• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • GravidTillSlut
    svansmamman skrev 2023-08-09 20:34:33 följande:
    Haha jag pratar om det som att det är det mest självklara i världen haha - förlåt! 🙈 Jag har varit så omringad av snack om TSH hit och TSH dit då både syster och morfar har problem. Men TSH är sköldkörtelvärde. 🥰
    Då är jag med hihi.. Det kan säkert påverka vikten förstås även om man inte spytt. Min kompis är läkare och hon säger att bebisen tar allt den behöver så du behöver inte oroa dig för bebisen tror jag. Utan mer att du får ta all skit och känner av det. Men att bebis mår bra 🥰 
  • svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-08-10 13:26:25 följande:
    Då är jag med hihi.. Det kan säkert påverka vikten förstås även om man inte spytt. Min kompis är läkare och hon säger att bebisen tar allt den behöver så du behöver inte oroa dig för bebisen tror jag. Utan mer att du får ta all skit och känner av det. Men att bebis mår bra 🥰 
    Jag är inte orolig alls för bebis, snarare att jag tycker det jobbigt för egen del. Förra gången gick jag ner 12 kg innan det vände, men sedan rasade jag i vikt igen när jag ammade. Jag är rätt liten och späd redan som icke-gravid, så det är jobbigt att bli ännu tunnare. Inte för att jag är orolig, men jag vill inte gå ner i vikt öht. 🙈
  • GravidTillSlut
    svansmamman skrev 2023-08-10 15:15:22 följande:
    Jag är inte orolig alls för bebis, snarare att jag tycker det jobbigt för egen del. Förra gången gick jag ner 12 kg innan det vände, men sedan rasade jag i vikt igen när jag ammade. Jag är rätt liten och späd redan som icke-gravid, så det är jobbigt att bli ännu tunnare. Inte för att jag är orolig, men jag vill inte gå ner i vikt öht. 🙈
    Förstår det ❤️ Skönt att du inte är orolig för bebis iaf! 
  • Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-08-09 19:38:32 följande:
    Haha ja 🤣 min ena syrra gick upp 20 kg!!! Men gick ner allt när hon ammade. Både mamma å syrrorna har ju återfått sin tidigare form (typ) utan att träna eller dylikt.. utöver en av mina syrror. Hoppas jag inte hör till den kategorin 🤔😅
    Herrejävlar 20kg 🙈, det måste vatt tufft å påfrestande för henne å grymt å gå ner allt igen.. inte alla som lyckas med det.. 🙏💜
    Blir me andra ord lite spännande för dig me.. 😂
  • GravidTillSlut
    Kawa81 skrev 2023-08-11 14:49:35 följande:
    Herrejävlar 20kg 🙈, det måste vatt tufft å påfrestande för henne å grymt å gå ner allt igen.. inte alla som lyckas med det.. 🙏💜
    Haha ja, men syntes inte på henne direkt och krävdes ingen särskild ansträngning att gå ner. Hon hade inte heller några besvär av graviditeten. Mådde bra hela tiden utöver lite halsbränna. Hon är fit som fan nu utan regelbunden träning. Efter två graviditeter. Bra gener? 🤣 Hoppas på det 🙏
  • sommar2020regn
    svansmamman skrev 2023-08-09 13:44:09 följande:

Vecka 18 (17+1) och jag har gått ner drygt 5 kg, trots att jag inte kräkts något (utan ?bara? mått illa).

Jag har halvdåliga världen på TSH, någon som har erfarenhet om viktnedgång kan bero på det? Jag är orkeslös och trött, men det är svårt att härleda om det beror på att jag jobbar mer än heltid, att jag har en ettåring, att jag bara är gravid eller att jag har dåliga järn respektive TSH-värden. 🤷?♀️

Vad har du för TSH-värde?
    Klart att man kan gå ner pga hypertyreos, dvs lågt TSH och höga T4/T3 men det är inte vanligt att man spontant utvecklar hyper, snarare hypo, tillfälligt under grav.
  • sommar2020regn
    Kawa81 skrev 2023-08-11 14:49:35 följande:
    Hehe jag gick upp 17 kg sist och födde v 30, dock tvillingar. Gick ner allt extremt fort, så det beror nog lite på hur man går upp och vad man går upp av. För min del var det mycket fostervatten på 5 L och förmodligen en del vätska på slutet som svettades ut direkt när barnen var ute :) 

Är i v 20+0 idag och har gått upp 4.5 kg 
  • svansmamman
    sommar2020regn skrev 2023-08-17 09:54:32 följande:
    Vad har du för TSH-värde?
    Klart att man kan gå ner pga hypertyreos, dvs lågt TSH och höga T4/T3 men det är inte vanligt att man spontant utvecklar hyper, snarare hypo, tillfälligt under grav.
    0,25 låg det på senast, jag ska tillbaka om två veckor och ta nya prov så kanske blir jag klokare då. Kanske är det helt normalt att ha lägre TSH under graviditet utan att det behöver betyda något? 🤷?♀️ Detta med TSH-värdet var nog mest ett försök att greppa halmstrån från min sida som förklaring till viktnedgång och trötthet, samtidigt som det finns en handfull andra anledningar som också kan förklara det - såklart. 🙈
  • GravidTillSlut

Måste ju dela med mig av min mage då jag förstått att jag gått upp mer än de flesta 😅 väntar inte tvillingar utan det är vår första.  Utöver magen inga symptom...... Mår precis som vanligt. Undrar om alla misslyckade graviditeter gör att magen ser ut mer som en andra graviditet än den första. Har ju haft många missfall och missed abortion s så att säga. V 18 på bilden, har nu gått in i v 19. 

• MatildaLS
    GravidTillSlut skrev 2023-08-18 08:07:15 följande:

Måste ju dela med mig av min mage då jag förstått att jag gått upp mer än de flesta 😅 väntar inte tvillingar utan det är vår första.  Utöver magen inga symptom...... Mår precis som vanligt. Undrar om alla misslyckade graviditeter gör att magen ser ut mer som en andra graviditet än den första. Har ju haft många missfall och missed abortion s så att säga. V 18 på bilden, har nu gått in i v 19.  //

Vacker mage!! 
    jag tror jag också gått upp en hel del, hade helst av allt velat äta ihjäl mig om jag fick! Jag har dock valt att inte kolla siffror på vågen relaterat till tidigare ätstörningar utan Barnmorskan är tyst om vad jag väger och så. Jag mår också precis som vanligt minus att min ischias har hamnat i kläm denna vecka, så jävla störigt hahaha! Men har äntligen börjat känna lillen denna veckan (vecka 21) och det är så galet mysigt! Har längtat ihjäl mig! Att min lilla Frans ligger där inne Hjärta har moderkakan i framvägg så min sambo känner inte än tyvärr Men det kommer nog snart! 
Svar på tråden BF januari 2024