• Anonym (Undran)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

• Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Krocko
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:51:27 följande:

I torktumlaren ska man bara stoppa sådant som är tvättat i 60 grader,  eftersom 40 graders tvätten är full med bakterier. Torktumlare går ju inte rengöra sedan.

Och med värmen gosar bakterierna till sig riktigt.
    Så tvätten ska vara så bakteriefri dom möjligt för att inte kontaminera nästa tvätt.som ska torkas.

Men nu får du väl ändå skärpa dig!!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:06:20 följande:
    Men blandar ni vuxnas trosor och kalsonger med barns? Om ni tex haft sex och kanske tagit på er underkläderna ett tag efter, då känns de ju väldigt smutsigt att sedan tvätta med annat.

Mannens spermafläckar osv med barnens kläder eller kökshanddukar?
    Du vet, när man tvättar blir kläderna rena.
    Du måste försöka komma över detta, det måste vara oerhört energislukande.

Självklart tvättas alla underkläder tillsammans (färgmässigt), oavsett om det är kiss/bajs- eller spermafläckar!
    Varför skulle sperma vara värre?
  • Anonym (allt)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:15:19 följande:
    Nej det spelar ju kanske ingen roll sålänge det inte är skadligt eller om man är omedveten om det.
    Men är man medveten om det kommer det ju inte gå att koppla bort. Men det är nog mest jag som tänker på sådant. Bryr man sig inte spelar det såklart ingen roll.
    Och det kan du försöka lära dig hantera, genom tex KBT.

Och du kan göra dig medveten om att det inte handlar om bakterierna i sig, utan din ångestnivå som du kopplat till bakterierna. 
  • Anonym (Undran)
    sextiotalist skrev 2023-04-17 16:13:22 följande:
    Sperma är så gott som fri från sjukdomsalstrande bakterier om mannen är frisk.
    Det är väl inte så mycket att jag tror man ska bli sjuk av det. Utan mer känslan av hur olämpligt eller äckligt något är

Tex finns det ju tester som visar att köksbordet är mycket mer bakterier på än en toaring. Men trots den vetskapen lägger jag hellre min smörgås på köksbordet än toaringen.
  • Anonym (Undran)

Ett annat exempel är att fötter oftast har mycket färre bakterrier på sig som kan göra en annan människa sjuk än vad händerna har. Trots det vill jag helle att någon petar med händerna i min mat än fötterna.

• sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:11:04 följande:
    Nej varken kontrollerat eller någon utbildning på det sättet. Självlärd och går på känsla får jag väl erkänna
    Då upprepar jag 
    De tensider som finns i tvättmedlet skadar bakteriernas skydd och det tillsammans med bearbetningen dödar bakterierna. Genom sköljning så försvinner resterna ut med sköljvattnet (det är därför man ska tvätta disktrasan i en tvättmaskin och inte i diskmaskinen).
    Vissa fläckar kan behöva högre temperatur för att försvinna. Däremot, utan tensider och bearbetning så överlever bakterierna en högre temperatur.
    Men i tvättmaskinen så är det tvättmedlet och bearbetningen som gör det stora arbetet.
    Inga bajsbakterier finns kvar. Ev kvarvarande fläckar är med all sannolikhet helt bakteriefria.
    Tvättar du händerna i 60 graders vatten också?
    Eller nöjer du dig med tvål och vatten?
  • Anonym (Tvättad)

Spermakalsonger blandat med barnens underkläder? En fungerande tvättmaskin ska inte några som helst problem med det.
    Det som möjligen kan skapa problem är nya energieffektiva maskiner som använder för LITE vatten. Kanske inte så mycket för tvättresultatet i sig, men väldigt många överdoserar tvättmedel något kopiöst.
    Tvättgodset blir helt enkelt inte tillräckligt ursköljt och tvättmedelsrester kan på sikt leda till eksem och allergier.
    Som någon skrev tidigare i tråden - immunsystemet behöver underhållas.

• Anonym (allt)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:17:31 följande:
    Det är väl inte så mycket att jag tror man ska bli sjuk av det. Utan mer känslan av hur olämpligt eller äckligt något är

Tex finns det ju tester som visar att köksbordet är mycket mer bakterier på än en toaring. Men trots den vetskapen lägger jag hellre min smörgås på köksbordet än toaringen.
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:20:48 följande:

Ett annat exempel är att fötter oftast har mycket färre bakterrier på sig som kan göra en annan människa sjuk än vad händerna har. Trots det vill jag helle att någon petar med händerna i min mat än fötterna.

Och eftersom du nu har identifierat att detta handlar om känslan av rent och orent, inte om faktiska hygieniska risker, så kan du gå vidare och lära dig att hantera den känslan så att den inte tar över din vardag eller dina tankar alltför mycket. Antingen på egen hand, om du kan, eller genom KBT.

• sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:20:48 följande:

Då är det dina egna preferenser.
    Själv har jag samma känsla för hår. Innan jag städar t.ex badrummet så samlar jag upp allt synligt hår.
    Jag fixar inte att få hår på trasan eller svampen. Men jag vet att det är i mitt huvud allt sitter och jag hanterar det på mitt sätt.
    Men jag kan inte låta bli att ta bort hår från andras handfat om jag ser det. Borstar alltid noga håret innan jag tvättar det. 
    Kan tillägga att det är nästan ingent hår i avloppsbrunnen, trots att jag har halvlångt hår  ;).
    Dvs känslan man har är inte alltid rationell, inser man det så får man ha vilka nojor som helst nästan
  • Anonym (Tvättad)

Det finns så mycket annat än tvätt som sprider elände .....
    Mobiltelefoner, tangentbord för att inte tala om touchskärmarna på t.ex McDonalds. Du har ingen aning om handhygienen på den som beställt innan.
    Dessutom äter du din mat med händerna ..... det kan jag tycka är betydligt värre.

Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?