• ugglannn

Min dotter blir orolig när bonus är här

Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 

Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

• Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • Anonym (Magnus)

Hej TS,

En sak är vad personer som hänger på Familjeliv tycker. Men det som är viktigt är vad du och din sambo tycker. Har du pratat med din sambo om problemen? Vad är hans reaktion? Vilka lösningar föreslår han? Är han villig att se sin son mindre eller vill han se en annan lösning? 
    Vad säger pojkens mamma? Hur är det hos henne? Kan hon ha pojken på heltid? Kommer hon vilja ha ett underhåll från er i sådant fall? 
    Det är en sak att skriva saker här inne, men beslut i en familj måste fattas tillsammans.

• Kvittning
    ugglannn skrev 2023-06-18 08:37:02 följande:
    Ja han trivs nog bättre där och har en mer harmonisk tillvaro där precis som vi har här. När han är här pratar han konstant om mamma och den sidan av släkten. Det märks ganska tydligt att han föredrar att vara där och är här som ?gäst? så är det väl allas bästa att han är där lite mer. Med det sagt ska han ju inte sluta vara här men tror det hade varit för allas bästa att det primära boendet är hos mamman för det är även det han visar att han vill.

Vi älskar våra barn men kommer inte sluta leva för att de finns. De behöver lära sig att andra personer också har behov och att världen inte kretsar kring en enskild person. 
    Oavsett om man lever i kärnfamilj eller bonusfamilj så kan man faktiskt behöva lägga sina egna liv och behov åt sidan under en period för barnens skull. Det kan handla om månader eller år beroende på vilka behov barnen har. 

En sak vi varit noga med är att alltid ha båda föräldrarna hemma vid läggning så att det alltid finns tid att kunna ägna sig 100% åt ett barn som kan ha svårt att komma till ro utan att det andra barnet behöverkänna sig undanskuffat. Självklart med vissa undantag, runt 1 gång i månaden per person har vi inte haft så men då har man kunnat göra myskväll med att hela familjen (utom den som är borta) sover i vår dubbelsäng.

Träning får ske på lunchen, på morgonen innan jobbet, i vardagsrummet mm. Era problem är inte att ni har en bonusfamilj. Era problem är att ni just nu har två barn som båda befinner sig i en ålder som kan vara ganska känslig och kräver extra uppmärksamhet som ni inte riktigt verkar villiga att ge för att ni inte vill anpassa er efter barnens behov utan tycker barnen ska anpassa sig efter era behov.
  • Anonym (Stackars barn)
    ugglannn skrev 2023-06-18 07:38:15 följande:

Det är ju givetvis inte varje kväll vi har ?egentid? om man nu ens kan kalla att hänga på gymmet som egentid. Att träna och ta hand om sig gynnar alla i det långa loppet. 

Att ha noll egentid och bara vistas inom husets fyra väggar så fort man inte jobbar är tyvärr ingenting för oss. Det kommer ge våra barn olyckliga föräldrar. Att åka iväg och träna varsin kväll är fullt normalt och något man behöver.

Så ni prioriterar t.o.m. gymmet framför att pojken ska kunna bo med sin pappa halva tiden. Jisses vilket föräldraskap... Svårt att hjälpa när ni tänker så tokigt.

Det är ju uppenbart att du inte tycker om pojken om din första tanke är att försöka bli av med honom efter ett par månader av oro. Tycker så synd om honom!
  • Anonym (Stackars barn)
    ugglannn skrev 2023-06-18 08:40:31 följande:
    Rätt onödig fråga eller? Vad ska man tre år senare göra åt det? Nu är det ju som det är och det valet kan ju inte göras om. Du har ingen aning om anledningen. Men är du en person som vill leva i misär pga ?barnens bästa? så får det stå för dig. jag tycker alla dar i veckan att det är bättre att gå isär oavsett barnets ålder om det behövs. Men du verkar vara expert på min sambos ex-förhållande. 
    Ni kan givetvis inte ta tillbaka de okloka beslut ni tog när pojken var liten, men ni kan undvika att fortsätta ta okloka beslut över pojkens huvud nu!

Det enda som kan sägas om ert föräldraskap är att ni konsekvent bara tänkt på er själva sedan början och fortsätter göra det nu! VI måste få gymma och ha kul aktiviteter, BARA VI FYRA har det bra tillsammans, pojken stör, BARNEN ska lära sig att man inte får allt man vill ha (men vi vuxna vill ha allt perfekt med gym och utan störande barn)...
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Bertha) skrev 2023-06-18 10:40:13 följande:

Ytterligare en tråd där TS har en färdig lösning och hoppas att alla svar ska gå på hennes linje.

