Ni som fött barn vaginalt, hur känns det?
Jag har två igångsättningar bakom mig. Och ja, det ÄR olika för alla. Allt från flera dagars förlopp till 45 minuter utan förvarning och ett barn som ploppar ut på väg till sjukhuset eller hemma i hallen.
värkarna är som vågor av intensiv mensvärk. De är svårhanterliga tycker jag. Pga igångsättning har jag inte behövt gå med dem särskilt länge. Från inskrivning till födsel gick det ca 12 timmar första gången och 4 timmar andra
Smärtan i utdrivningsskedet är extrem. Kraftfull. Men förhoppningsvis händer ju något och man kan tänka sig ett slut. Den smärtan försvinner helt när barnet är ute.
trots att jag tänkte ?aldrig mer? efter min första förlossning var snitt inte ett alternativ för förlossning två. Hade säkert blivit beviljad eftersom första gången var rätt så traumatisk men nej, snitt är jag mer rädd för.
Att spricka lite och sys är ingenting mot själva utdrivningen och att musklerna tänjs flera hundra procent. Lite stygn och sår gör liksom knappt någon skillnad i ett underliv som är svullet som en babianröv?
graderna av bristning säger förresten mycket lite om hur du egentligen känner och mår. Efter min första förlossning hade jag mycket mer ont i underlivet än efter första trots att jag bara fick grad 1-bristningar första gången och någon grad 2 andra.
Efter första förlossningen tänkte jag alltså att jag aldrig mer skulle kunna tänka mig att göra det. Efter andra mådde jag otroligt mycket bättre och tänkte att förlossning, det kan jag göra igen. Graviditet däremot, nej tack! Så här blir det inga fler barn :)