid när det inte går så bra generellt och vi står inför stora prövningar. Det har dock inget med incels att göra och det finns ingen politisk koppling till incel-debatten.
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-07-29 01:22:50 följande:
    Ok. Så du menar att jobba med sig själv innebär att skaffa bättre jobb och högre lön samt fler vänner och större social krets?
    Då var jag alltså helt fel ute som hittade en man trots att jag hade ett låglönearbete och inte en allltför stor social krets?
    Nej, det är inte jag som menar det utan det var några som skrev det i början av tråden.

Jag antar att det är skillnad på att vara man och kvinna, för de kraven ställs bara på män trots att vi officiellt sätt ska leva i ett jämställt samhälle.
  • Anonym (hej)
    ClumsySmurf skrev 2023-07-28 23:27:34 följande:
    De som får brukar ju också har något att erbjuda så det blir en win-win, det är de som vill att staten ska lägga sej i som vill roffa åt sej utan att att ha något att erbjuda.
    Vad är det som den genomsnittliga kvinnan har att erbjuda i större utsträckning än genomsnittliga mannen som gör att kvinnor får mycket mer uppmärksamhet inom dejting? På vilket sätt är de bättre människor?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-29 01:38:51 följande:
    Nej, det är inte jag som menar det utan det var några som skrev det i början av tråden.

Jag antar att det är skillnad på att vara man och kvinna, för de kraven ställs bara på män trots att vi officiellt sätt ska leva i ett jämställt samhälle.
    Att jobba med sig själv innebär att jobba med sin självkänsla bl a.
    Så om du tror att det handlar om att skaffa bättre jobb och högre lön osv så har du missuppfattat det. 
  • molly50
    molly50 skrev 2023-07-29 01:46:48 följande:
    Så om du tror att det handlar om att skaffa bättre jobb och högre lön osv så har du missuppfattat det. 
    Tillägg: Och det gäller båda kön. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-29 01:36:06 följande:
    Det mesta av det du skriver stämmer inte eller är grova överdrifter, förutom att jag vill att dejtingmarknaden ska regleras. Det stämmer.

Om jag verkligen var avundsjuk på influencertjejer. Vad är problemet med det? Är inte det själva syftet med deras image att man ska avguda dem som är så perfekta och vilja ha deras liv genom att köpa de saker som de marknadsför? Jag tycker snarare att det är patetiskt.

Har aldrig kallat mig själv för en riktig man, men jag har sagt att det finns många svaga naiva män i det här landet vilket är farligt i en tid när det inte går så bra generellt och vi står inför stora prövningar. Det har dock inget med incels att göra och det finns ingen politisk koppling till incel-debatten.

Nu gaslightar du igen. Allt jag skrev tidigare är sånt du sagt. Dessutom så försöker nedspela dina inlägg om statlig reglering av dejting. I den normala världen, befolkat av normala människor så är sånt extrema och radikala åsikter, såna åsikter som säkerställer en individs utanförskap i samhället, sånt som säkerställer att en individ förtjänar att bli kallad för incel. Det är samtidigt något som bemöts med förakt och obehag då det avskalar folks egna viljor och klassar dom till "resurser" som någon vill ska fördelas.

Begriper du verkligen inte att det bara är ditt eget fel att du är incel? Förstår du nu , vid det här laget varför folk ryggar tillbaka från incel? (hänvisning till trådstart)

eller ska du fortsätta låtsas?

• ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-07-29 01:44:38 följande: #1653
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #1649
    De som får brukar ju också har något att erbjuda så det blir en win-win, det är de som vill att staten ska lägga sej i som vill roffa åt sej utan att att ha något att erbjuda.
    Vad är det som den genomsnittliga kvinnan har att erbjuda i större utsträckning än genomsnittliga mannen som gör att kvinnor får mycket mer uppmärksamhet inom dejting? På vilket sätt är de bättre människor?
    Män och kvinnors sexualitet är generellt olika, män vill ligga oftare och med fler vilket skapar obalans i tillgång och efterfrågan och när det enbart handlar om sex brukar män sänka kraven vilket ökar möjligheterna att få ligga, de är inte heller lika noga med personligheten. Det är i stort sett bara män som kan tänka sej att ligga med någon de hatar enbart för att få ligga så om nu femcels skulle hata män så skulle de inte argumentera för att staten skulle dela ut ligg till dem som vissa manliga incels gör.

Det är män som tycker att en kvinnlig 3a duger för en manlig 5a så det är män som bestämt marknadsvärdet. En manlig 2-3 skulle kunna få ligga en hel del om det finns många ettor men de manliga ettorna blir utan. Online dating funkar sämre för vissa män än att träffa kvinnor IRL, ju fler av dem som envisas med att använda online dating ju lägre blir konkurrensen för de med samma "handikapp" om de försöker träffa kvinnor IRL.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:16:47 följande:
    Det här är väldigt intressant att du skriver om att kvinnor hade en sämre position förr i tiden och har fått det bättre idag. Tvärtom mot vad du tror har jag stor sympati för de kvinnorna och vill inte att någon människa ska fara illa eller begränsas av sitt kön. Bevisar inte det här att samhället/ tidsandan påverkar individen mer än att allting bara är individens eget ansvar (som du hävdade)?

