Innan jag blev gravid så förstod jag inte hur man ens skulle klara en förlossning.
Två dygn innan började jag känna sammandragningar. Som svag mensvärk och som att den runda stora magen drog ihop sig på ytan. Inget ont och inget man inte klarade av men väldigt märkligt.
11 timmar innan vår dotter var framme så satte mina värkar igång. Kan bara beskriva det som extrem mensvärk och att det kommer i vågor som sköljer över en. Ja, det kändes nog lite så som att varje värk var att de slängde in en i ett hav av vågor och sen kom man upp till ytan. Så konstiga känslor.
När mina värkar kom så ville jag hela tiden dra in rumpan. Vet inte varför men du vet som om att någon skulle smälla en på rumpan så viker man sig som en banan framåt.
Så skulle man inte göra. Man skulle försöka släppa bak rumpan enligt min BM på förlossningen. Ingen banan alltså. Haha!
Sen känns det som ett massivt tryck neråt. Fy fan vad ont men på något sätt också så häftigt.
Lustgasen var min räddare i nöden. Jag tog i så för varje värk så att jag kräktes. Rätt in i lustgasmasken. Då skrattade jag ändå lite. Kände bara så komiskt för att man har sagt så många gånger att man tog i så man kräktes fast man inte gjorde det. Men nu gjorde jag verkligen det. Tog i så att jag kräktes.
Jag sa till min barnmorska att säga till när det var sista värken jag skulle ta innan barnet var framme. Det var skönt att höra när det kom och hon hade rätt.
En obehaglig sak var att när huvudet var framme så långt så bad BM mig ta ner handen och känna på håret. Hon tog tag i min hand och la på min dotters huvud. Då ryckte jag tillbaka handen. Helt rädd. Haha! Som att en Alien var på väg ut ur kroppen.
När dottern sen var framme så var det som att massa smärta bara försvann och när jag såg tårarna av glädje i ögonen på min sambo så var allt som bortblåst.
Ja, iallafall för en stund. Sen var det som att leka nåldyna när de skulle sy ihop en liten bristning. Och att få ut moderkakan var sisådär.