Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?
Har fött fyra barn - samtliga vaginalt. Okomplicerade graviditeter, okomplicerde förlossningar. Den första tog ca 18 timmar från första sammandragning tills dess sonen var född. Visst, smärtfritt var det inte, men jag var väl påläst och övad och hade en vänlig, äldre rutinerad barnmorska. Det där med smärta är en subjektiv upplevelse. En del skriker och vrålar och gör av med en massa energi på det i stället för att samarbeta med sin kropp. Behöver man smärtstillande av något slag för att man inte står ut - fine, tacka inte nej till det men fortsätt att jobba med inte mot värkarna. Jag minns att jag fick petidin vid ett tillfälle för barnmorskan såg att jag var nästan helt slut. Ville inte dricka t ex trors att jag behövde vätska. Då repade jag mig och kunde ta nya tag. Fick ett litet snitt i utdrivningsskedet och sedan två stygn. Inget som besvärade senar på ngt sätt. Följande tre förlossningsarbeten gick snabbt, ca tre timmar vardera. I ett fall knappt att jag hann till BB. Inga fler snitt eller stygn. Inga sprickor. Hyfsat snabb läkning utan slapphet eller problem i nedre regionen.
Det finns väldigt mycken obefogad oro och skrämsel kring vaginala förlossningar, som är det vi är byggda för.