Precis som ensamma kvinnor tydligen behandlades illa förr i tiden och kallades för diverse nedsättande tillmälen blir ensamma män idag behandlade på exakt samma sätt. Läs bara den här tråden. Målet borde vara att alla människor oberoende av kön ska behandlas med respekt och ha samma goda förutsättningar att skapa sig ett bra liv.
    Bara det faktum att du ens jämför kvinnans situation tidigare (en tid du dessutom drömmande vill tillbaka till) med hur ensamma män situation är idag visar hur historielös och sympatilös du är.

Du har dessutom mage att ifrågasätta historien, "Precis som kvinnor tydligen behandlades illa"
    Ursäkta???? 
    Män bestämde över kvinnan helt och hållet. Politiskt, ekonomiskt, sexuellt och socialt. 
    På vilket sätt går det ens att jämföra med dagens situation?

Män får utbilda sig, arbeta, rösta, stå på hyreskontrakt, äga tillgångar, ha sex eller inte ha sex, ha vänner, säga ja eller nej till giftemål etc etc.

Män och kvinnor har idag möjligheter att på egen hand förändra situationen för sig själva.
    Att inte hitta en livspartner innebär inte samma konsekvenser på alla plan som det gjorde tidigare.
    Män och kvinnor har på lika rätt att bestämma över sina kroppar. 
    Det är en bra förändring.

Det jag kan se som problematiskt är ju att samhällsklyftorna ökar och det krävs mer och mer utbildning för att få ett jobb.
    Jobben blir även mer och mer komplicerade än tidigare.
    Forskning visar att män är överrepresenterade i gruppen som påverkas av detta, då kvinnor i större utsträckning utbildar sig. Att inte komma in på arbetsmarknaden påverkar självklart självbilden negativt.
    Forskning visar också att utbildning och arbete är viktiga och avgörande faktorer när kvinnor väljer partner. 
    Här tror jag absolut att det behövs göras samhällsinsatser för att minska klyftorna pch förebygga social och ekonomisk utslagning.
    Men oavsett så kommer det alltid vara individen som måste ta vara på insatserna.

Jag tycker att det är självklart att målet är respekt för alla men det du uttrycker i denna tråden är inte det.
    Du har tunnelseende för din hjärtefråga och ser i detta faktiskt inte skogen för alla träden. Dina förslag är respektlösa och ger uttryck för en gammalmodig syn där kvinnans roll är att vara till för männen.
    Det är vi inte.
    Vi har rätten att välja hur vårt liv ska se ut och med vem.

Ensamhet är ett stort samhällsproblem och innebär ett stort lidande för de som drabbas.
    Men svaret finns i framtiden, inte i att gå tillbaka till gamla tider och inte tror jag heller svaret finns i att hamna i ett misogynt könskrig där rättigheter ställs mot varandra. 
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-29 01:46:48 följande:
    Funkar inte så för män. Man kan inte välja bort ekonomi i ekvationen. Inga kvinnor gillar snåla män och det är svårt att vara generös om man lever på existensminimum.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:25:54 följande:
    En enskild person kan inte förändra hur dejtingen fungerar, utan är beroende av hur alla andra agerar och väljer. Därför behöver dejtingen reformeras uppifrån så att den blir mer rättvist fördelad.

Om alla bara roffar åt sig så mycket de kan får vi ett dåligt samhälle i likhet med korrupta länder där mutor förekommer. Trots det är det så dejtingen fungerar idag, att alla tar för sig så mycket de kan. Följden är att många mår dåligt och vi får ett dåligt samhälle, där fenomen som incels och ghosting bara växer.

Jag jämförde med sjukvården och skolan för jag undrar om ni som alltid hänvisar till individens ansvar verkligen har de värderingarna i alla avseenden eller bara i den här frågan.
    En människa kan välja vilka forum som hen lägger sin energi på. 
    Vi är många som insett att dejtingappar inte är för oss men ändå träffar vi partners. Precis som många valde bort krogen tidigare för de upplevde det för ytligt. Det går att välja och inte bara sitta med armarna i kors och vänta på att systemet ska ändras.
    Dejtingappar går ut på att snabbt bedömma och sen gå vidare. Det går ju ut på att sålla och att inte gå på djupet. 
    Du vet om detta så varför blir du förvånad?

Roffar åt sig? Rättvist fördelad.
    Hör du inte hur det du skriver låter???
    Människor är inte pengar eller varor.
    Dejting och relationer handlar om känslor mellan människor och inte transaktioner. 
    För de flesta handlar det inte om att bara hitta en person utan att hitta rätt person. 

Du kan jämföra med skola och sjukvård hur mycket du vill men det är inte och kommer aldrig vara samma sak.
    Känslor kan aldrig tvingas fram genom fördelningspolitik.
    Däremot kan vi genom politiken påverka så att färre människor hamnar i andra utanförskap, som även påverkar deras möjligheter på relationsmarknaden.
    Men relationerna måste ändå individerna skapa själva.
    Och ruttna offerkofte kvinnofientliga värderingar står väldigt sällan högt i kurs...
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?