Inlägg från: Anonym (två barns mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (två barns mamma)

Min dotter blir orolig när bonus är här

ugglannn skrev 2023-06-16 13:10:13 följande:
    Nej valet är ju bådas men det är min dotter som inte mår bra av detta och hennes hem är här 50% så hon endast har mig som biologisk förälder. Det finns ju ingen annan lösning än att hon fortsätter bo här. Att gå isär är ju inte heller att lösa problemet då vi har ett gemensamt barn och har det bra ihop. Problemen är varannan vecka då bonus är här. Han har ett kärleksfullt hem hos sin mamma som gärna hade haft honom på heltid om hon hade fått så ser väl ändå att lösningen ligger i hur upplägget med bonus ska se ut så alla mår bra. 
    Men vad är du menar?
    Menar du  att du vill att din sambos son ska bo hos sin mamma?
    Att din sambo ska ge upp sin 3 1/2 åring varannan vecka?
    Att du ska få ha dina två barn hos dig plus sambo men han ska inte få ha sina två barn utan bara ett?
    Nu verkar det som om du bara vill ha din familj men inte din sambo ska få ha hela sin.
    Era barn tillhör familjen på lika villkor, du verkar bara vilja bli av med hans son, din bebis syskon, din 5 åring och hans 3 1/2 åring är er bebis syskon lika mycket, din dotter är inte mer syskon eller familj än hans son.
    Riktigt dåligt av dig mot din sambo om du försöker få till att hans barn inte ska få vara hos honom varannan vecka.
    Ni får ju försöka hjälpa dottern igenom detta, hon är 5 år, det kommer ju inte att var för alltid, hon kommer ju att vänja sig vid honom, just nu är lilla syskonet en bebis, den kommer också att bli 3 1/2 och springa runt och låta.
    3 1/2 åringen kanske också är lugnare när han är 5 år.
    Ni måste ju jobba för att få i hop familjen, nästa gång kanske det är hans son som mår dåligt av någonting, kanske missar saker som ni gör på veckor utan honom osv.
    Hur länge bodde ni hop innan bebisen kom?
    Bodde ni inte hop ett tag bara med 5 åringen och 3 1/2 åringen så ni såg hur dom kom överens? eller började detta när bebisen kom?
    Din 5 åring kan ju längre fram även tycka att bebisen när den blir större tar tid av dig ifrån henne.
    Nu är ni en bonusfamilj och barnen är små, det ska fungera i många år framåt och det måste ni jobba på att få ihop. 
    Alla barn i familjen är ju lika mycket värda.
    3 1/2 åringen kan ju inte avstå sin pappa för din 5 åring blir orolig.
    Ta hjälp utifrån om ni behöver, det är inget fel med det.
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 13:24:38 följande:
    Vaddå konkurens i uppmärksamheten? Hon känner sig otrygg runt en unge som skapar oreda och håller på och bråkar hela tiden och vänder sig till den enda tryggheten hon har, dvs hennes mamma.. 
    Vart står det att det bara är 3 1/2 åringen som skapar oreda och håller på och bråkar hela tiden? Hur är det bara 3 1/2 åringens fel, full fart ja, konflikter mellan barnen, är det bara den enas fel?
    Syskon, bonus syskon, barn i den åldern kan ju naturligtvis stöka med varandra.
    Pojken är också 3 1/2 år, alltså inte speciellt stor och påverkas också naturligtvis precis som 5 åringen av att dom har blivit en bonusfamilj och fått ett nytt syskon, är det bara 5 åringen som får reagera på det? han reagerar väl också.
    Han får också byta hem varannan vecka, hans pappa har också ett annat barn boende hos sig mer han han och fått nytt syskon, bägge har både fått ett nytt syskon och ett bonussyskon, klart dom reagerar. 
    Det här något dom vuxna behöver jobba på.

Så här står det:

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan.

Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:07:18 följande:
    Nej SÅHÄR är det Det står...

Allting fungerar fint och lugnt hela dagarna.. Tills bonussonen kommer. Då blir det full fart om dagarna och en del konflikter uppstår.. 

Det betyder att allting fungerar fint tills bonussonen kommer.. Det är alltså otryggt då och ingenting som dottern tycker om..
    Absolut att dottern blir orolig men det står inte att 3 1/2 åringen är den som är den som själv skapar oreda och bråkar som du skriver. Det står konflikter mellan barnen och att dottern blir sur och irriterad, varför skulle inte 3 1/2 åringen också kunna bli det? 
    Det är konflikter mellan barnen, den veckan 5 åringen är själv har hon ju ingen att ha en konflikt med, kanske är likadant för 3 1/2 åringen, han blir också orolig och 
    och reagerar och då blir det konflikter mellan barnen. Det blir det när dom träffas pga omständigheterna.
    Det handlar om en 3 1/2 åring och 5 åring som fått nya familjemedlemmar. Svårt att skylla det på en 3 1/2 åring. 
    Det är tråkigt och jobbigt att det är så men bägge vuxna måste jobba på det, inget av barnen kommer ju att försvinna bort på många år.
    Sen kommer ju naturligtvis bägge barnen förändra sig genom åren, en 3 1/2 åring kan ju vara helt annorlunda som 7 åring, en 5 åring helt annorlunda som 10 åring.
    Det är ju därför man måste jobba på det.
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:27:39 följande:

Asså vad snackar du om?

Det står såhär....
    1.. Allting fungerar jättebra tills...
    2... bonussonen kommer över, då brukar det bli lite bråk och så.. 

