• ugglannn

Min dotter blir orolig när bonus är här

Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 

Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

• Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 14:18:03 följande:
    Absolut att dottern blir orolig men det står inte att 3 1/2 åringen är den som är den som själv skapar oreda och bråkar som du skriver. Det står konflikter mellan barnen och att dottern blir sur och irriterad, varför skulle inte 3 1/2 åringen också kunna bli det?

Asså vad snackar du om?

Det står såhär....
    1.. Allting fungerar jättebra tills...
    2... bonussonen kommer över, då brukar det bli lite bråk och så.. 

Vilken stor förändring sker i vardagen mellan 1 och 2, och vad är det du inte klarar av att förstår?

Sitter du och försöker skydda en as bråkig son, som du inte har en aning om han håller på och bråkar med henne eller nått? 

• Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 14:18:03 följande:
    Absolut att dottern blir orolig men det står inte att 3 1/2 åringen är den som är den som själv skapar oreda och bråk.
    Han kanske går in i hennes rum och har sönder hennes saker och ritar på hennes golv.. Och det skulle inte du ha någon jäkla aning om...
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:27:39 följande:

Asså vad snackar du om?

Det står såhär....
    1.. Allting fungerar jättebra tills...
    2... bonussonen kommer över, då brukar det bli lite bråk och så.. 

Vilken stor förändring sker i vardagen mellan 1 och 2, och vad är det du inte klarar av att förstår?

Sitter du och försöker skydda en as bråkig son, som du inte har en aning om han håller på och bråkar med henne eller nått? 

Vad är det för ton du har!

Du vet inte mer än mig, vi läser samma text. 5 åringen är lugn när hon är själv, du har ingen aning om hur 3 1/2 åringen är hemma hos sin mamma. det vet ingen av oss. 
    Men precis som  5åringen reagerar med att bli sur och irriterarad när 3 åringen kommer kan ju han givetvis reagera när han kommer till deras hem eller hur?
    Det är väl klart som bara den att bägge barnen reagerar på att familjerna förändrats, varför skulle inte en 3 1/2 åring reagera på det, han är ju en liten pojke.

Jag skriver att dom måste jobba på det som en familj, givetvis för alla barnens skull och deras egen, dom ska ju förhoppningsvis leva i hop i flera år.
    Eller vad är ditt förslag? ska ts sambo offra sin son som bara är 3 1/2?
    Dom måste ju agera annars kommer dom ju att får större problem.

Du har inte mer info än mig än vad som står i texten om inte du känner ts.
    Du vekar ha agg mot en pojke på 3 1/2 år som kallar honom asjobbig,
    varför? för att han är en pojke eller för att han är en bonusson?
    Vi pratar om ett litet barn som också reagerar, han kanske springer runt och beter sig men kanske också beter sig sämre när 5 åringen blir sur och irriterad.
    5 åringen är otrygg och behöver sin mamma men du vet inte om barnen trissar upp varandra, det kanske inte är så att man kan skuldbelägga något barn.
    Jag försöker se till hela familjen och inte bara skuldbelägga en 3 1/2 åring, han skulle kanske också vara lugn om han var själv där hemma.

Familjen måste ju jobba på att lösa det hela och se alla barn eller vad är ditt förslag? 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:30:10 följande:
    Han kanske går in i hennes rum och har sönder hennes saker och ritar på hennes golv.. Och det skulle inte du ha någon jäkla aning om...
    Och det värsta utav allt då det är att Mamman kanske bara tittar på och gör som du här skyddar honom?

Och det är ett rätt lustigt fenomen, för det verkar vara svårt för just svenska kvinnor att tänka lika långt.. Detta är någonting du kan observera till och med i djurriket.. Tänk på apa eller hund... 

Där föräldern går och plockar bort den som håller på.. Och sen får den leka en stund på eget håll.. Det ser jätteskoj ut, för först är ungen våldsam och taskig mot någon, sen blir den bortplockad av föräldern en stund och struttar runt jätteglad som en liten idiot.. Ingen aning om att han ens skulle ha gjort något..

Men dagens föräldrar verkar lite för lata.. Så dom tycker ungen ska få fortsätta hålla på att trakassera någon. Vet inte om det är Svenskt fenomen eller nått? 

Men annars, gör som hunden och ta skitungen och ut och gå.
  • Anonym (Mm)

Det är liksom viktigare för dagens kvinnor vilken ton någon har, än att hon själv ska lyckas göra rätt någon gång. 

• Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 14:42:26 följande:
    Vad är det för ton du har!
    Vad är det här med ton som du håller på att snacka om? Har jag ens skrivit något...?
  • Anonym (det)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:45:28 följande:
    Och det värsta utav allt då det är att Mamman kanske bara tittar på och gör som du här skyddar honom?

Och det är ett rätt lustigt fenomen, för det verkar vara svårt för just svenska kvinnor att tänka lika långt.. Detta är någonting du kan observera till och med i djurriket.. Tänk på apa eller hund... 

Där föräldern går och plockar bort den som håller på.. Och sen får den leka en stund på eget håll.. Det ser jätteskoj ut, för först är ungen våldsam och taskig mot någon, sen blir den bortplockad av föräldern en stund och struttar runt jätteglad som en liten idiot.. Ingen aning om att han ens skulle ha gjort något..

Men dagens föräldrar verkar lite för lata.. Så dom tycker ungen ska få fortsätta hålla på att trakassera någon. Vet inte om det är Svenskt fenomen eller nått? 

Hittar du på ett litet eget scenario här för dig själv i tråden? För det du skriver här har ju absolut inget med tråden att göra. 
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:45:28 följande:

Men jösses vad du brer på.
    Jaha nu är det mamman till 3 1/2 åringen  fel att ts dotter mår dåligt och är orolig!
    Nu är hon lat. Ursäkta han har en pappa som bor i hop med Ts.
    Ts sambo är pappa till 3 1/2 åringen och är den som har ansvaret hemma hos dom för honom, du tycker inte att han kan ta tag i saker som handlar om hans son? 

Vad var ditt förslag till vad dom skulle göra?
    har du något tips till ts?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (det) skrev 2023-06-16 14:50:39 följande:
    Hittar du på ett litet eget scenario här för dig själv i tråden? För det du skriver här har ju absolut inget med tråden att göra. 
    Jag sitter och berättar hur sånt här fungerar i övriga delar av världen, i djurriket bland annat. 

Det är bara TS som kan veta ifall detta på något sätt råkar vara sant. Och då har hon några tips där hon kan använda sig utav! 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 14:52:34 följande:
    Men jösses vad du brer på.
    Jaha nu är det mamman till 3 1/2 åringen  fel att ts dotter mår dåligt och är orolig!
    Ja jo, brer jo, massa SMÖR! 

Nej det är inte TS jag skyller på, utan dom flesta av er andra.. Du vet kvinnor utan ryggrad, som inte har förmågan att skydda sina barn. 

Det är du som vill att det ska se ut som att det inte är dig utan TS som vi diskuterar. 
Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här