• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-26 11:29:09 följande:
    Det är precis så det är i verkligheten. 

Jag pratar om parbildning och andelen barnlösa. Jag pratar inte om hur det borde vara. Jag pratar om hur det fungerar.
    Det jag markerade är inte verkligheten. Vi lever inte på en ö med exakt lika många män och kvinnor. 

Folk skaffar så många barn de vill med vilka partners de vill. Det staten kan göra, och även gjort, är att påverka genom lagstiftning, t ex barnbidrag, föräldraförsäkring, barnomsorg osv. Men det hjälper inte incels, om ingen vill ha en relation med dom. 

Det sägs ofta att Sverige ligger i topp när det gäller ensamma människor, ensamhushåll, incels osv. Ändå ligger Sverige i topp i Europa när det kommer till barnafödande. Italien ligger nästan i botten, trots att det är ett katolskt land med en mycket mer konservativ syn på familjeliv. Inte ens där vill kvinnor föda barn med vem som helst utan de väljer att vara oberoende och arbeta istället. 

Du får gärna tro att alla kvinnor väljer man och familj till varje pris, så att även de oattraktiva männen till slut blir valda om vi begränsar de populära männen. Men så ser verkligheten inte ut. 

Vill man ha partner och barn, så måste man vara attraktiv för åtminstone en annan människa. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-26 11:52:17 följande:
    Du får gärna tro att alla kvinnor väljer man och familj till varje pris, så att även de oattraktiva männen till slut blir valda om vi begränsar de populära männen. Men så ser verkligheten inte ut. 
    Det är ganska enkelt att följa statistiken och konstatera att du har fel.

Barn och familj är en stark drivkraft för många kvinnor. Så stark att många män som normalt inte skulle få partners kan få det för att de kan erbjuda ett liv med en stabil familj.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-26 11:52:17 följande:
    Du får gärna tro att alla kvinnor väljer man och familj till varje pris, 
    Och återigen går du in på ointressanta allt eller inget tillstånd när det handlar om procent av befolkningen.
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-26 09:21:53 följande:
    Och eftersom du vill inte att alla ska bidra lika mycket så ska du undvika att lägga ansvaret på andra människor 
    Varför hittar du på saker jag inte har skrivit?
    Och varför tilldelar du mig åsikter jag inte har?
    Jag rekommmenderar dig starkt att sluta med det om du vill ha en saklig och vettig diskussion. 
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-26 09:26:04 följande:
    Borträknat mig. 
    Du och andra incels verkar ju snarare tycka att andra (lös kvinnor och staten) ska ta ansvar för att ni lever ofrivilligt ensamma.
    Inte att det ligger på erat eget ansvar.
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-26 09:31:32 följande:
    Och var har jag skrivit något om att kvinnor ska enbart vara ett hål? 
    Du tillskriver åsikter som jag inte sagt. 
    Men du tjatar i tråd efter tråd om att sex inte är en rättighet som om du ser det som en orättvisa.
    Så vad fokuserar du på då om det inte handlar om sex?
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-26 09:30:01 följande:
    Och jag ser inte kvinnor som ett hål
    Men det är ändå sexlösheten du fokuserar på.
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-26 09:33:23 följande:
    Du lägger också ansvaret på andra. 
    På vilket sätt då? Kan du ge ett exempel?
    Det enda jag har skrivit är att man själv är ansvarig för sitt eget liv och man måste själv jobba för att få till en förändring om man är missnöjd.
    På vilket sätt är det att lägga ansvaret på andra?
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-26 09:34:09 följande:
    Och vad har det här med hyckleri att göra?! 
    Du pratar om att du vill ha jämställdhet och att alla sja ta ansvar,men tycker ändå att kvinnor borde sänka sina krav och ställa upp på barmhärtighetssex utan att själv behöva göra något.
    Är inte det hyckleri?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-26 09:44:34 följande:
    Fast det tycker han vill inte? Har aldrig löst honom skriva det iaf. Låter helt befängt.

Vad jag förstår vill TS bara att det ska återgå till hur det var då det var en man på en kvinna. Eftersom dagens situation gör det väldigt svårt för mindre attraktiva män. 

Det blir ensamstående mammor som de kan försörja mindre attraktiva kvinnor eller en resa till Sydostasien som är deras möjlighet på kort sikt. 
    Nu var det heller inte TS jag svarade.

Fast hur ska det gå till,rent praktiskt?
    Även om det går en man på en kvinna så kommer ändå vissa att välja bort de de inte blir attraherade av.
    Dejtingmarknaden är inte rättvis,men att vilja att staten ska reglera den lär knappast föra den framåt.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?