• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 13:16:00 följande:
    Absolut inte. Däremot måste man inse att i de flesta fall kommer partners beteende att vara en reflektion av en själv. Om man själv är en superpartner är det sannolikt att partnern kommer att behandla en väl.

Som jag även sagt till TS i den här tråden. Det gäller att ta fullt ansvar för var man hamnar i livet. Ytterst lite sker av en slump. Livet blir vad man gör det till.
    Du menar alltså att om en person völjer att vara otrogen,missköta ekonomin eller svika på annat sätt så är det en själv som har bidragit till det?
    Man är inte kapabel att fatta egna beslut,enligt dig?
    Gäller detta även misshandel?
    Är det också den misshandlades fel?
  • Anonym (Skild)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 13:16:00 följande:
    Absolut inte. Däremot måste man inse att i de flesta fall kommer partners beteende att vara en reflektion av en själv. Om man själv är en superpartner är det sannolikt att partnern kommer att behandla en väl.

Som jag även sagt till TS i den här tråden. Det gäller att ta fullt ansvar för var man hamnar i livet. Ytterst lite sker av en slump. Livet blir vad man gör det till.
    Du motsäger dig själv gravt och tror bevisligen på din tes. Som tur är haltar den betänkligt och är ett fult sätt att ta bort ansvaret från den oärlige och lägga den på andra och i det här fallet fruar. "Om du hade varit en bättre fru/gladare fru/mer positiv så hade jag inte...." Jag anar varför. 
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 13:24:41 följande:
    Du menar alltså att om en person völjer att vara otrogen,missköta ekonomin eller svika på annat sätt så är det en själv som har bidragit till det?
    Man är inte kapabel att fatta egna beslut,enligt dig?
    Gäller detta även misshandel?
    Är det också den misshandlades fel?
    Alla människor har primärt ansvar för hur den agerar. Men man har också ett ansvar för hur man påverkar människor i ens närhet. 

Jag kan välja att vara sur, lat, negativ och strunta i mitt utseende. Det kommer självklart att påverka relationen negativt. Minska chanserna för att barnen får växa upp i ett tryggt hem med mamma och pappa. Minska chanserna för mig och min fru att få ett givande kärleksliv. Öka chanserna för skilsmässa.

Det är ingen ursäkt för partnern att inte ta sitt ansvar. Om partnern blir deppig i den miljön och göra dumma grejer som att vara otrogen så är det fortfarande dens ansvar och dens fel. Det fråntar dock inte mig från mitt ansvar att påverka människor i min närhet positivt. Och i det ansvaret hade jag brustit om jag varit sur, lat och ovårdad.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:21:55 följande:
    Alltså, vad kan man göra förutom att vara med på dejtingappar + försöka vara trevlig och träffa nya människor i vardagen? Det finns inte hur många möjligheter som helst.
    Nej, för en del är det nog svårt eftersom det är lite snårigt att byta värderingar och personlighet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:43:43 följande:
    Haha, tack! Det är inte så att hela livet suger utan sex, men det gör att man känner sig misslyckad ibland. Sen blir det inte bättre av att incels målas upp som de sämsta människorna på jorden av gubbar och tanter.
    Så du tror det är en åldersgrej. Har förklarar du då att det är de kvinnor som dessa män suktar efter som dissar dem? Eller de kanske klagar på att alla de tanter de försöker ta kontakt med tackar för sig? 
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:26:43 följande:
    Antingen strävar vi efter ett jämställt samhälle eller så ger vi upp jämställdheten helt. Då skulle det bli färre incels också.

Dagens samhälle med jämställdhet bara för kvinnors behov leder till en försämring för män som grupp.
    Där kom det igen. Kvinnor ska inte själva få välja utan ska fördelas. Sunk, sunk, sunk.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:52:40 följande:
    Varför ser du män som resurser som du kan dela in i bra och dåliga?
    Det gör jag inte. Jag bara vände på ditt resonemang. Sunkigt eller hur!
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:51:15 följande:
    Utländska användare ingår inte ens i ekvationen och borde inte vara med på dejtingappar eftersom man ställer in en viss plats.
    De bor kvinnor med utländskt ursprung i Sverige.
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-20 18:17:09 följande:
    Alla kan göra mer så när du skriver så blir jag misstänksam. Jag har svårt att tro dig faktiskt men om så är fallet så beror det på att de är för passiva och väntar. För egen del har jag aldrig träffat en härlig kvinna som är 30+ och ofrivillig singel.

Sedan har jag noterat just med kvinnor som inte har de bästa generna att de accepterar rollen som den fula tjejen i hänget istället för att göra sig attraktiv. De må bry sig om kläder men det blir så en tantig stil som inga män gillar. Män gillar den söta och feminina tjejen looken.
    Du är så otroligt full av fördomar. Hur kan du ens börja att tro att du representerar 50% av befolkningen?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 14:26:42 följande:
    Alla människor har primärt ansvar för hur den agerar. Men man har också ett ansvar för hur man påverkar människor i ens närhet. 

Jag kan välja att vara sur, lat, negativ och strunta i mitt utseende. Det kommer självklart att påverka relationen negativt. Minska chanserna för att barnen får växa upp i ett tryggt hem med mamma och pappa. Minska chanserna för mig och min fru att få ett givande kärleksliv. Öka chanserna för skilsmässa.

Det är ingen ursäkt för partnern att inte ta sitt ansvar. Om partnern blir deppig i den miljön och göra dumma grejer som att vara otrogen så är det fortfarande dens ansvar och dens fel. Det fråntar dock inte mig från mitt ansvar att påverka människor i min närhet positivt. Och i det ansvaret hade jag brustit om jag varit sur, lat och ovårdad.
    Självklart har båda ett ansvar för att förhållandet ska fungera.
    Men det fråntar på intet sätt den som sviker ansvaret för vad h*n gör.
    Det känns lite som att det är dit du vill komma.
    "Om inte frun slutat ta hand om sig själv och hållit sig snygg och fräsch för min skull varje dag så hade jag inte varit otrogen." t ex.
    Man får känslan av att man inte ens får ha en dålig dag för då tar man inte ansvar för förhållandet,enligt dig.
    Är det dit du vill komma?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?