• ugglannn

Min dotter blir orolig när bonus är här

Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 

Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

• Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • ugglannn
    Anonym (Men..) skrev 2023-06-16 08:39:53 följande:

Hur kan det vara svårt att förstå?
    De är inte riktiga syskon. Om de introducerades för varandra när de redan levt ett par år, så är de praktiskt taget främlingar för varandra och det kan ta ett par år (förmodligen) innan de ens ser varandra som "bonussyskon".

Hon vill såklart inte bo med en total främling som hon har noll anknytning till som konkurrerar med utrymme, tid, kärlek. Fullt naturligt.

Stackars barn.

Detta du skriver har varit min tanke också men what to do? Min sambo kan ju gärna inte strunta i att träffa sitt barn för att mitt barn ska ha det bra och harmoniskt?
  • ugglannn
    Anonym (Bertha) skrev 2023-06-16 12:24:55 följande:
    Fast vänta nu. Det är ju inte din sambos fel att ni lever i en bonusfamilj? Det är ju lika mycket ditt ansvar. 

Det måste ju vara ett aktivt val du har gjort, precis som han. 
    Nej valet är ju bådas men det är min dotter som inte mår bra av detta och hennes hem är här 50% så hon endast har mig som biologisk förälder. Det finns ju ingen annan lösning än att hon fortsätter bo här. Att gå isär är ju inte heller att lösa problemet då vi har ett gemensamt barn och har det bra ihop. Problemen är varannan vecka då bonus är här. Han har ett kärleksfullt hem hos sin mamma som gärna hade haft honom på heltid om hon hade fått så ser väl ändå att lösningen ligger i hur upplägget med bonus ska se ut så alla mår bra. 
  • ugglannn
    ugglannn skrev 2023-06-16 13:10:13 följande:
    Nej valet är ju bådas men det är min dotter som inte mår bra av detta och hennes hem är här 50% så hon endast har mig som biologisk förälder. Det finns ju ingen annan lösning än att hon fortsätter bo här. Att gå isär är ju inte heller att lösa problemet då vi har ett gemensamt barn och har det bra ihop. Problemen är varannan vecka då bonus är här. Han har ett kärleksfullt hem hos sin mamma som gärna hade haft honom på heltid om hon hade fått så ser väl ändå att lösningen ligger i hur upplägget med bonus ska se ut så alla mår bra. 
    Min dotters hem är här till 100% menade jag såklart. 
  • ugglannn
    Kvittning skrev 2023-06-16 22:21:21 följande:

Jag tycker det låter som att hon söker uppmärksamhet. Istället för att hon ska behöva ropa efter dig på bonusveckan så kanske du kan ta initiativ till att ni har en timme tillsammans bara hon och du innnan hon somnar den veckan. Läsa för henne, spela spel eller något. Då kanske hon kan känna att hon vinner den där mysiga kvällsstunden med dig den veckan istället för som nu där hon nog känner att hon förlorar uppmärksamhet från dig. 

Fin tanke men omöjligt i praktiken. En del kvällar vid läggning är jag ensam hemma med alla tre barnen och det finns ingen möjlighet att ge ett enskilt barn 1-1 uppmärksamhet. 
  • ugglannn
    Anonym (Ui) skrev 2023-06-16 18:28:22 följande:
    Naturligtvis inte men ni kunde ha låtit bli att flytta ihop från första början. Det går att ha gemensamma barn utan att bo ihop. 
    Problemet har ju uppstått nu. Vi har bott tillsammans i 3 år. Så du tycker att vi nu när vi har ett gemensamt barn och vill leva ihop så flytta isär så att bonus kan vara här? Då tycker jag allt att man får hitta en annan lösning.. är ju idiotiskt att riva upp allt som är bra för att de 15 dagarna/månad man träffar sitt barn behöver ske i hemmet. Hur tänker ni som föreslår att de 4 personerna som bor ihop på heltid och mår bra ska sära på sig pga en annan person? 
  • ugglannn
    Anonym (Öh) skrev 2023-06-17 13:59:11 följande:
    Så din lösning är att bonusbarnet ska vara hos er färre dagar för att ni ska kunna leva mer i harmoni?
    lös problemet istället och prata med din dotter om varför hon reagerar som hon gör och hur ni kan lösa det så hon mår bra, tror du det är lätt för bonusen och bara vara en del av familjen på deltid när alla andra är där alltid?
    Jag önskar ju tips på vad det kan bero på och hur man skulle kunna lösa det inom familjen. Min tanke i grunden är givetvis inte att någon ska sluta bo här men tycker det är idiotiskt att föreslå att vi som det funkar för ska sära på oss för någon som ?bara? är här halva tiden. Då ser man ju enbart till bonus bästa och vad han behöver för den lösningen hade inte gynnat någon annan. Ingen som tänker på vårt gemensamma barn t.ex som tvingas bo i två hem trots att föräldrarna älskar varann och vill leva ihop.
  • ugglannn
    Anonym (Pappan?) skrev 2023-06-17 22:42:43 följande:
    Varför är pappan inte hemma när sonen är där?
    För vi har ett upplägg där vi hjälps åt för annars står övriga livet på standby. Vi har båda sak vi vill göra utanför hemmet. Om vi hade haft inställningen ?ditt barn, ditt ansvar? så hade ju min sambo haft obegränsat med fritid (förutom vår gemensamma) varannan vecka medan jag aldrig hade kunnat lämna hemmet eftersom min dotter är här 100%. Det går inte att få en familj att funka om man som biologisk förälder måste vara hemma konstant.
  • ugglannn
    Anonym (Stackars barn) skrev 2023-06-17 22:04:24 följande:
    Jag gissar att de tänker som så att en pojke som var 6 månader gammal när han fick ett bonussyskon inte ska behöva lida för att bonusmamman vill ha en perfekt "kära"familj som inte inkluderar honom. DET vore det sämsta valet, men det var tydligen den lösning du redan hade tänkt ut när du startade tråden - så vad är du ute efter med tråden?
    Mitt mål är att hitta ett sätt att få det att funka men när folk kommer med ett helt sanslösa förslag om att en fungerande familj ska sära på sig anser jag att man är ute och cyklar. Jag vill inte att någon ska behöva sära på sig men om man är inne på det spåret som vissa här verkar vara så anser jag (och även min sambo) det totalt orimligt att sära på oss 4 som har en bra vardag ihop. Så skulle mot förmodan ett skräckscenario uppstå där ABSOLUT inget hjälper för att lösa situationen och sära på sig skulle vara enda lösning så är det ändå det gamla livet man får sära sig ifrån, inte det nya man skaffat och trivs med och vill leva i. Sorgligt men OM ett val behövs tas så är det så resultatet behöver bli för om man ska leva kvar i det gamla så starkt att man även är beredd att förstöra det nya man skapat undrar jag hur man tänker. Men vill man sitta där olycklig utan en fungerande familj så är det säkert rätt lösning att riva upp allt bra man skapat. You do you. Vi kommer dock inte sära på oss fyra så sådana förslag är totalt onödiga
  • ugglannn
    Anonym (X) skrev 2023-06-18 00:42:01 följande:

