• Anonym (Undran)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

• Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-04-17 15:55:53 följande:

Vi har tre tvättkorgar. En för 60 graderstvätt med trosor, kalsonger, strumpor och handdukar. En för 40 grader mörkt där det mesta annat går. Och en för övrigt med vitt, rött och ömtåligt, varifrån vi tvättar rätt sällan och inte fulla maskiner. Lakan tvättas oftast direkt de dragits ur sängen, på 60 men utan småsaker som ofta fastnar i påslakan, handdukar kan gå med där.

Blandar hela familjens underkläder i samma tvättkorg  och maskin, ja. Tygblöjorna med när ungarna var små, men spolade av dessa innan om det var bajs (sällan dock).

Men blandar ni vuxnas trosor och kalsonger med barns? Om ni tex haft sex och kanske tagit på er underkläderna ett tag efter, då känns de ju väldigt smutsigt att sedan tvätta med annat.

Mannens spermafläckar osv med barnens kläder eller kökshanddukar?
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:04:07 följande:
    Ok, hmm, ja även om jag ju tror på min teori verkar det ju som andra  inte har den insikten, och det verkar ju gå bra ändå för er. Så jag önskar också att jag inte tänkte så mycket på detta. Ville veta just hur andra gör, verkar ju gå bra ändå sålänge man inte är medveten/ tänker på det.

Men svårt att radera ut en insikt nu när man har den.
    Din insikt sitter i huvudet och har ingen förankring i verkligheten
    Har du kontrollerat detta?
    Tagit bakterieprover, analyserat?
    Har du en naturvetenskaplig utbildning?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Tvättad) skrev 2023-04-17 16:05:48 följande:

Ett problem är ju att väldigt få kläder idag pallar 60 grader, i stort sett allt är ju 40.
    Det enda jag tvättar 60 är sängkläder och handdukar.
    Det finns en ganska utbredd bacillskräck kan jag tycka. Skulle det nu vara så ohygieniskt som många i tråden framställer saken skulle vi ha en pågående epidemi av tvätt-sjuka människor.

Vi tvättar allt i 60 grader även om det står 40 grader. Alla tröjor, byxor, gosedjur osv.

Men vanliga kläder som tvättas i 60 grader körs i ett kortare program, de körs inte i den med sockar, underkläder, handdukar sängkläder som körs i längsta bomullsprogrammet.

Men finns undantag, vissa finkläder i finare material.

Ytterkläder, gardiner är också undantag men då tvättas de separat
  • Anonym (Undran)
    sextiotalist skrev 2023-04-17 16:07:11 följande:
    Din insikt sitter i huvudet och har ingen förankring i verkligheten
    Har du kontrollerat detta?
    Tagit bakterieprover, analyserat?
    Har du en naturvetenskaplig utbildning?
    Nej varken kontrollerat eller någon utbildning på det sättet. Självlärd och går på känsla får jag väl erkänna
  • Anonym (Linn)

Men TS är ju uppenbarligen ett troll, som bara driver med er. 

• Anonym (allt)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:06:20 följande:
    Men blandar ni vuxnas trosor och kalsonger med barns? Om ni tex haft sex och kanske tagit på er underkläderna ett tag efter, då känns de ju väldigt smutsigt att sedan tvätta med annat.

Nej, DET känns inte smutsigt, DU känner att det är smutsigt. Det sitter i ditt eget huvud, i din ångestnivå, i dina tankar kring hygien, smuts och bakterier. 

Och vad spelar det för roll om det skulle vara nån partikel av sperma på nåt klädesplagg eller en handduk? 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Linn) skrev 2023-04-17 16:11:35 följande:

Men TS är ju uppenbarligen ett troll, som bara driver med er. 

Jag driver inte med någon
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:06:20 följande:

Sperma är så gott som fri från sjukdomsalstrande bakterier om mannen är frisk.
  • mammabitch

Tvättar det mesta i 40 grader, sorterat efter färg. Endast svårt smutsad tvätt eller t.ex. när magsjuka går tvättas i högre temperaturer.

Vi är , vågar jag påstå, friskare än de flesta.Immunförsvaret behöver få jobba med  för att fungera när det gäller.

• Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 16:11:38 följande:
    Nej, DET känns inte smutsigt, DU känner att det är smutsigt. Det sitter i ditt eget huvud, i din ångestnivå, i dina tankar kring hygien, smuts och bakterier. 

Och vad spelar det för roll om det skulle vara nån partikel av sperma på nåt klädesplagg eller en handduk? 
    Nej det spelar ju kanske ingen roll sålänge det inte är skadligt eller om man är omedveten om det.
    Men är man medveten om det kommer det ju inte gå att koppla bort. Men det är nog mest jag som tänker på sådant. Bryr man sig inte spelar det såklart ingen roll.
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?