• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • SierraLeone

Jag har en fråga! Jag är i vecka 16 nu och sedan halva vecka 15 så har illamåendet försvunnit och mestadels av tröttheten också försvunnit. Jag ränner fortfarande på toa stup i kvarten och har förstoppning som är kvar. Man blir lite orolig när man går från att må extremt dåligt till att må nästan ogravid på en halv vecka. Är det detta som kallas spökveckorna? Hur ser det ut för er andra i trimester 2? 

• GravidTillSlut
    SierraLeone skrev 2023-08-04 07:28:04 följande:

Jag har en fråga! Jag är i vecka 16 nu och sedan halva vecka 15 så har illamåendet försvunnit och mestadels av tröttheten också försvunnit. Jag ränner fortfarande på toa stup i kvarten och har förstoppning som är kvar. Man blir lite orolig när man går från att må extremt dåligt till att må nästan ogravid på en halv vecka. Är det detta som kallas spökveckorna? Hur ser det ut för er andra i trimester 2? 

Jag är i v 17 och har inte haft några symptom sedan lång tid tillbaka. Allt har sett bra ut på de undersökningar vi varit. Vad jag förstått är det vanligt att man mår väldigt bra under andra trimestern. Även om man haft mycket symptom innan. Så inget skäl till oro även om det vore skönt att få bekräftat varje dag att man är gravid hihi.. Nu har jag bara magen att gå på som verkligen börjar synas här :p 
  • lumpstrump

Hej på er! Har bf 1 januari och ska göra RUL nästa vecka. Alla ul har sett bra ut hittills även om måendet veerkligen svajat. Saken är den att vi valde att inte göra KUB med anledningen att det tagit tid att få till detta barn och vi tar det som det kommer. Men nu i mina nojiga stunder kan jag ändå inte sluta tänka på att nåt är avvikande eller sjukt. Kan man fråga bm på RUL om tecken på kromosomavvikelser? Eller vad tittar dom efter förutom organ osv? Har hört talas om näsben och nackspalt t.ex.

• GravidTillSlut
    lumpstrump skrev 2023-08-06 09:44:05 följande:

Hej på er! Har bf 1 januari och ska göra RUL nästa vecka. Alla ul har sett bra ut hittills även om måendet veerkligen svajat. Saken är den att vi valde att inte göra KUB med anledningen att det tagit tid att få till detta barn och vi tar det som det kommer. Men nu i mina nojiga stunder kan jag ändå inte sluta tänka på att nåt är avvikande eller sjukt. Kan man fråga bm på RUL om tecken på kromosomavvikelser? Eller vad tittar dom efter förutom organ osv? Har hört talas om näsben och nackspalt t.ex.

Hejsan! Förstår er! Tog sju år för oss att nå hit men vi valde att göra NIPT ändå pga oro. Vi kan ej få barn naturlig väg och betalat en del för detta, nu har vi ett försök kvar (om vi ej föder fram ett levande barn). Så därför valde vi att kolla. Man kan få misstankar på ultraljud och se om något avviker/saknas osv tror jag men det går inte att få svar gällande ex kromosomavvikelser etc om jag förstått rätt. Det ser säkert bra ut 🥰 Ska också på RUL snart!  Alltid nervöst inför besök 😱
  • svansmamman
    lumpstrump skrev 2023-08-06 09:44:05 följande:

KUB är ju bara ett sannolikhetstest, dvs de bedömer den statistiska sannolikheten för att någon med dina ingångsvärden (ålder, om ni blivit gravida naturligt eller via IVF etc) skulle få ett barn med en kromosomavvikelse. Det säger alltså inget om er eller om  er graviditet, det är bara statistik. Det tillhörande ultraljudet är väl det enda som ger någon form av faktiskt svar, då de precis som du är inne på mäter nackspalt osv. Om barnet skulle ha just trisomi 21, eller någon annan kromosomavvikelse som ger påverkan på kroppen, kommer det synas vid RUL. 

Jag tänker spontant att det var ett klokt beslut att avstå KUB, då risken är att det lett till mer oro än det givit lugn. Ni kommer få alla svar ni behöver vid RUL, som jag förövrigt är helt övertygad om kommer se strålande ut - ni har trots allt oddsen på er sida! ❤️
  • SierraLeone
    GravidTillSlut skrev 2023-08-06 05:20:37 följande:
    Jag är i v 17 och har inte haft några symptom sedan lång tid tillbaka. Allt har sett bra ut på de undersökningar vi varit. Vad jag förstått är det vanligt att man mår väldigt bra under andra trimestern. Även om man haft mycket symptom innan. Så inget skäl till oro även om det vore skönt att få bekräftat varje dag att man är gravid hihi.. Nu har jag bara magen att gå på som verkligen börjar synas här :p 
    Tack för svar! Det lättade lite av min oro :) 
  • GravidTillSlut

Svansmamman
    Har tyvärr förstått att man ej kan se det på ultraljud men kan få misstankar, finns misstanke erbjuds man tex fostervattenprov för diagnostik och först då får man ett säkert svar. Om man inte får någon misstanke på RUL borde man kunna slappna av mer, men man kan inte diagnosticera med ultraljud va? Så det är inget säkert. Å är ju alltid den mänskliga faktorn även om man förstås vill kunna lita på vården. Så är min erfarenhet det motsatta tyvärr. Det stämmer att Kub inte ger något säkert svar utan man behöver ta ytterligare tester om provet visar misstankar. NIPT är väl det säkraste, när det gäller just kromosomavvikelser, som finns utöver fostervattenprov (men det innebär vissa risker med fostervattenprov om jag förstått det rätt). 

