• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 12:49:45 följande:
    Nej, det har jag inte sagt.

Det jag och forskarna säger är att en man som är singel bör utbilda sig och skaffa ett bra jobb. Att kvinnor generellt väljer uppåt. 

Inte för att enstaka exempelhr någon betydelse men om du nu var sjukskriven när ni träffades så gjorde du enlighet med hur kvinnor brukar göra.

Ja, jag vet att det inte alltid är så men det är faktiskt inte särskilt intressant. Blir som att använda en 100--årig storrökare som ett argument för att det är ofarligt att röka.
    Jag var inte sjukskriven när vi träffades. Det blev jag senare.
    Men oavsett så går jag ju emot vad den är forskningen säger då jag valt en man som inte har varken den bästa utbldningen eller ett bra betalt jobb.
    Jag gick efter andra kriterier som jag tycker är viktigare.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-30 12:57:29 följande:
    Jag var inte sjukskriven när vi träffades. Det blev jag senare.
    Men oavsett så går jag ju emot vad den är forskningen säger då jag valt en man som inte har varken den bästa utbldningen eller ett bra betalt jobb.
    Jag gick efter andra kriterier som jag tycker är viktigare.
    Ja, du gjorde inte som de flesta kvinnor gör om du hade högre lön än honom när ni träffades. Samtidigt så visar även forskningen att det finns andra faktorer såsom personlighet så skulle inte säga att du går emot forskningen.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 13:18:03 följande:
    Ja, du gjorde inte som de flesta kvinnor gör om du hade högre lön än honom när ni träffades. Samtidigt så visar även forskningen att det finns andra faktorer såsom personlighet så skulle inte säga att du går emot forskningen.
    Nej,men jag kanskw går emot det som många incels säger att kvinnor bara vill ha välbetalda och vältränade män med en fotomodells utseende.
    Jag försöker bara visa att det inte behöver vara så.
  • Anonym (Smurf)

Och här finns en till som tydligen inte finns: valde en man med flint, kortare än jag och mindre pengar än jag.

Däremot personlighetsmässigt perfekta för varandra, vi kompletterar varandra med våra olikheter och har liknande syn på livet, framtiden och jobb. Tillsammans har vi jobbat oss upp till en ekonomiskt bekväm tillvaro, båda jobbar som ingenjörer. Men vi var inte ingenjörer när vi träffades.

Men vi finns nog inte på riktigt om man ska tro vissa skribenter i tråden.

• Anonym (Palle)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-30 12:24:27 följande:

Vilken hjälp ska incels få, förutom psykologhjälp som alla kan söka som inte mår bra? 

Jag vet inte riktigt. Kanske låter larvigt, men olika aktiviteter med folk i liknande sits. Så dom kommer ut lite. Det finns nog saker man kan göra. Det dom inte behöver är hat och stigmatisering från folket.
  • Anonym (Palle)
    nihka skrev 2023-07-30 12:11:04 följande:
    Så alla män du känner som har ett förhållande har INTE en bra utbildning och ett välbetalt jobb. Tack för svar.
    Jag har aldrig påstått att det inte finns en stor gruppering män som tillhör normen. Det är bara lättare för män som är framgångsrika.

Om man då kategoriseras som incel, och inte har någon framgång hos damerna, så behövs uppenbarligen något mer. Det är då man kommer och tänka på dessa attribut som kvinnor generellt gillar. Incels klarar sig ju uppenbarligen inte lika bra som snittet eller för den delen de främsta männen som har stor framgång hos kvinnor i princip hela livet. Det krävs träning och det får sällan incels. Dom får istället hat och avsky vilket även föder mer hat även hos dem.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-30 16:57:53 följande:
    Jag vet inte riktigt. Kanske låter larvigt, men olika aktiviteter med folk i liknande sits. Så dom kommer ut lite. Det finns nog saker man kan göra. Det dom inte behöver är hat och stigmatisering från folket.

Det finns gruppterapier, så samhället hjälper redan till. Uppvisar någon ett förakt mot andra människor så är det direkt olämpligt att uppmuntra sånt beteende. Är någon en långvarig singel så genererar det inte "hat och stigmatisering" från folket. Det hittar du på.

Det någon skickar ut får denne tillbaka. Jag kan tänka mig att incels inte ens vill ha den hjälpen som finns då de verkar se deras avsaknad av sex eller partnerskap som något de själva inte har något att göra med. 

• Anonym (Palle)

Det som är viktigt att notera i detta ämne och i samhället just nu är att antalet ofrivillig ensamma män ökar. Män som av olika anledningar inte tar sig in på relationsmarknaden och därmed kan starta familj etc. Att starta och ingå i en familj är nog mångas mål i livet och ger substans och hopp i livet.

När man känner att det inte fungerar för en själv blir man nog lite bitter och känner att det är hopplöst, eller många blir det.

Därför är det ett samhällsproblem och behöver diskuteras på ett progressivt sätt för att eventuellt hitta metoder att vända på denna utveckling.

Om det blir en hatad och stigmatiserad gruppering kommer detta utanförskap och hat givetvis vara ömsesidigt. 

• Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-30 17:09:36 följande:

Det finns gruppterapier, så samhället hjälper redan till. Uppvisar någon ett förakt mot andra människor så är det direkt olämpligt att uppmuntra sånt beteende. Är någon en långvarig singel så genererar det inte "hat och stigmatisering" från folket. Det hittar du på.

Det någon skickar ut får denne tillbaka. Jag kan tänka mig att incels inte ens vill ha den hjälpen som finns då de verkar se deras avsaknad av sex eller partnerskap som något de själva inte har något att göra med. 

Jag tror att du pratar om en liten del av gruppen incels. Precis som när det gäller feminister är det lätt att utgå från dom mest extrema när man diskuterar ämnet.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-30 16:57:53 följande:
    Finns redan mansgrupper, singelresor, singelklubbar osv. Fast de måste ju själva gå dit. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?