Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?

Klart att det gör ont, men inte tillräckligt ont för att inte vilja ha fler barn. Jag använde lustgas vid 3 av mina 4 förlossningar - men det finns ju mer bedövningsmetoder om man vill. 

• Anonym (H)
    Anonym (Inte så farligt) skrev 2023-04-28 21:54:35 följande:

Verkar som att många har det kämpigt men för egen del så var det faktiskt inte så farligt. jag vet inte om det har att göra med att jag var hyfsat ung vid första (24 år), vältränad och hade kört en hel del yoga och avslappningsövningar i mitt liv tidigare eller om jag helt enkelt bara har en hög smärttröskel?i tonåren hade jag dock såna mensmärtor så att jag låg och grät i sängen och inte kunde gå i skolan och varje månad knaprade jag starka tabletter för att överhuvudtaget fungera. Jämfört med det var latensfasen ?a piece of cake? och jag fokuserade bara på slutmålet hela tiden och att vara lugn i mig själv. Sen kom krystvärkarna och det kändes som att skita ut en fotboll och det brändes som in i helvete men då visste jag att bebisen snart var nära och så fort huvudet var ute gled resten med. Så det var mer en konstig smärta och inte så att jag upplevde att jag höll på att slitas sönder (vilket jag heller inte har gjort under någon av mina flera förlossningar). Att föda barn är verkligen det mäktigaste man kan vara med om och för egen del handlade det bara om att ge sig hän och följa med i värkarna och tänka på dem som vågor där varje våg är ett steg närmare det finaste man någonsin kommer att få se.

Jag känner igen mig i din beskrivning. Jag hade helvetisk mensvärk som var som värkar utan uppehåll. Att föda barn är mer en positiv smärta, även om det såklart gör ont
  • Anonym (H)

Smärtan är väl samma för alla, men det är olika hur man hanterar den. Faktorer som vilken smärtgräns man har, hur lugn man är, fokus osv. 

• Anonym (H)
    Emala skrev 2023-04-29 22:02:30 följande:
    Nej, smärtan är absolut inte samma för alla.
    Mensvärk är tex också väldigt individuellt, även om det är samma sak som händer i kroppen för alla när de har mens.
    Samma sak med abort.   Jag hade inte alls särskilt ont när jag gjorde medicinsk abort, medan det finns de som upplever smärtan outhärdlig.  
    Faktorer spelar in, men smärtan är ändå väldigt individuell. 
    Jag tror absolut att hantering av smärta är avgörande. Den som är lugn, trygg klarar det bättre än den som gapar och skriker - vilket jag tror bara stressar kroppen och förlänger processen. Sen skiljer det säkert med barnets storlek, kanske lättare att klämma ut en 3kg bebis än en som väger 5kg
  • Anonym (H)

Lite känsligt ämne det här. Många vill ha födseln till långdragna berättelser hur speciellt allt var - men för mig är man ingen superduper hero för att men  föder ett barn - det är ngt naturligt som dom flesta kvinnor går igenom och vilket vi är skapta för. Med det sagt det bland det finaste och största vi kvinnor har förmånen att få uppleva 

Svar på tråden Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?