• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • Gulrödaäpplen
    Kawa81 skrev 2023-07-07 15:00:04 följande:
    Ja det blev helt plötsligt lite spännande.. 🤩🤭
    Hur stor var din lillkrabat?.
    Enligt nubteorier går det bl.a å utröna könet utifrån hur skalle/panna är formad.
    Pojkar ska ha mer "platt" å längre medan flickor något mer oval/rundad form..
    Den var ca 7 cm. Om den lille har ?platt? eller mer rundad form på skalle/panna kan jag inte bedöma haha. Inte kollat på så många ultraljudsbilder att jag ser någon större skillnad på dom 🙈
  • Kawa81
    Gulrödaäpplen skrev 2023-07-08 01:17:55 följande:
    Den var ca 7 cm. Om den lille har ?platt? eller mer rundad form på skalle/panna kan jag inte bedöma haha. Inte kollat på så många ultraljudsbilder att jag ser någon större skillnad på dom 🙈
    Aaa.. ca 7cm 🥰, min krabat va ca 6,63cm.. blev lite nojjig att allt ente stod rätt till även om läkaren sa allt va normalt och som det skulle. Vi kunde ente genomföra kub då vår lillskit stod på huvudet å vägra vända sig 🤭 men såg helt orörlig ut så hade jag ente sett hjärtat slå hade jag trott det värsta.. 🥺 läste om nån vars läkare försökte en hel timme men vår provade bara ca 10min sen gav hon upp å ville boka återbesök istället så vi ska dit imorrn å hoppas det går denna gången.

Är med i en fbgrupp för bf-jan24 å där lade admin upp info och referensbilder som utrönade både nub, panna och form på fostret utifrån de olika könen så jag har ente sett så många bilder mer än dem.. 😂
    Tyckte att just själva pannan och fostrets form från huvud till rumpa var rätt så tydliga skillnader mellan könen å just pannan på din bild verkade tydligt platt från typ ögonhöjd å upp till hjässan där den sen vinklar sig medan flickor har mer oval/rundad form från ögonhöjd å upp till själva hjässan if that make sense.. 🤭
  • Gulrödaäpplen
    Kawa81 skrev 2023-07-08 06:37:35 följande:
    Aaa.. ca 7cm 🥰, min krabat va ca 6,63cm.. blev lite nojjig att allt ente stod rätt till även om läkaren sa allt va normalt och som det skulle. Vi kunde ente genomföra kub då vår lillskit stod på huvudet å vägra vända sig 🤭 men såg helt orörlig ut så hade jag ente sett hjärtat slå hade jag trott det värsta.. 🥺 läste om nån vars läkare försökte en hel timme men vår provade bara ca 10min sen gav hon upp å ville boka återbesök istället så vi ska dit imorrn å hoppas det går denna gången.

Är med i en fbgrupp för bf-jan24 å där lade admin upp info och referensbilder som utrönade både nub, panna och form på fostret utifrån de olika könen så jag har ente sett så många bilder mer än dem.. 😂
    Tyckte att just själva pannan och fostrets form från huvud till rumpa var rätt så tydliga skillnader mellan könen å just pannan på din bild verkade tydligt platt från typ ögonhöjd å upp till hjässan där den sen vinklar sig medan flickor har mer oval/rundad form från ögonhöjd å upp till själva hjässan if that make sense.. 🤭
    Åh vad jobbig känsla när man ligger där, förstår dig. Vår rörde sig direkt och vi såg hjärtat direkt, hade den legat stilla först hade jag också nojat! ❤️ hoppas ni lyckas göra KUB nu nästa gång, att lillskrutten samarbetar!

åh spännande. Visst så spelar det ingen roll vad det blir för kön, men av någon anledning har jag lättare att ta till mig att det är en pojk. Vi kommer nog inte ta reda på könet så blir många fler veckor av ovisshet hehe. Kommer ni ta reda på könet? 
  • Vicktoria88
    svansmamman skrev 2023-07-07 08:44:47 följande:

ÄNTLIGEN kom svaret på NIPT, allt ser bra ut men döm om min förvåning när de sa att det är en liten pojke - vi som varit heeeelt säkra på en flicka. Det kändes nästan som att få reda på graviditeten på nytt, då vi helt uteslutit pojke. Jösses så kul våra grabbar kommer ha tillsammans om sisådär ett år, vilket röj! 🙈😂❤️