Jag är nervös inför RUL trots att vi gjort NIPT, finns ju så mycket annat som kan vara fel än kromosomavvikelser liksom. 🙈 Men man får bara försöka tänka en dag i taget och få i sig det barnet behöver då kan man inte göra så mycket mer. Bara hoppas på det bästa 🙏

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-08-07 10:28:55 följande:

Svansmamman
    Har tyvärr förstått att man ej kan se det på ultraljud men kan få misstankar, finns misstanke erbjuds man tex fostervattenprov för diagnostik och först då får man ett säkert svar. Om man inte får någon misstanke på RUL borde man kunna slappna av mer, men man kan inte diagnosticera med ultraljud va? Så det är inget säkert. Å är ju alltid den mänskliga faktorn även om man förstås vill kunna lita på vården. Så är min erfarenhet det motsatta tyvärr. Det stämmer att Kub inte ger något säkert svar utan man behöver ta ytterligare tester om provet visar misstankar. NIPT är väl det säkraste, när det gäller just kromosomavvikelser, som finns utöver fostervattenprov (men det innebär vissa risker med fostervattenprov om jag förstått det rätt). 

Jag är nervös inför RUL trots att vi gjort NIPT, finns ju så mycket annat som kan vara fel än kromosomavvikelser liksom. 🙈 Men man får bara försöka tänka en dag i taget och få i sig det barnet behöver då kan man inte göra så mycket mer. Bara hoppas på det bästa 🙏

Det är nog jag som var lite otydlig. Nej precis man diagnostiserar inte kromosomavvikelser med ultraljud, det jag syftade på är att man vid RUL kan hitta avvikelser som tyder på kromosomavvikelse (inte bara trosomi 21 utan även andra). Alltså att RUL kan skvallra om avvikelser. Med tanke på att KUB bara är statistik är det på inget sätt säkrare än RUL. Resonemanget jag försökte få fram är alltså att om det stod mellan RUL och KUB är RUL minst lika säkert när det kommer till att upptäcka avvikelser. Sen håller jag med om NIPT, som jag själv gjort båda gångerna (just för att jag har noll tillit till KUB) men det var ju inte på tapeten här. 🙈

Åh jag förstår! Jag har gjort både NIPT och tidigt RUL, som numer erbjuds i min region. Jag har alltså fått ett mini-RUL redan så jag känner ingen oro alls för RUL om ett par veckor. Oro är ju inte alltid rationell, så även om man rent logiskt förstår att allt förmodligen är som det ska är det ju ändå lätt att oroa sig. Jag är helt övertygad om att allt kommer se bra ut med er lilla knodd! ❤️

Jag är som sagt var inte alls orolig för att man ska se avvikelser på RUL, däremot får jag ibland för mig att hjärtat slutar slå och att bebis är död. Så av den anledningen känns RUL nog så pirrigt. Sen var det ju det där med moderkakan jag funderat en del på. Men ja. 🙈 Alltid är det något! 😂❤️

• Kawa81

Så flitiga vi är i denna tråden 😂
    Väntas RUL om en vecka å man är så spänd på att äntligen få reda på vad som gömmer sig därinne, om det nu lever frf 🥺 en rädsla man bär med sig hela tiden trots att man vet att man ente borde å att allt nog är som det ska..

Tror att vi väntar en flicka denna gången, sonen hoppas på en lillebror 🤭, bonusdottern en syster å bonussonen har ingen önskan alls utan bara glad å ente va minst längre.. 😂
    Har bestämt å inte inhandla någonting förrän vi vet vad som väntas.. jag är en planerare å framförhållare så det där spontana i det här sammanhanget är inte min grej.. 😂🙈
    Ska vi utbyta lite idéer med namn, det är ju så satans svårt det där.. 🙈 

• GravidTillSlut

Jag känner mig egentligen oftast lugn, har till och med börjat fixa barnrummet. Men känns så sjukt att han ligger där inne och att vi äntligen ska bli föräldrar 🥰 Att man tänker dom du skrev att barnet dött 🙈 Allt har ju sett fint ut på tidigare ultraljud, en livlig liten kille. Men ca v 20 är det dags för ultraljud igen och kan inte låta bli att tänka att allt är en dröm och att barnmorskan ska säga att det är tomt för inne 🙈😱🤣 man är ju inte så rationell som sagt. 

Svar på tråden BF januari 2024