Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:16:47 följande:
Det här är väldigt intressant att du skriver om att kvinnor hade en sämre position förr i tiden och har fått det bättre idag. Tvärtom mot vad du tror har jag stor sympati för de kvinnorna och vill inte att någon människa ska fara illa eller begränsas av sitt kön. Bevisar inte det här att samhället/ tidsandan påverkar individen mer än att allting bara är individens eget ansvar (som du hävdade)?
Precis som ensamma kvinnor tydligen behandlades illa förr i tiden och kallades för diverse nedsättande tillmälen blir ensamma män idag behandlade på exakt samma sätt. Läs bara den här tråden. Målet borde vara att alla människor oberoende av kön ska behandlas med respekt och ha samma goda förutsättningar att skapa sig ett bra liv.
Bara det faktum att du ens jämför kvinnans situation tidigare (en tid du dessutom drömmande vill tillbaka till) med hur ensamma män situation är idag visar hur historielös och sympatilös du är.
Du har dessutom mage att ifrågasätta historien, "Precis som kvinnor
tydligen behandlades illa"
Ursäkta????
Män bestämde över kvinnan helt och hållet. Politiskt, ekonomiskt, sexuellt och socialt.
På vilket sätt går det ens att jämföra med dagens situation?
Män får utbilda sig, arbeta, rösta, stå på hyreskontrakt, äga tillgångar, ha sex eller inte ha sex, ha vänner, säga ja eller nej till giftemål etc etc.
Män och kvinnor har idag möjligheter att på egen hand förändra situationen för sig själva.
Att inte hitta en livspartner innebär inte samma konsekvenser på alla plan som det gjorde tidigare.
Män och kvinnor har på lika rätt att bestämma över sina kroppar.
Det är en bra förändring.
Det jag kan se som problematiskt är ju att samhällsklyftorna ökar och det krävs mer och mer utbildning för att få ett jobb.
Jobben blir även mer och mer komplicerade än tidigare.
Forskning visar att män är överrepresenterade i gruppen som påverkas av detta, då kvinnor i större utsträckning utbildar sig. Att inte komma in på arbetsmarknaden påverkar självklart självbilden negativt.
Forskning visar också att utbildning och arbete är viktiga och avgörande faktorer när kvinnor väljer partner.
Här tror jag absolut att det behövs göras samhällsinsatser för att minska klyftorna pch förebygga social och ekonomisk utslagning.
Men oavsett så kommer det alltid vara individen som måste ta vara på insatserna.
Jag tycker att det är självklart att målet är respekt för alla men det du uttrycker i denna tråden är inte det.
Du har tunnelseende för din hjärtefråga och ser i detta faktiskt inte skogen för alla träden. Dina förslag är respektlösa och ger uttryck för en gammalmodig syn där kvinnans roll är att vara till för männen.
Det är vi inte.
Vi har rätten att välja hur vårt liv ska se ut och med vem.
Ensamhet är ett stort samhällsproblem och innebär ett stort lidande för de som drabbas.
Men svaret finns i framtiden, inte i att gå tillbaka till gamla tider och inte tror jag heller svaret finns i att hamna i ett misogynt könskrig där rättigheter ställs mot varandra.