• Emala

Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?

För mig gjorde det ONT i 36 timmar.   
    Går inte att säga "man",  då det är så extremt olika.
    Går inte att säga att "man klarar sig utan bedövning/ man klarar sig med lustgas"  osv.  För det är helt individuellt. 

• Emala
    Anonym (H) skrev 2023-04-29 08:20:13 följande:

Smärtan är väl samma för alla, men det är olika hur man hanterar den. Faktorer som vilken smärtgräns man har, hur lugn man är, fokus osv. 

Nej, smärtan är absolut inte samma för alla.
    Mensvärk är tex också väldigt individuellt, även om det är samma sak som händer i kroppen för alla när de har mens.
    Samma sak med abort.   Jag hade inte alls särskilt ont när jag gjorde medicinsk abort, medan det finns de som upplever smärtan outhärdlig.  
    Faktorer spelar in, men smärtan är ändå väldigt individuell. 
  • Emala
    Anonym (H) skrev 2023-04-29 22:37:06 följande:
    Jag tror absolut att hantering av smärta är avgörande. Den som är lugn, trygg klarar det bättre än den som gapar och skriker - vilket jag tror bara stressar kroppen och förlänger processen. Sen skiljer det säkert med barnets storlek, kanske lättare att klämma ut en 3kg bebis än en som väger 5kg
    Jag håller inte med dig om att det är avgörande.
    Visst kan det påverka positivt om man är lugn och trygg, men smärta kan vara helt outhärdlig oavsett.
    Ang barnets storlek så verkar det också vara individuellt,  en del hävdar ju att deras missfall gör lika ont som förlossning. 
Svar på tråden Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?