• Anonym (Barn)

Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?

Ni som fött barn, hur känns det egentligen? Från början till slut. Vad var värst? Känns som alla haft det så olika. Jag och min partner vill försöka få barn snart men oroar mig för just förlossningen fast jag vet att det är naturligt och vi är skapta för att kunna föda. Jag önskar verkligen föda vaginalt men så rädd för att spricka? Känns det likadant efter? Osv. Beskriv gärna hur det varit för er, hur det känns i detalj helst haha. Så nyfiken! Kan tänka mig att man känner sig som en powerkvinna

• Svar på tråden Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?
  • Anonym (sprack)
    Anonym (Barn) skrev 2023-04-28 12:50:00 följande:
    Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?

Ni som fött barn, hur känns det egentligen? Från början till slut. Vad var värst? Känns som alla haft det så olika. Jag och min partner vill försöka få barn snart men oroar mig för just förlossningen fast jag vet att det är naturligt och vi är skapta för att kunna föda. Jag önskar verkligen föda vaginalt men så rädd för att spricka? Känns det likadant efter? Osv. Beskriv gärna hur det varit för er, hur det känns i detalj helst haha. Så nyfiken! Kan tänka mig att man känner sig som en powerkvinna

Jag vill inte berätta om min förlossning för den var allt annat än rolig och det är dumt att göra andra rädda.

Men det jag kan säga är att jag sprack och fick sys lite grann, men att spricka var inget jag kände under förlossningen. Man hade så ont och det var så mycket annat som hände under tiden. Hade inte vetat om det om dom inte sa nåt. Jag fick en muskelbristning inuti mellan slidan och anus skulle man kunna säga.

Var lite tråkigt efteråt att ha dom där trådarna i underlivet och vänta på att allt skulle läka. Men jag kunde iallafall gå på toaletten utan problem.

Var beredd på att man kan se väldigt annorlunda ut efteråt. Min hud vid mellangården där jag syddes är mörkare nu, nästan svart, och man ser ärret såklart.

• Anonym (Vida)

Först måste jag understryka att alla är olika, och upplever förlossning olika. 
    För min del var det det absolut värsta jag upplevt i hela mitt liv.    Jag var 20 år och var beredd på att det skulle göra ont, väldigt ont,  men jag hade aldrig ens kunnat föreställa mig den smärtan.   Jag skrek så att jag nästan tappade medvetandet,  var fylld av dödsångest och trodde att jag skulle dö.   Barnmorskan fick hålla fast mig, tänk exorcism, så var det.  Fick epiduralbedövningen för sent, så den hann inte börja verka.   
    De flesta glömmer allt när barnet är fött, men jag vågade inte bli gravid igen och genomgå detta igen, helt otänkbart.
    10 år senare blev jag gravid trots preventivmedel, och fick beviljat kejsarsnitt.   
    Det var en HELT annan upplevelse med kejsarsnittet,  och jag vågade få två barn till med planerat snitt.  Och det gick så bra!  
    Men som sagt,  det är MIN upplevelse och erfarenhet.

• Anonym (Vida)

Jag fick förresten en rätt stor bristning vid den vaginala förlossningen, men det är inget jag lidit av efteråt.

• Anonym (Tjej)

Oroa dig inte !😘 Jag har fött 5 barn , varav två med ingen bedövning. Bara lustgas som smärtlindring. Alla födda vaginalt. 
    Det gör inte ont att föda fram . Det som gör ont är när de sista centimetrarna öppnas. Men man klarar det helt ok med lustgas. Lustgasen har hjälpt mig jättebra vid alla mina förlossningar.
    Var inte rädd😘 Lycka till 🍀

• Emala

För mig gjorde det ONT i 36 timmar.   
    Går inte att säga "man",  då det är så extremt olika.
    Går inte att säga att "man klarar sig utan bedövning/ man klarar sig med lustgas"  osv.  För det är helt individuellt. 

• Anonym (Aldrig mer.)
    Emala skrev 2023-04-29 00:07:55 följande:

För mig gjorde det ONT i 36 timmar.   
    Går inte att säga "man",  då det är så extremt olika.
    Går inte att säga att "man klarar sig utan bedövning/ man klarar sig med lustgas"  osv.  För det är helt individuellt. 

Håller helt med. Blev lite provocerad av Anonym (Tjej)s svar då det är så otroligt individuellt det där.

Jag hade den värsta smärtan jag upplevt bägge gångerna jag födde fram mina barn. Vid de sista krystningarna grät och skrek jag som en stucken gris. Medan min kompis knappt kände detta stadie utan tyckte latensfasen var mest smärtsam. Individuellt som sagt.
  • Anonym (H)

Smärtan är väl samma för alla, men det är olika hur man hanterar den. Faktorer som vilken smärtgräns man har, hur lugn man är, fokus osv. 

• Emala
    Anonym (H) skrev 2023-04-29 08:20:13 följande:

Smärtan är väl samma för alla, men det är olika hur man hanterar den. Faktorer som vilken smärtgräns man har, hur lugn man är, fokus osv. 

Nej, smärtan är absolut inte samma för alla.
    Mensvärk är tex också väldigt individuellt, även om det är samma sak som händer i kroppen för alla när de har mens.
    Samma sak med abort.   Jag hade inte alls särskilt ont när jag gjorde medicinsk abort, medan det finns de som upplever smärtan outhärdlig.  
    Faktorer spelar in, men smärtan är ändå väldigt individuell. 
  • Mimosa86

Men jösses vilka skräckbeskrivninhar..

Ts, det är helt individuellt.

För mig var smärta helt klart hanterbar (och då var jag jätteorolig innan). När vi väntade nr 2 kunde jag drömma och längta till förlossningen. Otroligt häftigt känsla. 

Det är en av mina sorger med att inte skaffa fler barn, att inte få uppleva graviditet, förlossning och amning igen.

• RaYzLeR

Jag är glad att jag är kille! Jag hade varit livrädd att föda barn!

Svar på tråden Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?