Precis, undrar vad hon vill med tråden när hon hade bestämt sig redan innan hon startade den!
  • Anonym (Stackars barn)

Ett tips, gymmet kan man även gå till efter barnens läggningstid, de flesta gym är öppna till 21-23 på kvällen... Det finns så många lösningar som är mindre drastiska än att välja bort pojken bara man vill se dem.

• Elin pelin
    ugglannn skrev 2023-06-18 08:37:02 följande:
    Ja han trivs nog bättre där och har en mer harmonisk tillvaro där precis som vi har här. När han är här pratar han konstant om mamma och den sidan av släkten. Det märks ganska tydligt att han föredrar att vara där och är här som ?gäst? så är det väl allas bästa att han är där lite mer. Med det sagt ska han ju inte sluta vara här men tror det hade varit för allas bästa att det primära boendet är hos mamman för det är även det han visar att han vill.

Vi älskar våra barn men kommer inte sluta leva för att de finns. De behöver lära sig att andra personer också har behov och att världen inte kretsar kring en enskild person. 
    Om han är en gäst i ert hem har ni ju misslyckats att göra honom till en del av er familj! Hur länge har han varit hos er varannan vecka? Som någon annan skrev, ni kanske ska ha honom 2-2-3 istället. Eller det passar inte heller in i ert livspussel. Många saker får stå tillbaka med småbarn, ni har tre barn under 6år och de måste få vara prio tills ni landat i er familjekonstellation!
  • Anonym
    ugglannn skrev 2023-06-17 23:14:09 följande:
    Mitt mål är att hitta ett sätt att få det att funka men när folk kommer med ett helt sanslösa förslag om att en fungerande familj ska sära på sig anser jag att man är ute och cyklar. Jag vill inte att någon ska behöva sära på sig men om man är inne på det spåret som vissa här verkar vara så anser jag (och även min sambo) det totalt orimligt att sära på oss 4 som har en bra vardag ihop. Så skulle mot förmodan ett skräckscenario uppstå där ABSOLUT inget hjälper för att lösa situationen och sära på sig skulle vara enda lösning så är det ändå det gamla livet man får sära sig ifrån, inte det nya man skaffat och trivs med och vill leva i. Sorgligt men OM ett val behövs tas så är det så resultatet behöver bli för om man ska leva kvar i det gamla så starkt att man även är beredd att förstöra det nya man skapat undrar jag hur man tänker. Men vill man sitta där olycklig utan en fungerande familj så är det säkert rätt lösning att riva upp allt bra man skapat. You do you. Vi kommer dock inte sära på oss fyra så sådana förslag är totalt onödiga
    Ni är ju inte en fungerande familj? det är ju därför du skrivit tråden
  • ElaineBenes

Oj, har läst långt ifrån alla inlägg men av de jag läst är nog något av det mest osympatiska jag sett. 

Konstigt att ts till och med föreslår att barnet inte ska få ha sin pappa i sin vardag. Konstigt också att hon har mage att gnälla när hon i min mening inte gjort allt för att det ska funka och alla barn få sin tid. 

För så är det, har man gjort vissa val, till exempel de ts gjort att dels flytta ihop och bilda bonusfamilj, och dessutom ge liv åt även ett gemensamt litet barn, så får man avstå egentid om den inkräktar på barnens välmående. 
    Det är inget att diskutera, du får ge upp all tid utanför familjen tills den mår bra! Det är valet du gjorde ts och du får stå fast vid konsekvenserna. 

• ugglannn
    ElaineBenes skrev 2023-06-18 19:27:48 följande:

Oj, har läst långt ifrån alla inlägg men av de jag läst är nog något av det mest osympatiska jag sett. 

Konstigt att ts till och med föreslår att barnet inte ska få ha sin pappa i sin vardag. Konstigt också att hon har mage att gnälla när hon i min mening inte gjort allt för att det ska funka och alla barn få sin tid. 

För så är det, har man gjort vissa val, till exempel de ts gjort att dels flytta ihop och bilda bonusfamilj, och dessutom ge liv åt även ett gemensamt litet barn, så får man avstå egentid om den inkräktar på barnens välmående. 
    Det är inget att diskutera, du får ge upp all tid utanför familjen tills den mår bra! Det är valet du gjorde ts och du får stå fast vid konsekvenserna. 

Det är din syn på saken. Tack för input men jag behöver inte diskutera huruvida vi båda vuxna ska vara hemma 24/7 eller inte. Där vet vi redan hur vi vill göra och anser inte att det är sunt att sitta hemma och hålla barnen i handen dygnet runt så fort man inte jobbar. Men om ni gör så i din familj så får det stå för er.
Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här