• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 23:59:03 följande:
    Nej, det har du helt rätt i men jag tror det är att förenkla att säga att alla som är incel har problem med sånt.
    Och det har jag heller aldrig påståt.
    Man behöver ju inte vara incel för att man är blyg och tyst,eller hur.
    Men faktum är att många incels är bittra över att de inte lyckas träffa någon och gärna skyller detta på kvinnor som grupp.
    Och det är kanske också en orsak till att de inte lyckas träffa någon.
    Ingen kvinna vill dejta en man som är bitter och bara klagar på kvinnor.
  • Anonym (Skild)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 10:46:19 följande:
    Du använde dig själv som ett argument mot mina generaliseringar. Därför jag kommenterade din situation.

Angående havererade relationer köper jag inte alls dina argument. Men det är möjligt att du är glad, positiv och modellsnygg och att allt ansvar därför landar på din man. Men i 95 procent av fallen är ett havererat äktenskap bådas fel.
    Det var ett intressant inlägg från dig. Mina argument-lögnet, lån, otrohet osv "köper" du inte? 
    Nej jag var inte glad och positiv när ex.vis skulden till min mamma uppdagades (hon undrade varför "vi" inte skötte återbetalningen) eller när företag ringde och undrade varför flera skriftliga påminnelser inte betalades? Hur kul tror du det var att sitta med dem och se vad maken handlat de senaste månaderna?  Fiskegrejer, ammunition och jaktprylar. 
    Skulle jag skratta och vara glad när jag slutligen hittade de oöppnade kravbreven i en vrå i källaren? (Han slängde de inte ens) 
    Vad har mitt utseende med detta att göra? 
    Var ligger mitt ansvar i hans ekonomiska beteende? Hans påstådda otrohet? 
    Det var nog mitt fel ändå...en ledsen negativ fru hemma med tre barn när han rattade bussen till övriga Europa. 
    Första felet var att vara naiv. 
  • Anonym (Skild)
    Anonym (Skild) skrev 2023-07-22 11:58:47 följande:
    Det var ett intressant inlägg från dig. Mina argument-lögnet, lån, otrohet osv "köper" du inte? 
    Nej jag var inte glad och positiv när ex.vis skulden till min mamma uppdagades (hon undrade varför "vi" inte skötte återbetalningen) eller när företag ringde och undrade varför flera skriftliga påminnelser inte betalades? Hur kul tror du det var att sitta med dem och se vad maken handlat de senaste månaderna?  Fiskegrejer, ammunition och jaktprylar. 
    Skulle jag skratta och vara glad när jag slutligen hittade de oöppnade kravbreven i en vrå i källaren? (Han slängde de inte ens) 
    Vad har mitt utseende med detta att göra? 
    Var ligger mitt ansvar i hans ekonomiska beteende? Hans påstådda otrohet? 
    Det var nog mitt fel ändå...en ledsen negativ fru hemma med tre barn när han rattade bussen till övriga Europa. 
    Första felet var att vara naiv. 
    Men du, hade det hjälpt om jag var modellsnygg tror du? Skulle han vara ärlig då? 
    Jag ser helt ok ut, enligt honom jättefin. Men du vet ju bättre. 
  • Anonym (Til)
    Du använde dig själv som ett argument mot mina generaliseringar. Därför jag kommenterade din situation.

Angående havererade relationer köper jag inte alls dina argument. Men det är möjligt att du är glad, positiv och modellsnygg och att allt ansvar därför landar på din man. Men i 95 procent av fallen är ett havererat äktenskap bådas fel.
    "Glad, positiv och modellsnygg"... Oj, såna män lyser verkligen med sin frånvaro måste jag säga. Om det är kriterierna för att sköta sin relation bra är de allra flesta helt körda. 
  • molly50

Du tycker alltså att man som kvinna ska acceptera att bli behandlad som skit så den "stackars" mannen slipper leva ensam?
    Annars är man dålig på relationer?
    Hade du resonerat på samma sätt om Anonym (Skild) varit den som behandlat sin man på samma sätt?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-22 12:06:50 följande:
    "Glad, positiv och modellsnygg"... Oj, såna män lyser verkligen med sin frånvaro måste jag säga. Om det är kriterierna för att sköta sin relation bra är de allra flesta helt körda. 
    Det finns många sådana män och det finns många sådana kvinnor.

Däremot finns det fler som inte är så. De flesta sköter som sagt inte sina relationer.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 12:23:22 följande:
    Hade du resonerat på samma sätt om Anonym (Skild) varit den som behandlat sin man på samma sätt?
    Absolut. Som jag skrev är nästan alla misslyckade relationer bådas fel. Relationer påverkas av vad vi gjorde igår, för en vecka sedan, för ett år sedan och för ett decennium sedan. Man kan inte titta på en enskild händelse som är ett symptom på en dålig relation och sedan peka ut en syndabock. Hur blev relationen dålig?

Det finns undantag, ja där den andra personen verkligen är ett hopplöst fall men de fallen är ovanliga.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 12:44:41 följande:
    Absolut. Som jag skrev är nästan alla misslyckade relationer bådas fel. Relationer påverkas av vad vi gjorde igår, för en vecka sedan, för ett år sedan och för ett decennium sedan. Man kan inte titta på en enskild händelse som är ett symptom på en dålig relation och sedan peka ut en syndabock. Hur blev relationen dålig?

Det finns undantag, ja där den andra personen verkligen är ett hopplöst fall men de fallen är ovanliga.
    Och vad är det som säger att Anonym (Skild)s man inte var ett hopplöst fall?
    Vad vet du om det?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 12:44:41 följande:

Du tycker altså att man ska acceptera att bli behandlad som skit och stanna kvar i förhållandet,annars är man dålig på relationer?
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 12:47:49 följande:
    Du tycker altså att man ska acceptera att bli behandlad som skit och stanna kvar i förhållandet,annars är man dålig på relationer?
    Absolut inte. Däremot måste man inse att i de flesta fall kommer partners beteende att vara en reflektion av en själv. Om man själv är en superpartner är det sannolikt att partnern kommer att behandla en väl.

Som jag även sagt till TS i den här tråden. Det gäller att ta fullt ansvar för var man hamnar i livet. Ytterst lite sker av en slump. Livet blir vad man gör det till.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?