• cosinus

Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?

För mig fanns det några kategorier av ont.

Värkar: Som kraftig mensvärk eller som riktigt brutal mjölksyra i muskler. Gjorde dessutom mest ont för mig i ryggen och lite ner över benen. Nästan ingenting på framsidan men lite känslan av att någon ville bryta av mig ryggen.

Värkar när man börjar vara öppen rejält och vattnet inte gått: Sjukt obehagligt i min värld, kändes som man skulle sprängas inifrån. Många säger att det blir ondare och intensivare när vattnet gått. Inte för mig. Jag tyckte det var helt hemskt med kraftiga värkar med vattnet kvar och det var så mycket bättre de förlossningarna som startade med vattenavgång (2 stycken) än de två där vattnet gick vid 10 cm (2 stycken).

Krystvärkar:
    Mer en kraft än jätteont

Utdrivningen: AJ! Som att du slår i en tå i en stol. Alltså mer klassisk smärta.

Eftervärkar:
    Mensvärk de lux

Fyra förlossningar. En lång och utdragen (första) och 3 intensiva. 3 med huvudet först och en i säte. Lustgas vid första och ingen smärtlindring vid de andra. Fyra stygn någonstans invändigt vid första och inga stygn övriga gånger. Man blir trött av att ha ont och inte sova på två nätter så första var jobbig på det sättet. Det blir sjukt kraftiga värkar när man öppnar sig från 4-10 cm på 30 min så övriga var ondare men så mycket kortare tid och kändes därför lättare. Mjuk rumpa är skonsammare än hårt huvud att föda fram.

Men allt är ju extremt individuellt. Men smärtan var för mig klart hanterbar. Jag föredrog att föda stående på knä men har också provat med benstöd eftersom det var villkoret för att få föda i säte. Det gick det med.

Svar på tråden Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?