• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • GravidTillSlut

Svansmamman
    Men då himla kul, då är vi ju exakt lika långt gångna 🥰 
    Nu var vi på TUL, gjorde NIPT 10+0. 
    Ursch vad jobbigt att få den känslan, det är så jobbigt när ett sådant korn av tvivel dyker upp, tar gärna över. V jag förstår är det vanligt med värl även i ryggen när man är gravid, så var det med en av syrrorna och allt gick bra ❤️

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-13 15:44:03 följande:

Yaaay Hjärta Allt såg jättebra ut! Lite större än förväntat och man såg alla organ man förväntas se å lite till. Rörde sig mycket så var svårt att få bra bilder. Men live fick vi tom se snoppen :) hihi.. Lättnad å lycka 🥰

GravidTillSlut skrev 2023-07-13 15:46:57 följande:

Svansmamman
    Men då himla kul, då är vi ju exakt lika långt gångna 🥰 
    Nu var vi på TUL, gjorde NIPT 10+0. 
    Ursch vad jobbigt att få den känslan, det är så jobbigt när ett sådant korn av tvivel dyker upp, tar gärna över. V jag förstår är det vanligt med värl även i ryggen när man är gravid, så var det med en av syrrorna och allt gick bra ❤️

Vad skönt att allt såg bra ut, här gick allt också strålande! Även vi fick se en liten snopp och det var så mycket rörelser att det inte gick att få någon bra bild. 🙈 Så roligt att vi följer varandra, för vår lilla krabat var också större än förväntat. Är tydligen i vecka 13+4 idag med bf 15/1. Eller ja, jag vet ju exakt när befruktningen skedde så jag vet att mitt första datum stämmer, men grabben var större helt enkelt. 🙈 Hur blev det för dig, vad ?hamnade? du i för vecka nu? 

Vi pustar ut ett tag till i väntan på RUL om 6 veckor. Däremot fick jag veta att jag (tyvärr!!) har moderkaka i framvägg denna gången. Det kändes som världens börda när hon sa det, men det löser sig det med. 🙈😂

• GravidTillSlut

Svansmamman
    De ändrade inget datum utan sa bara att den var större än vad man förväntar sig 13+0 :) Kändes skönt!
    Vår moderkaka låg oxå mot magen, för det är det som menas med framvägg eller? Vad innebär det? Förstod det som att man kanske känner rörelser senare osv. 
    Så himla mysigt att vi båda får pojkar som är beräknade typ samtidigt å kan följa varandra 🥰

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-14 09:05:45 följande:

Svansmamman
    De ändrade inget datum utan sa bara att den var större än vad man förväntar sig 13+0 :) Kändes skönt!
    Vår moderkaka låg oxå mot magen, för det är det som menas med framvägg eller? Vad innebär det? Förstod det som att man kanske känner rörelser senare osv. 
    Så himla mysigt att vi båda får pojkar som är beräknade typ samtidigt å kan följa varandra 🥰

Aha då förstår jag! Då får vi se om du blir framflyttad något vid RUL eller om de stannar vid att bebisen är större än förväntat. Glad

Ja precis, moderkaka i framvägg betyder att moderkakan ligger mot magen istället för mot ryggen. Den hamnar ju lite som en sköld mellan bebis och magen vilket brukar kunna göra att man känner rörelser senare, men även "lugnare" än om den är i bakvägg. Förutom delen med att känna fosterrörelser kan det även ha betydelse för förlossningen. Skulle moderkakan ligga så att den blockerar "utgången" för bebis kan det göra att man får förlösas med kejsarsnitt. Enligt barnmorskan jag träffade igår tittar man närmre på detta vid RUL, skulle moderkakan inte ligga för då brukar det inte vara någon fara (då moderkakan brukar växa uppåt i takt med att magen växer). Skulle moderkakan däremot ligga helt eller delvis för blir det extrakontroller och då eventuellt kejsarsnitt. Jag vet inte hur statistiken ser ut för detta, men jag har en handfull människor i min närhet som haft moderkakan i framvägg och som pga det fått förlösas med kejsarsnitt. 

