• ugglannn

Min dotter blir orolig när bonus är här

Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 

Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

• Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • Anonym (A2)
    ugglannn skrev 2023-06-17 22:57:18 följande:
    För vi har ett upplägg där vi hjälps åt för annars står övriga livet på standby. Vi har båda sak vi vill göra utanför hemmet. Om vi hade haft inställningen ?ditt barn, ditt ansvar? så hade ju min sambo haft obegränsat med fritid (förutom vår gemensamma) varannan vecka medan jag aldrig hade kunnat lämna hemmet eftersom min dotter är här 100%. Det går inte att få en familj att funka om man som biologisk förälder måste vara hemma konstant.
    Fast nu fungerar det ju inte, så då måste man kanske rucka på det som man vill som vuxen ett tag tills det fungerar igen. 
  • ugglannn
    Kvittning skrev 2023-06-18 07:41:23 följande:
    Men är din enda lösning att han ska vara mer hos mamma?

Ni kanske ska testa lösningen att stryka era egna aktiviteter den veckan sonen är där för att kunna ge både sonen och dottern rejält med egentid med respektive förälder den veckan först. 
    Ja han trivs nog bättre där och har en mer harmonisk tillvaro där precis som vi har här. När han är här pratar han konstant om mamma och den sidan av släkten. Det märks ganska tydligt att han föredrar att vara där och är här som ?gäst? så är det väl allas bästa att han är där lite mer. Med det sagt ska han ju inte sluta vara här men tror det hade varit för allas bästa att det primära boendet är hos mamman för det är även det han visar att han vill.

Vi älskar våra barn men kommer inte sluta leva för att de finns. De behöver lära sig att andra personer också har behov och att världen inte kretsar kring en enskild person. 
  • ugglannn
    Anonym (A2) skrev 2023-06-18 08:29:59 följande:
    Hur tänkte ni när ni flyttade ihop och en av hade ett barn på bara 6 månader? Han gör först en kvinna gravid, sedan går han vidare till nästa och flyttar ihop med henne. 
    Rätt onödig fråga eller? Vad ska man tre år senare göra åt det? Nu är det ju som det är och det valet kan ju inte göras om. Du har ingen aning om anledningen. Men är du en person som vill leva i misär pga ?barnens bästa? så får det stå för dig. jag tycker alla dar i veckan att det är bättre att gå isär oavsett barnets ålder om det behövs. Men du verkar vara expert på min sambos ex-förhållande. 
  • Anonym (A2)
    ugglannn skrev 2023-06-18 08:37:02 följande:
    Ja han trivs nog bättre där och har en mer harmonisk tillvaro där precis som vi har här. När han är här pratar han konstant om mamma och den sidan av släkten. Det märks ganska tydligt att han föredrar att vara där och är här som ?gäst? så är det väl allas bästa att han är där lite mer. Med det sagt ska han ju inte sluta vara här men tror det hade varit för allas bästa att det primära boendet är hos mamman för det är även det han visar att han vill.

Vi älskar våra barn men kommer inte sluta leva för att de finns. De behöver lära sig att andra personer också har behov och att världen inte kretsar kring en enskild person. 
    Du lever alltså med en man som  inte bryr sig om ditt första barn? Ja. ni passar ju bra ihop, 

Varför i te lägga träningen på hyllan ett tag för att lösa detta problem? Att träns gör er inte till bättre föräldrar, för då hade ni ju försökt lösa detta. Självklart känner barnet av att ni föredrar att han inte är hos er. 
  • Anonym (A2)
    ugglannn skrev 2023-06-18 08:40:31 följande:
    Rätt onödig fråga eller? Vad ska man tre år senare göra åt det? Nu är det ju som det är och det valet kan ju inte göras om. Du har ingen aning om anledningen. Men är du en person som vill leva i misär pga ?barnens bästa? så får det stå för dig. jag tycker alla dar i veckan att det är bättre att gå isär oavsett barnets ålder om det behövs. Men du verkar vara expert på min sambos ex-förhållande. 
    Man kan ju försöka få en bättre relation till sitt första barn nu, inse att det var inte för barnets bästa att skaffa en ny familj så fort. Gjort är gjort men det är inte för sent att rätta till det. Men ni verkar prioritera er träning framför att pojken trivs hos er. Får verkligen hoppas inget händer med de andra barnen, så ni behöver ställa in träningen. 
  • Arlene
    ugglannn skrev 2023-06-18 08:37:02 följande:

