Jag hade inte skrivit något förlossningsbrev, inte läst ngt om förlossningar och hoppat över sista gången på föräldrautbildningen då de skulle visa film om förlossningen. Jag var bara intresserad av hur mycket smärtlindring jag kunde få och få epidural gärna redan på parkeringen utanför förlossningen. Helst hade jag velat ha narkos under hela graviditeten.
När vi kom till förlossningen hade jag lite magknip tyckte jag. Inte så farligt. Jag fick lite mer magknip och fick prova lustgas - som hjälpte helt. När de sedan berättade att det fanns högre styrka på lustgasen blev jag helt lugn.
Jag och min man spelade kort och löste korsord. Så fort jag fick en värk så tog jag lustgasen och 1 minut senare var jag som vanligt igen. När jag kände att lustgasen inte räckte riktigt - det var fortfarande inte alls särskilt smärtsamt så tittade barnmorskan efter och sa - Nä men kommer ju bebisen. Hon menade att jag verkade ju helt opåverkad av smärta. Jag krystade två gånger - vilket heller inte gjorde ont - sen var han ute.
Barnmorskan sydde några stygn - vilket stack lite grand. Jag var lite yr när jag steg upp och min man fick hålla vakt utanför när jag duschade. Dagen efter var jag på Ikea och köpte bebisgrejer. Det sved lite när jag kissade men spolade man med duschen hjälpte det. Tog nog en Ipren någon dag också.
1 vecka efter förlossningen kände jag mig fullt återställd faktiskt och hade nog kunnat jobba heltid om jag velat.
Min man menade att hade vi bara haft lustgas i vardagsrummet så hade vi fixat förlossningen hemma.
Jag var 35+ , tämligen otränad och lite överviktig när jag var gravid och födde barn.