jag tror inte du kommer få några bra tips på familjeliv för det finns inget som jag kan komma på som folk här hatar mer än en styvmamma som tycker det är svårt att hantera sitt bonusbarn och tycker det fungerar bättre när barnet inte är där. Jag har läst så många trådar på detta tema. i Dessa trådar skiter folk alltid i alla andra i situationen (exempelvis ert gemensamma barn) och är av inställningen skyll dig själv som var så jävla dum som bildade en bonusfamilj,

det sagt så har jag egen erfarenhet. Efter åtta åt Börjar vi hitta en lunk. Min sambos två äldre tonårsbarn är här varannan helg och mina stora barn varannan vecka. Sedan har vi också ett gemensamt barn. Det var förut extremt jobbig stämning varannan vecka eftersom de stora hade olika konflikter som utvecklades över tid. Men nu är det som mest jobbigt varannan helg och då brukar jag försöka lägga in annat och åka iväg på saker med mina barn så vi inte går varann på nerverna. Mina stora funkar fint med vårt gemensamma. Min sambos stora är nöjda hos sin mamma som bör nära vänner och där har de egna stora rum.

Nä så fort man som bonusförälder uttrycker ett problem så är det uteslutande alla andra som är problemet och behöver vända ut och in på sig för det alltid är så synd om bonus trots att han i det här fallet har ett fantastiskt hem hos sin mamma där han också själv föredrar att vara. Jag tycker om mitt bonusbarn, det är situationen som uppstår som jag ogillar och som nog ingen är särskilt bekväm med. Den löser sig dock inte genom att alla splittrar på sig som majoriteten här på familjeliv verkar tycka är en fantastisk lösning. Det är ju helt verklighetsfrånvänt så tar inte åt mig av det tipset överhuvudtaget.
  • ugglannn
    Kvittning skrev 2023-06-17 23:33:58 följande:
    Så du menar att mitt förslag att ge dottern egentid varje kväll varannan vecka som hon verkligen verkar behöva inte funkar för att du och din sambo prioriterar era egna nöjen före era barns välmående? Jag trodde du var ensam för att han jobbade.

Ni kanske kan sätta er egentid på paus i några månader i alla fall för att prioritera barnen och se om det funkar. 

Det är ju givetvis inte varje kväll vi har ?egentid? om man nu ens kan kalla att hänga på gymmet som egentid. Att träna och ta hand om sig gynnar alla i det långa loppet. 

Att ha noll egentid och bara vistas inom husets fyra väggar så fort man inte jobbar är tyvärr ingenting för oss. Det kommer ge våra barn olyckliga föräldrar. Att åka iväg och träna varsin kväll är fullt normalt och något man behöver.

• ugglannn
    Kvittning skrev 2023-06-18 07:41:23 följande:
    Men är din enda lösning att han ska vara mer hos mamma?