Men vad säger din sambo?
    Har ni diskuterat olika lösningar?
    Det är klart att det kan vara påfrestande för en 3 1/2 åring att ha två hem men vad jag förstår flyttade ni i hop när en var 6 månader så är det inte det han är van vid?
    Du skriver ju också att din dotters oro började för 2 månader sedan.
    Det borde kunna finnas lösningar ni kan prova.
    Men det är jobbigt att leva i bonusfamilj, men samtidigt är det ju 3 1/2 åringen din sambos son och jag antar att han vill ha honom boende hos sig varannan vecka.
    Man vill ju ha sina barn hos sig och 3 1/2 åringen är ju lika mycket hans barn som er 9 månaders, måste vara jobbigt för honom att bara träffa sitt stora barn när han bara är 3 år varannan vecka. 3 åringen är ju er 9 månaders storebror.
    Han träffar ju din dotter sitt bonusbarn mer än sitt eget.
    Förstår att konflikter kan uppstå mellan barnen, dom börjar ju bli lite i den åldern, 3 och 5 innan var dom för små.
    Eller är det alltid 3 åringen som bråkar och är den som skapar oro?
    Det kan ju också vara övergående han är ju inte så stor ännu, 3 åringar är fortfarande små.
    Men du måste ju prata med din sambo och hur ni kan hitta strategier,
    självklart är inte separation en lösning, ni vill ju leva ihop men antar att din sambo vill ha sin son hos varannan vecka och då måst ni ju hitta en lösning innan det går för långt.
    Tror också som många andra att din dotter behöver dig lite mer just nu, försök när det är möjligt att göra saker bara med henne, kan vara en liten stund per dag men då blir hon sedd och känner att hon är speciell för dig.
    Självklart påverkar det även henne att ni har fått en bebis även om hon tycker att det är roligt, det tar ju ändå en del tid av dig ifrån henne och sen kommer 3 åringen. Det kan vara mycket för en 5 åring som börjar bli lite större och funderar en del.
    Det är jobbigt för alla familjer med flera barn, ännu tuffare för bonusfamiljer och det är svårt med egen tid men tror att även om din dotter så bara får en kvart ensam tid med dig, läsa en bok, spela ett spel osv skulle hjälpa henne med oron, ni får försöka prioritera in det med dottern.
    Hoppas att ni hittar en lösning. 
  • Anonym (Öh)
    ugglannn skrev 2023-06-18 07:38:15 följande:

Det är ju givetvis inte varje kväll vi har ?egentid? om man nu ens kan kalla att hänga på gymmet som egentid. Att träna och ta hand om sig gynnar alla i det långa loppet. 

Att ha noll egentid och bara vistas inom husets fyra väggar så fort man inte jobbar är tyvärr ingenting för oss. Det kommer ge våra barn olyckliga föräldrar. Att åka iväg och träna varsin kväll är fullt normalt och något man behöver.

Nja, han prioriterar träningen före sitt barn och det drabbar ditt barn. Så små barn behöver sina föräldrar närvarande.
    Man kan klämma in träning och en sund livsstil i vardagen när barnen är med eller gymmet på lunchen eller när barnet somnat. Kanske ikte på samma sätt som tidigare, men så är det. Det är svårt att vara småbarns förälder och de flesta får dra ner på sånt här rätt mycket ändra träningssött i perioder och det är ett evigt pusslande.
  • ugglannn
    Anonym (A2) skrev 2023-06-18 08:44:50 följande:
    Du lever alltså med en man som  inte bryr sig om ditt första barn? Ja. ni passar ju bra ihop, 

Varför i te lägga träningen på hyllan ett tag för att lösa detta problem? Att träns gör er inte till bättre föräldrar, för då hade ni ju försökt lösa detta. Självklart känner barnet av att ni föredrar att han inte är hos er. 

Han bryr sig om sitt första barn, annars hade väl han inte bott här 50%? Då hade han väl låtit mamman ha 100% som hon gärna vill? Dock är inte han högre prioriterad än någon annan här hemma och han har även ett annat hem till skillnad från de som bor här. 

Intressant hur man kan tycka att någon som har egna behov inte bryr sig om sitt barn..

• Anonym (A2)
    ugglannn skrev 2023-06-18 09:47:42 följande:

Han bryr sig om sitt första barn, annars hade väl han inte bott här 50%? Då hade han väl låtit mamman ha 100% som hon gärna vill? Dock är inte han högre prioriterad än någon annan här hemma och han har även ett annat hem till skillnad från de som bor här. 

Intressant hur man kan tycka att någon som har egna behov inte bryr sig om sitt barn..

Men om sonen just nu behöver sin pappa lite extra, då får man rucka på sina egna saker. Det är ju så en vettig förälder gör. 

Och självklart måste man prioritera en familjemedlem som inte mår bra, hur tänker du där? Det vill ju du också göra, du vill ju prioritera er fyra framför hand son. Medan många andra menar att ni ska prioritera de två äldsta barnen just nu istället för er träning.

• Anonym (Bertha)

Ytterligare en tråd där TS har en färdig lösning och hoppas att alla svar ska gå på hennes linje.

Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här