Vad kul, stort grattis! Skönt att allt såg bra ut! Haha ja tänk vad grabbarna kommer ha kul ihop sen. 
    Allt såg fint ut på vårt KUB med i veckan, datum stämde precis med ultraljudet så blev inte flyttad. 
    Känns lite mer på riktigt nu när man faktiskt sett att det är någon därinne ❤️ Så häftigt att du redan känner rörelser också 🥹 Jag kände runt v 16 med sonen så hoppas jag kommer börja känna snart med! 
  • svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-07-09 07:02:37 följande:
    Vad kul, stort grattis! Skönt att allt såg bra ut! Haha ja tänk vad grabbarna kommer ha kul ihop sen. 
    Allt såg fint ut på vårt KUB med i veckan, datum stämde precis med ultraljudet så blev inte flyttad. 
    Känns lite mer på riktigt nu när man faktiskt sett att det är någon därinne ❤️ Så häftigt att du redan känner rörelser också 🥹 Jag kände runt v 16 med sonen så hoppas jag kommer börja känna snart med! 

Vad härligt att det gick bra för er med på KUB! Hur är det, har du kunnat gissa på kön eller ska ni inte ta reda på det? För oss som gått och väntat på resultatet blev det lite antiklimax, vad ska vi nu känna pirr och förväntan över. Lite som när julklapparna blivit öppnade på julafton när man var barn. 🙈😂 

Jag har inte känt desto mer rörelser sedan förra veckan, så nu börjar jag fundera på om jag inbillat mig allt. Men jag var samtidigt så säker där och då. 🙈 Vi får väl se när det dyker upp nästa gång. 

Vecka 16 är ju ändå tidigt, så vi håller tummarna att det blir minst lika tidigt även denna gång! 😍

• Kawa81

Hej! Allesammans

Vi var på kub igen igår å såklart skulle lillusen sitta på rumpan denna gången å vägrade vända sig 😂 så det blev vaginalt ultraljud till slut.. Allting såg perfekt ut, 7,4cm lång, nacken precis som den skulle å me ett heartbeat på 166. (V13+4)
    Testet visade på 1:957 primärt pga min ålder så vi blev erbjudna NIPT om vi ville vilket vi såklart tog så nu är det en spännande väntan på å få veta könet.. 🤭🥰

• Gulrödaäpplen
    Kawa81 skrev 2023-07-10 20:53:38 följande:

Hej! Allesammans

Vi var på kub igen igår å såklart skulle lillusen sitta på rumpan denna gången å vägrade vända sig 😂 så det blev vaginalt ultraljud till slut.. Allting såg perfekt ut, 7,4cm lång, nacken precis som den skulle å me ett heartbeat på 166. (V13+4)
    Testet visade på 1:957 primärt pga min ålder så vi blev erbjudna NIPT om vi ville vilket vi såklart tog så nu är det en spännande väntan på å få veta könet.. 🤭🥰

Hihi vilken busunge ni verkar ha! 
  • GravidTillSlut

Kawa81
    Haha vilken buse, skönt att allt såg bra ut ❤️ 
    Vi ska på ultraljud idag, otroligt nervös nu eftersom jag inte har symptom alls.  V 14 nu. Känns som att de ska säga "nämen du, trodde du att du skulle få bli mamma? Det är bara en fis på tvären här" 🙈 Hoppas pysen fortsatt mår bra där inne 🙏

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-13 05:38:36 följande:

Kawa81
    Haha vilken buse, skönt att allt såg bra ut ❤️ 
    Vi ska på ultraljud idag, otroligt nervös nu eftersom jag inte har symptom alls.  V 14 nu. Känns som att de ska säga "nämen du, trodde du att du skulle få bli mamma? Det är bara en fis på tvären här" 🙈 Hoppas pysen fortsatt mår bra där inne 🙏

Jag förstår dig! Vi ska också på ultraljud (tidigt RUL) idag och jag är idag i vecka 14(13+0). Hade det inte varit för att vi gjorde NIPT för ett par veckor sedan hade jag också tänkt att jag kanske inbillat mig alltihop. 🙈😂 Vad är det för typ av ultraljud du ska göra? ?Bara? ett vanligt för att se att allt är som det ska, eller i samband med KUB/NIPT. Jag funderar på om mitt ultraljud blir på magen eller vaginalt, det är ju det där med om man ska kissa innan eller inte. 🤪

Jag har lite dåliga vibbar då jag haft sådan hemsk smärta i rygg (typ som njursten) och sedan vid naveln till och från sista dagarna. Alla möjliga tankar har cirkulerat, så jag går runt med en känsla av att graviditeten inte kommer gå som den ska. Det handlar inte så mycket om dagens ultraljud, utan mer på totalen. Om det bara är en oro, eller om det faktiskt är min magkänsla, låter jag vara osagt. Men varje gång jag blir bevisad motsatsen kommer jag känna mig lättad. ❤️
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden BF januari 2024