• Anonym (Undran)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

• Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Anonym (allt)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:05:11 följande:
    Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

Allt blandas och den enda uppdelningen jag gör är utifrån tvätt-temperatur. Dels är våra underkläder inte så överdrivet skitiga att de kontaminerar våra andra kläder och sen är jag inte så himla rädd för smuts och bakterier heller. Livet och tillvaron är fylld av bakterier och det är inte meningen att man ska leva i en bakterie- och smutsfri miljö. Känns som ångesthantering snarare än hygien. 

Det enda jag inte lägger i tvättkorgen med de andra är blöta grejer, främst för att det inte ska börja mögla innan nästa tvätt. 
  • Anonym (Undran)

Men ni som har barn, blandar ni även barnens kläder med de vuxnas?

Barns kalsonger och trosor med vuxnas? Känns inte det ohygieniskt för barnen?

Eller blandar ni ens de vuxnas underkläder i tvätten?

• Anonym (Hipphapp)

Underkläder har en egen tvättkorg, men det är mest för att hålla ordning på var de är. De tvättas med handdukar på 60 grader. 
    Strumpor tvättas tillsammans med andra plagg i samma färg på 40 grader. 

Hela poängen med tvättmaskinen är att man stoppar in smutsig tvätt och den kommer ut ren. Min maskin har också någon sorts magi som anpassar vattennivån efter mängden smuts. Alltså spelar det ingen roll vad man blandar, så länge man pratar normalt smutsade kläder. När kidsen var små och det var bajsexplosion längs hela ryggen så tvättades de grejerna separat...

Däremot kan jag hålla med om att man inte trycker ner ömtåliga plagg i tvättkorgen tillsammans med allt annat. Men det har inte med bakterier att göra utan för att de kan skadas av vassa dragkedjor eller missfärgas av andra plagg som torrfäller mm.

• Anonym (Mycket ska man höra...)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:24:51 följande:

Haha, sök hjälp snarast!
  • Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 14:21:59 följande:
    Allt blandas och den enda uppdelningen jag gör är utifrån tvätt-temperatur. Dels är våra underkläder inte så överdrivet skitiga att de kontaminerar våra andra kläder och sen är jag inte så himla rädd för smuts och bakterier heller. Livet och tillvaron är fylld av bakterier och det är inte meningen att man ska leva i en bakterie- och smutsfri miljö. Känns som ångesthantering snarare än hygien. 

Det enda jag inte lägger i tvättkorgen med de andra är blöta grejer, främst för att det inte ska börja mögla innan nästa tvätt. 
    Men trosor och kalsonger med diverse flytningar och kroppsvätskor i. Man går trots allt på toaletten och bakterier av ett och annat tillbehör med spår kan finnas i underkläder, känns inte det ofräscht om det ligger bredvid barns kläder eller bredvid finblusen som ska tvättas I 30 grader?
  • Anonym (K)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:18:13 följande:
    Ligger denna påse I den vanliga tvättkorgen då?
    Nej. Det blir naturligtvis jättedumt. Tar upp plats eller hamnar under andra kläder så man måste gräva varje gång.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:19:20 följande:

Ja det var ju en till intressant fråga om ni blandar familjemedlemmars tvätt i tvättkorg och tvättmaskin?

Väldigt sällan. Mitt barn har egen tvättkorg och det kan hända att jag tvättar röd tvätt med hens tröjor blandat med min egen tvätt men generellt separat tvätt.
  • Anonym (Hipphapp)

Allt i samma färg som ska tvättas på samma temperatur går i samma maskin. Oavsett typ av plagg och vems det är. Det blir tillräckligt många maskiner ändå... 

Jag vet folk som tvättar varje familjemedlems kläder för sig, för att slippa sortera efteråt, men då blandar de färger och plagg hej vilt. Bara kläder som klarar den behandlingen blir kvar med det systemet. 
  • Anonym (allt)

Ohygieniskt för barnen? Hurdå?
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?