• ugglannn

Min dotter blir orolig när bonus är här

Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 

Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

• Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 14:52:34 följande:
    Vad var ditt förslag till vad dom skulle göra?
    har du något tips till ts?
    Skrev där, gör som hundarna och lyft bort eran nya lilla valp.. Detta borde egentligen göras av pappan. Så TS inte känner att hon "ska göra bort sig" inför sin nya.. 

Han behöver inte vara inne på hennes rum och bråka om han är tre bast.. Han kan sitta ute i tv rummet eller vara ute i trädgården med er andra. 
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:55:31 följande:
    Ja jo, brer jo, massa SMÖR! 

Nej det är inte TS jag skyller på, utan dom flesta av er andra.. Du vet kvinnor utan ryggrad, som inte har förmågan att skydda sina barn. 

Det är du som vill att det ska se ut som att det inte är dig utan TS som vi diskuterar. 
    Vad svamlar du om, tråden och diskussionen handlar om ts dotter och hon ställer frågor, du tycker att hon ska hitta svar i djurriket?

Vad menar du skyller på ts, ingen har skrivit att du gjort det, du skyllde på mamman till 3 1/2 åringen, mamman kanske bara tittar på. Varför drog du in biomamman? det är väl ts sambo pappan som har ansvaret?

Vadå diskutera mig, det är inte vad jag gör i så fall diskuterar du med dig själv eller rättare sagt kommer med påstående. Vad är det du försöker göra?
    Håll dig till tråden.

Ok såg ditt svar om hundar efter att jag postat mitt så du behöver inte påpeka det.

• Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 15:04:40 följande:
    Håll dig till tråden.
    Har hållt mig till tråden.. Gett bra tips hela tiden.. Du har inte märkt det, för du har istället försökt att tjafsa och hitta argument som du kan kasta runt dig bara.. Men tar du en titt på konversationen igen så är det är inte direkt som att du har lyckats styra något alls. Du fick skälla lite bara... Ruff Ruff!
  • Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 15:06:49 följande:

Ok såg ditt svar om hundar efter att jag postat mitt så du behöver inte påpeka det.

Jodå, och det kommer jag fortsätta att göra. Lugna ner dig nu, och ta en liten kaffepaus!
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 15:08:33 följande:
    Har hållt mig till tråden.. Gett bra tips hela tiden.. Du har inte märkt det, för du har istället försökt att tjafsa och hitta argument som du kan kasta runt dig bara.. Men tar du en titt på konversationen igen så är det är inte direkt som att du har lyckats styra något alls. Du fick skälla lite bara... Ruff Ruff!
    Till skillnad ifrån dig har jag försökt påpeka att bägge barnen kan ha reagerat på den nya familjekonstellationen och att det gäller två ganska så små barn så inte konstigt om dom reagerar på olika sätt.
    Det har du fått till att jag menar att man ska skita i att uppfostra barnen, vilket jag aldrig har sagt, blanda in svenska kvinnor och säga att dom är lata, blandat in  biomamman. 
    Sen försöker du vara nedlåtande och inte låtsas förstå vad jag menar.
    Men vad bra, du fick också  skälla lite ..... Ruff Ruff tillbaka till dig!
    Nu har jag inte tid att hänga här längre, har annat att göra!
    T ex vara med mina barn som jag skiter i vad dom gör eftersom jag är så himla lat då jag är en svensk mamma.  Ruff Ruff!
  • Anonym (Bertha)

Klockan är bara 15.30 hörni! Lite väl tidigt för första drinken!

• Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 15:20:03 följande:
    Ruff Ruff tillbaka till dig!
    Nu har jag inte tid att hänga här längre, har annat att göra!
    T ex vara med mina barn som jag skiter i vad dom gör eftersom jag är så himla lat då jag är en svensk mamma.  Ruff Ruff!
    Haha!<3  Bra där!
  • Anonym (Ui)
    ugglannn skrev 2023-06-16 11:51:06 följande:
    Detta du skriver har varit min tanke också men what to do? Min sambo kan ju gärna inte strunta i att träffa sitt barn för att mitt barn ska ha det bra och harmoniskt?
    Naturligtvis inte men ni kunde ha låtit bli att flytta ihop från första början. Det går att ha gemensamma barn utan att bo ihop. 
  • Kvittning

Jag tycker det låter som att hon söker uppmärksamhet. Istället för att hon ska behöva ropa efter dig på bonusveckan så kanske du kan ta initiativ till att ni har en timme tillsammans bara hon och du innnan hon somnar den veckan. Läsa för henne, spela spel eller något. Då kanske hon kan känna att hon vinner den där mysiga kvällsstunden med dig den veckan istället för som nu där hon nog känner att hon förlorar uppmärksamhet från dig. 

Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här