Jag tänker inte stressa upp mig för detta nu, utan kommer sitta lugnt i båten och tänka att detta får visa sig vid RUL. Jag tänkte dock läsa lite mer om statistiken för att bilda mig en uppfattning om hur "landet ligger" så att säga. Jag hoppas inte jag oroar dig nu, för det är med största sannolikhet ingen fara! 
  • GravidTillSlut

Svansmamman
    Jag måste tyvärr eventuellt göra kejsarsnitt ändå pga en tidigare operation på livmodern, ärret riskerar då att spricka vid vaginal förlossning sa de. 🙈 Så för mig är det väl mest det tråkiga med att inte känna rörelserna lika mycket som blir lite trist då. Nejdå, jag tycker alltid det är skönt att veta så mycket som möjligt. Men då kanske det med "lugnare" pga moderkakan placering kan kännas positivt när man tex ska sova då hihi.. 

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-14 17:34:13 följande:

Svansmamman
    Jag måste tyvärr eventuellt göra kejsarsnitt ändå pga en tidigare operation på livmodern, ärret riskerar då att spricka vid vaginal förlossning sa de. 🙈 Så för mig är det väl mest det tråkiga med att inte känna rörelserna lika mycket som blir lite trist då. Nejdå, jag tycker alltid det är skönt att veta så mycket som möjligt. Men då kanske det med "lugnare" pga moderkakan placering kan kännas positivt när man tex ska sova då hihi.. 

Åh vad tråkigt att höra, inte att det kanske blir kejsarsnitt utan mer att du kanske inte har möjlighet att själv bestämma hur du vill föda. ❤️ personligen känns kejsarsnitt jäääättejobbigt, men det är nog främst för att min förra (vaginala) förlossning var helt magisk och något jag längtat efter att få göra igen. Det vore så tråkigt att inte få möjligheten. Men vi får se hur det blir! 🙈
    Precis, det finns ju såklart fördelar med det också. Vi får fokusera på dem helt enkelt! 🙈😂
  • GravidTillSlut

Ja jag vill oxå helst vaginalt eftersom det inte blir samma övergrepp på kroppen, är trots allt en naturlig process även om det gör ont och kan bli komplikationer då oxå. Men jag har sagt att om det finns minsta risk att det blir ett akut kejsarsnitt vill jag inte ens försöka testa vaginalt. Är typ min mardröm 😱 Då tar jag hellre planerat snitt och ställer in mig på det. 

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-14 19:20:39 följande:

Ja jag vill oxå helst vaginalt eftersom det inte blir samma övergrepp på kroppen, är trots allt en naturlig process även om det gör ont och kan bli komplikationer då oxå. Men jag har sagt att om det finns minsta risk att det blir ett akut kejsarsnitt vill jag inte ens försöka testa vaginalt. Är typ min mardröm 😱 Då tar jag hellre planerat snitt och ställer in mig på det. 

Jag förstår dig! Det finns nog flera fördelar med kejsarsnitt också, så skulle det bli så får du hitta tjusningen med det. Det blir bra oavsett hur det blir, huvudsaken är ju att bebis kommer ut frisk och kry! 😍
  • GravidTillSlut

Svansmamman
    Precis, man vill ju gärna veta och kunna ställa in dig på hur det blir. Och huvudsaken är ju att pyret kommer ut och mår bra som sagt 🥰

• Qem
    Kawa81 skrev 2023-07-10 20:53:38 följande:

Hej! Allesammans

Vi var på kub igen igår å såklart skulle lillusen sitta på rumpan denna gången å vägrade vända sig 😂 så det blev vaginalt ultraljud till slut.. Allting såg perfekt ut, 7,4cm lång, nacken precis som den skulle å me ett heartbeat på 166. (V13+4)
    Testet visade på 1:957 primärt pga min ålder så vi blev erbjudna NIPT om vi ville vilket vi såklart tog så nu är det en spännande väntan på å få veta könet.. 🤭🥰 //

Shit! Blev ni erbjudna nipt med de siffrorna? De är ju jättebra! Jag misstänker att vi kommer få göra nipt också eftersom vi fick det förra gången, men vi hade betydligt sämre (1:57). Tänkte ringa och höra om man kan göra blodprovet innan ultraljudet, så att man får svar lite snabbare, sist ringde de upp mig ett par dagar efteråt och det kändes jobbigt
Svar på tråden BF januari 2024