Vilken stor förändring sker i vardagen mellan 1 och 2, och vad är det du inte klarar av att förstår?

Sitter du och försöker skydda en as bråkig son, som du inte har en aning om han håller på och bråkar med henne eller nått? 

Vad är det för ton du har!

Du vet inte mer än mig, vi läser samma text. 5 åringen är lugn när hon är själv, du har ingen aning om hur 3 1/2 åringen är hemma hos sin mamma. det vet ingen av oss. 
    Men precis som  5åringen reagerar med att bli sur och irriterarad när 3 åringen kommer kan ju han givetvis reagera när han kommer till deras hem eller hur?
    Det är väl klart som bara den att bägge barnen reagerar på att familjerna förändrats, varför skulle inte en 3 1/2 åring reagera på det, han är ju en liten pojke.

Jag skriver att dom måste jobba på det som en familj, givetvis för alla barnens skull och deras egen, dom ska ju förhoppningsvis leva i hop i flera år.
    Eller vad är ditt förslag? ska ts sambo offra sin son som bara är 3 1/2?
    Dom måste ju agera annars kommer dom ju att får större problem.

Du har inte mer info än mig än vad som står i texten om inte du känner ts.
    Du vekar ha agg mot en pojke på 3 1/2 år som kallar honom asjobbig,
    varför? för att han är en pojke eller för att han är en bonusson?
    Vi pratar om ett litet barn som också reagerar, han kanske springer runt och beter sig men kanske också beter sig sämre när 5 åringen blir sur och irriterad.
    5 åringen är otrygg och behöver sin mamma men du vet inte om barnen trissar upp varandra, det kanske inte är så att man kan skuldbelägga något barn.
    Jag försöker se till hela familjen och inte bara skuldbelägga en 3 1/2 åring, han skulle kanske också vara lugn om han var själv där hemma.

Familjen måste ju jobba på att lösa det hela och se alla barn eller vad är ditt förslag? 
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:45:28 följande:
    Och det värsta utav allt då det är att Mamman kanske bara tittar på och gör som du här skyddar honom?

Och det är ett rätt lustigt fenomen, för det verkar vara svårt för just svenska kvinnor att tänka lika långt.. Detta är någonting du kan observera till och med i djurriket.. Tänk på apa eller hund... 

Där föräldern går och plockar bort den som håller på.. Och sen får den leka en stund på eget håll.. Det ser jätteskoj ut, för först är ungen våldsam och taskig mot någon, sen blir den bortplockad av föräldern en stund och struttar runt jätteglad som en liten idiot.. Ingen aning om att han ens skulle ha gjort något..

Men dagens föräldrar verkar lite för lata.. Så dom tycker ungen ska få fortsätta hålla på att trakassera någon. Vet inte om det är Svenskt fenomen eller nått? 

Men annars, gör som hunden och ta skitungen och ut och gå.
    Men jösses vad du brer på.
    Jaha nu är det mamman till 3 1/2 åringen  fel att ts dotter mår dåligt och är orolig!
    Nu är hon lat. Ursäkta han har en pappa som bor i hop med Ts.
    Ts sambo är pappa till 3 1/2 åringen och är den som har ansvaret hemma hos dom för honom, du tycker inte att han kan ta tag i saker som handlar om hans son? 

Vad var ditt förslag till vad dom skulle göra?
    har du något tips till ts?
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:55:31 följande:
    Ja jo, brer jo, massa SMÖR! 

Nej det är inte TS jag skyller på, utan dom flesta av er andra.. Du vet kvinnor utan ryggrad, som inte har förmågan att skydda sina barn. 

Det är du som vill att det ska se ut som att det inte är dig utan TS som vi diskuterar. 
    Vad svamlar du om, tråden och diskussionen handlar om ts dotter och hon ställer frågor, du tycker att hon ska hitta svar i djurriket?

Vad menar du skyller på ts, ingen har skrivit att du gjort det, du skyllde på mamman till 3 1/2 åringen, mamman kanske bara tittar på. Varför drog du in biomamman? det är väl ts sambo pappan som har ansvaret?

Vadå diskutera mig, det är inte vad jag gör i så fall diskuterar du med dig själv eller rättare sagt kommer med påstående. Vad är det du försöker göra?
    Håll dig till tråden.

Ok såg ditt svar om hundar efter att jag postat mitt så du behöver inte påpeka det.

Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 15:08:33 följande:
    Har hållt mig till tråden.. Gett bra tips hela tiden.. Du har inte märkt det, för du har istället försökt att tjafsa och hitta argument som du kan kasta runt dig bara.. Men tar du en titt på konversationen igen så är det är inte direkt som att du har lyckats styra något alls. Du fick skälla lite bara... Ruff Ruff!
    Till skillnad ifrån dig har jag försökt påpeka att bägge barnen kan ha reagerat på den nya familjekonstellationen och att det gäller två ganska så små barn så inte konstigt om dom reagerar på olika sätt.
    Det har du fått till att jag menar att man ska skita i att uppfostra barnen, vilket jag aldrig har sagt, blanda in svenska kvinnor och säga att dom är lata, blandat in  biomamman. 
    Sen försöker du vara nedlåtande och inte låtsas förstå vad jag menar.
    Men vad bra, du fick också  skälla lite ..... Ruff Ruff tillbaka till dig!
    Nu har jag inte tid att hänga här längre, har annat att göra!
    T ex vara med mina barn som jag skiter i vad dom gör eftersom jag är så himla lat då jag är en svensk mamma.  Ruff Ruff!
Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här