• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • nihka
    Anonym (Til) skrev 2023-07-28 09:50:03 följande:
    Det är ju dock ändå intressant varför främst män tycks vilja ta ut sin bitterhet på andra. Kvinnor tycks kunna hantera sin ensamhet och det de "berövats" utan att hänfalla åt hat mot andra, lösningar som syftar till att inskränka mäns frihet och valfrihet etc. 

Det är då inte konstigt att det framstår som mycket svårt att sympatisera med människor som vill få utlopp för sin bitterhet mot andra och också inskränka deras frihet. Jag har svårt att se att män skulle sympatisera med kvinnor som öste ut sig sin bitterhet gentemot män. Det gör ju män inte: istället kallar de kvinnorna manshatare, bitterfittor och feministjävlar, t.o.m när det finns fog för bitterhet pga ökad våldsutsatthet etc. Män tycks ju knappt ens sympatisera med kvinnor som våldtagits och misshandlats.

Ingen tycker illa om ensamma män, det är när dessa ensamma män börjar sprida hat och kräva en massa saker som inskränker på kvinnors frihet som de mister sympatier. Vilket kvinnor med samma beteende också skulle göra: ingen skulle sympatisera med dessa. 
    Jamen precis.

Man vill ju inte ha nåt närmare samröre med en person som föraktar en för att inte tala om hatar. Eftersom man är varken sexuell eller emotionell socialbyrå som delar ut utan motprestation blir den givna responsen ett avståndstagande.

En liten stund kan man ägna åt de personer som verkar ha nåt som liknar självinsikt och som samtidigt är iaf lite mottagliga, men de som totalt skyggar allt egenansvar orkar man inte med någon längre stund om alls.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-28 07:41:21 följande:

Nihka - om du inte var så arg hela tiden och om du även haft förmågan att läsa mellan raderna, så hade du inte missuppfattat saker i samma utsträckning. 

Det jag menar med att allt var i sin ordning, var mer att det finns en tanke bakom. En förmåga att diskutera och se saker ur olika perspektiv. Att inte bara gneta på med retoriska floskler för att vinna, kasta skit, sänka eller försöka reta upp sin meningsmotståndare.

Förmågan att diskutera, vad betyder det i din värld? har du ens läst något inlägg i denna tråd? majoriteten av oss i denna tråd har försökt ifrågasätta argument för att få till en diskussion. Medan de verklighetsfrånvända, trångsynta och även kvinnofientliga maler på samma sak om och om och om igen. *män hade det bättre förr* *kvinnor borde sänka sina krav* *alla har rätt till lika mycket sex annars är det orättvist* etc. Dessa kommentarer är åsikter, och inte diskussion. Då behöver argumenten och åsikterna vidareutvecklas för att det ska leda till en diskussion.

Att inte gneta på med retoriska floskler? Kasta skit, reta upp eller sänka sin meningsmotståndare. På vilket sätt ska man få fram en diskussion som kan leda till eventuell åsiktsförändring? Och visa gärna var vi kastat skit på incel-individen, vi alla har ifrågasatt personernas åsikter och värderingar. Det är skillnad på sak och person, iallafall för oss som inte lever med foliehatt och ute i de riktiga världen.

Är forum till bara för att hålla med? *ja Palle det är så synd om dig som inte får ligga, förstår inte hur tjejerna inte kan stå på kö för att få en del av dig* eller om man läser något som är av en avvikande åsikt, och som går emot jämställdhet eller mänskliga rättigheter och sociala normer? ska dessa forumtrådar lämnas obesvarade då? Att helt enkelt inte skriva något svar alls så de ignoreras? Eller ska man ifrågasätta för att försöka förstå och utbilda som kanske kan leda till vidgade perspektiv och förändrade och kanske förbättrade åsikter hos den som behöver det?

eller är det bara specifikt incels man ska dalta och visa särskild hänsyn mot? Medan rasister och nazister får man lov att argumentera med? Eller ska man inte ifrågasätta dessa åsikter heller?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-07-28 11:19:53 följande:
    På vilket sätt ska man få fram en diskussion som kan leda till eventuell åsiktsförändring? 
    Antagligen genom att träffa de här männen och snacka helt anspråkslöst.

Sedan tror jag på mer jämställd syn på könen samt mer jämställd framställning i media. Till exempel var det en nyhet imorse om att någon kommun skapat en ny gymnasielinje för att locka fler tjejer. Och den typen av nyheter är vanliga.

Killar som har ett svårt utgångsläge redan från början och har det svårt med tjejer och sedan ser tjejerna får draghjälp samtidigt som det pratas om att män har maktövertag (när de själva känner underläge), löper stor risk att utveckla den här typen av incelretorik.
  • Vattumankillen
    Det är ju dock ändå intressant varför främst män tycks vilja ta ut sin bitterhet på andra. Kvinnor tycks kunna hantera sin ensamhet och det de "berövats" utan att hänfalla åt hat mot andra, lösningar som syftar till att inskränka mäns frihet och valfrihet etc. 

Det är då inte konstigt att det framstår som mycket svårt att sympatisera med människor som vill få utlopp för sin bitterhet mot andra och också inskränka deras frihet. Jag har svårt att se att män skulle sympatisera med kvinnor som öste ut sig sin bitterhet gentemot män. Det gör ju män inte: istället kallar de kvinnorna manshatare, bitterfittor och feministjävlar, t.o.m när det finns fog för bitterhet pga ökad våldsutsatthet etc. Män tycks ju knappt ens sympatisera med kvinnor som våldtagits och misshandlats.