Ni kanske ska testa lösningen att stryka era egna aktiviteter den veckan sonen är där för att kunna ge både sonen och dottern rejält med egentid med respektive förälder den veckan först. 
    Ja han trivs nog bättre där och har en mer harmonisk tillvaro där precis som vi har här. När han är här pratar han konstant om mamma och den sidan av släkten. Det märks ganska tydligt att han föredrar att vara där och är här som ?gäst? så är det väl allas bästa att han är där lite mer. Med det sagt ska han ju inte sluta vara här men tror det hade varit för allas bästa att det primära boendet är hos mamman för det är även det han visar att han vill.

Vi älskar våra barn men kommer inte sluta leva för att de finns. De behöver lära sig att andra personer också har behov och att världen inte kretsar kring en enskild person. 
  • ugglannn
    Anonym (A2) skrev 2023-06-18 08:29:59 följande:
    Hur tänkte ni när ni flyttade ihop och en av hade ett barn på bara 6 månader? Han gör först en kvinna gravid, sedan går han vidare till nästa och flyttar ihop med henne. 
    Rätt onödig fråga eller? Vad ska man tre år senare göra åt det? Nu är det ju som det är och det valet kan ju inte göras om. Du har ingen aning om anledningen. Men är du en person som vill leva i misär pga ?barnens bästa? så får det stå för dig. jag tycker alla dar i veckan att det är bättre att gå isär oavsett barnets ålder om det behövs. Men du verkar vara expert på min sambos ex-förhållande. 
  • ugglannn
    Anonym (A2) skrev 2023-06-18 08:44:50 följande:
    Du lever alltså med en man som  inte bryr sig om ditt första barn? Ja. ni passar ju bra ihop, 

Varför i te lägga träningen på hyllan ett tag för att lösa detta problem? Att träns gör er inte till bättre föräldrar, för då hade ni ju försökt lösa detta. Självklart känner barnet av att ni föredrar att han inte är hos er. 

Han bryr sig om sitt första barn, annars hade väl han inte bott här 50%? Då hade han väl låtit mamman ha 100% som hon gärna vill? Dock är inte han högre prioriterad än någon annan här hemma och han har även ett annat hem till skillnad från de som bor här. 

Intressant hur man kan tycka att någon som har egna behov inte bryr sig om sitt barn..

• ugglannn
    ElaineBenes skrev 2023-06-18 19:27:48 följande:

Oj, har läst långt ifrån alla inlägg men av de jag läst är nog något av det mest osympatiska jag sett. 

Konstigt att ts till och med föreslår att barnet inte ska få ha sin pappa i sin vardag. Konstigt också att hon har mage att gnälla när hon i min mening inte gjort allt för att det ska funka och alla barn få sin tid. 

För så är det, har man gjort vissa val, till exempel de ts gjort att dels flytta ihop och bilda bonusfamilj, och dessutom ge liv åt även ett gemensamt litet barn, så får man avstå egentid om den inkräktar på barnens välmående. 
    Det är inget att diskutera, du får ge upp all tid utanför familjen tills den mår bra! Det är valet du gjorde ts och du får stå fast vid konsekvenserna. 

Det är din syn på saken. Tack för input men jag behöver inte diskutera huruvida vi båda vuxna ska vara hemma 24/7 eller inte. Där vet vi redan hur vi vill göra och anser inte att det är sunt att sitta hemma och hålla barnen i handen dygnet runt så fort man inte jobbar. Men om ni gör så i din familj så får det stå för er.
  • ugglannn
    Anonym skrev 2023-06-18 18:56:38 följande:
    Ni är ju inte en fungerande familj? det är ju därför du skrivit tråden
    Någon som är här halva tiden är inte riktigt 100% del av familjen och den delen som gör att det skaver i familjen. När det bara är vi fyra funkar det utan problem och vi fyra är ju en familj på heltid. 
  • ugglannn
    Anonym (Bertha) skrev 2023-06-18 21:45:32 följande:
    Så allt ansvar läggs på en treåring? Moget?
    Tja, ansvar och ansvar. Behöver ju inte vara någon fel eller ansvar. Bara ett faktum att situationen är jobbigare de veckorna han är här.
  • ugglannn
    Anonym (Öh) skrev 2023-06-18 21:56:31 följande:

Sorry, men vilken unken syn på din partners barn. 

nej pojken kanske inte är där 100% men han är en del av er familj ändå. men du verkar tycka det mest är besvärligt och att det rubbar er egna lilla harmoni. Ett  tips för framtiden, bli inte ihop med någon som redan har barn sen innan och framför allt inte ett så pass litet barn Och du inte är villig att välkomna det in som en likvärdig familjemedlem. 

men för att lösa ert problem nu så får du ställa krav på din partner att han ska vara hemma och ta hand om sin son de veckor sonen är hos er och avlasta med det gemensamma. 

Typ lika unket som att lägga allt ansvar och all skuld på mig bara för att jag råkar vara bonusmamman. Hade jag uttryckt mig liknande kring mina biologiska barn hade ingen brytt sig. Men fortsätt lägg skuld på mig ni, det berör inte mig för jag vet att det inte är sanningen. Men ni får gärna fortsätta om det får er att må bra. Underhållande att läsa hur trångsynta många här är.
Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här