• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 18:38:36 följande:
    Skojar du nu eller? Om några går på dejt och inte gillar varandra så går mde åt var sitt håll sen. Vad är problemet?
    Då har ju båda gått på dejten frivilligt.
    Att försöka para ihop två personer känns mer påtvingat. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-30 18:54:52 följande:
    Incel är inte något man väljer och samhället kan visst göra mer än man redan gör, eller göra det på ett annat sätt för att få ett annat resultet.
    Incel är något man väljer. Du väljer att köra på incelpropagandan att de är fråntagna allt ansvar och är offer för omständigheterna.

samhället erbjuder hjälp idag. incels väljer att tycka att allt är någon annans fel, det är därför dom inte tar hjälpen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-30 19:17:07 följande:
    Incel är något man väljer. Du väljer att köra på incelpropagandan att de är fråntagna allt ansvar och är offer för omständigheterna.

samhället erbjuder hjälp idag. incels väljer att tycka att allt är någon annans fel, det är därför dom inte tar hjälpen.
    Jag förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt att förstå att bara för att något är individens ansvar betyder inte det att samhället ska titta åt annat håll.

Vi har folk som väljer att bli alkoholister, överviktiga, drogberoende, spelberoende mm mm. Likväl bör samhället göra så gott samhället kan för dessa grupper och i synnerhet förebygga att fler hamnar där.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-30 19:17:07 följande:

Du verkar veta precis vad en incel är och hur dom tänker. För alla incels är ju precis likadana.. eftersom du är så bevandrad och vet så säkert hur incels är och vad dom gör för val så kanske du kan vara en del av lösningen? 

Det är precis detta jag menar när man svarar på dina inlägg, du är inte intresserad av att diskutera olika perspektiv och tankar. Du vet precis hur det är och om jag stått på mig mot dig hade det istället blivit pajkastning utan något resultat överhuvudtaget. Jag får helt enkelt skylla mig själv.

• Anonym (Palle)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-30 19:04:03 följande:
    Som vaddå, vad ska samhället göra?
    Jag vet inte, men det behöver arbetas fram strategier. Utbildningsnivån verkar tex viktig i denna fråga, då kvinnor ofta vill ha en jämnbördig eller bättre partner arbetsmässigt sett.

Idag går det sämre än någonsin för våra pojkar i skolvärlden. Tjejer och kvinnor tar sig fram på ett betydligt bättre sätt i nuvarande skolmodell jämfört med pojkarna. Det har även skett en stor förändring kring vilka som läser vidare på universitetet.

Skolan är helt enkelt inte lika bra anpassad för pojkar.

Jag har inte alla svar, men självklart finns det saker att försöka utveckla för att dämpa eller ändra den besvärande utvecklingen med fler ensamma män.

Att bara säga: Det finns hjälp, tar dom inte den så får dom skylla sig själva är inte speciellt produktivt.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 19:23:31 följande:
    Jag förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt att förstå att bara för att något är individens ansvar betyder inte det att samhället ska titta åt annat håll.

Vi har folk som väljer att bli alkoholister, överviktiga, drogberoende, spelberoende mm mm. Likväl bör samhället göra så gott samhället kan för dessa grupper och i synnerhet förebygga att fler hamnar där.

Samhället tittar inte åt ett annat håll. Det finns hjälp för drogberoende, alkoholister, överviktiga och spelberoende också. All hjälp är beroende av en viss frivillighet.

Vad är din föreställning om vad ett samhälle borde göra? 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-30 19:34:36 följande:
    Jag vet inte, men det behöver arbetas fram strategier. Utbildningsnivån verkar tex viktig i denna fråga, då kvinnor ofta vill ha en jämnbördig eller bättre partner arbetsmässigt sett.

Idag går det sämre än någonsin för våra pojkar i skolvärlden. Tjejer och kvinnor tar sig fram på ett betydligt bättre sätt i nuvarande skolmodell jämfört med pojkarna. Det har även skett en stor förändring kring vilka som läser vidare på universitetet.

Skolan är helt enkelt inte lika bra anpassad för pojkar.

Jag har inte alla svar, men självklart finns det saker att försöka utveckla för att dämpa eller ändra den besvärande utvecklingen med fler ensamma män.

Att bara säga: Det finns hjälp, tar dom inte den så får dom skylla sig själva är inte speciellt produktivt.
    Du verkar inte förstå att misogynitet, offermentalitet och kvinnoförakt är det som håller incels borta från kvinnor. Bättre utbildning är inget som löser det. 
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-30 19:42:54 följande:
    Du verkar inte förstå att misogynitet, offermentalitet och kvinnoförakt är det som håller incels borta från kvinnor. Bättre utbildning är inget som löser det. 
    Enligt dig är det mycket jag inte förstår. Du däremot verkar osannolikt säker på att allt du skriver stämmer på pricken.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-30 19:46:16 följande:
    Enligt dig är det mycket jag inte förstår. Du däremot verkar osannolikt säker på att allt du skriver stämmer på pricken.
    Jaha. Du tog upp överviktiga tidigare. Tänk om alla överviktiga skulle skylla på gruppen "män" och förväntar sig att gruppen män tog tag i deras övervikt. inte genom att de behöver träna eller äta mer hälsosamt. Stackars tjockisar, dumma män som inte fixar deras problem.

Du anammar helt ut incels offermentalitet. Tar ifrån dom eget ansvar iom att du säger att "det inte är deras eget val att vara incel." (Vems ansvar är det då? Samhället enligt dig)
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-30 19:42:54 följande:
    Det intressanta är hur de fick "misogynitet, offermentalitet och kvinnoförakt"
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?