Ingen tycker illa om ensamma män, det är när dessa ensamma män börjar sprida hat och kräva en massa saker som inskränker på kvinnors frihet som de mister sympatier. Vilket kvinnor med samma beteende också skulle göra: ingen skulle sympatisera med dessa. 
    Man inskränker männens frihet då.
  • Anonym (Folkvald Räksallad)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-28 17:03:45 följande:

Sedan tror jag på mer jämställd syn på könen samt mer jämställd framställning i media. Till exempel var det en nyhet imorse om att någon kommun skapat en ny gymnasielinje för att locka fler tjejer. Och den typen av nyheter är vanliga.

Killar som har ett svårt utgångsläge redan från början och har det svårt med tjejer och sedan ser tjejerna får draghjälp samtidigt som det pratas om att män har maktövertag (när de själva känner underläge), löper stor risk att utveckla den här typen av incelretorik.
    Där är nog en väldigt stor riskgrupp eller vad man ska kalla det. Jag har själv varit där. Hade aldrig tjej under tonåren men väl många tjejkompisar. Jag hade dock bra värderingar med hemifrån. Kände inte så mycket bitterhet som kanske besvikelse när jag var den enda i min vänskapskrets som inte hade haft tjej. Jag fattade ju att det berodde på mig och inte var kvinnornas fel, även om det kändes så ibland. Till slut släppte det även för mig.

Killar som aldrig kommer ur den där tankecirkeln är de farliga typerna. De är helt övertygade om att det är kvinnornas fel och utvecklar ett starkt kvinnohat. De anser sig ha rätt till nåt de blivit snuvade på - sex. Då kan det ta sig väldigt obehagliga uttryck.
  • Anonym (Folkvald Räksallad)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-07-28 11:19:53 följande:
    Förmågan att diskutera, vad betyder det i din värld? har du ens läst något inlägg i denna tråd? majoriteten av oss i denna tråd har försökt ifrågasätta argument för att få till en diskussion. Medan de verklighetsfrånvända, trångsynta och även kvinnofientliga maler på samma sak om och om och om igen. *män hade det bättre förr* *kvinnor borde sänka sina krav* *alla har rätt till lika mycket sex annars är det orättvist* etc. Dessa kommentarer är åsikter, och inte diskussion. Då behöver argumenten och åsikterna vidareutvecklas för att det ska leda till en diskussion.

Att inte gneta på med retoriska floskler? Kasta skit, reta upp eller sänka sin meningsmotståndare. På vilket sätt ska man få fram en diskussion som kan leda till eventuell åsiktsförändring? Och visa gärna var vi kastat skit på incel-individen, vi alla har ifrågasatt personernas åsikter och värderingar. Det är skillnad på sak och person, iallafall för oss som inte lever med foliehatt och ute i de riktiga världen.

Är forum till bara för att hålla med? *ja Palle det är så synd om dig som inte får ligga, förstår inte hur tjejerna inte kan stå på kö för att få en del av dig* eller om man läser något som är av en avvikande åsikt, och som går emot jämställdhet eller mänskliga rättigheter och sociala normer? ska dessa forumtrådar lämnas obesvarade då? Att helt enkelt inte skriva något svar alls så de ignoreras? Eller ska man ifrågasätta för att försöka förstå och utbilda som kanske kan leda till vidgade perspektiv och förändrade och kanske förbättrade åsikter hos den som behöver det?

eller är det bara specifikt incels man ska dalta och visa särskild hänsyn mot? Medan rasister och nazister får man lov att argumentera med? Eller ska man inte ifrågasätta dessa åsikter heller?
    Det är FL vi talar om. Det är ju inte direkt de mest intelligenta individerna som yttrar sig här. Hålla-med-mentaliteten ser man överallt här. Och håller man inte med hackar eller kränker man nån. Väldigt mycket hönsgård här. På det sättet föredrar jag Flashback. Där brukar åtminstone diskussionerna var mer nyanserade även om intelligensnivån är nästan lika låg där.
  • Vattumankillen

Existerar bitterhet hos hel del ratade kvinnor.
    När kvinnor blir utan en man som de uppskattar så kan de vilja att männen ska förändras.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-28 17:03:45 följande:

Andra män skulle nog kunna göra en stor insats här genom träffa dessa män och prata då. 

Jag tror inte effekten skulle bli densamma med kvinnor eftersom det då är lätt att fokus hamnar fel. 

Så jag, och säkert fler, skulle välkomna mäns insatser här. Jag hoppas det finns gott om män som kan tänka sig att ta sig an dessa ensamma män. 
  • Vattumankillen

Stämmer inte.
    Då skulle inga kvinnor lägga skulden på någon man i den här tråden.
    Inskränka mäns val är inte enligt er när kvinnor vill ha bra män.

Du definiera med vad du menar med att begränsa männens val
  • Anonym (Til)
    Vattumankillen skrev 2023-07-28 17:24:12 följande:
    Existerar bitterhet hos hel del ratade kvinnor.
    När kvinnor blir utan en man som de uppskattar så kan de vilja att männen ska förändras.
    Bitterhet finns, men vänds kanske inte utåt på samma sätt. Jag har inte sett kvinnor kräva att män bara ska få välja bland oattraktivare kvinnor, att män ska ta en drog som påverkar deras lust eller att män borde fördelas till ensamma kvinnor. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?