Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

Underkläder har separat ställe i väntan på tvätt, främst för att man inte ska behöva riva igenom hela tvättkorgen på jakt efter strumpor och annat men hygien är något att tänka på, ja.

• Anonym (K)

Jag tvättar alltså trosor och strumpor tillsammans, BH går med vanlig tvätt i tvättpåse.

• Anonym (K)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:11:09 följande:
    Har de en egen tvättkorg då? 
    Påse, tekniskt sett, men ja, eget ställe. Sedan är det så att jag och de jag har bott med har haft separata tvättkorgar. Hur de har skött sin tvätt har jag inte lagt mig i.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:18:13 följande:
    Ligger denna påse I den vanliga tvättkorgen då?
    Nej. Det blir naturligtvis jättedumt. Tar upp plats eller hamnar under andra kläder så man måste gräva varje gång.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:19:20 följande:

Ja det var ju en till intressant fråga om ni blandar familjemedlemmars tvätt i tvättkorg och tvättmaskin?

Väldigt sällan. Mitt barn har egen tvättkorg och det kan hända att jag tvättar röd tvätt med hens tröjor blandat med min egen tvätt men generellt separat tvätt.
  • Anonym (K)
    Fjäril kär skrev 2023-04-17 14:45:49 följande:
    Om man upplever gegg och klägg i trosor och kalsonger behöver man nog besöka doktorn eller fundera på sina hygienvanor vid toabesök. Ett friskt och rent underliv geggar inte. 
    Haha inte alla av oss har torrfittor mellan benen :) Normalt sett har kvinnor dagliga flytningar.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hipphapp) skrev 2023-04-17 15:06:19 följande:

Om du tar ett djuuuupt andetag och tänker logiskt; Vad vore poängen med att tvätta, om den samlade smutsen från alla kläderna blev kvar i maskinen och fastnade jämnt fördelat över alla plagg? 
    Hela poängen med tvätt är att smutsen löses ut i vattnet och spolas bort. Och det är - som tidigare sagts - inte temperaturen som får bort smuts och bakterier, utan vatten, tvättmedel och bearbetning i kombination. 

Och ändå råds man till att då och då köra tom maskin på 90 grader just för att motverka bakterietillväxt. Hittar inte sidan jag hade nyss men där stod det att man också borde köra en tom maskin på 90 först om man har gemensam tvättstuga innan man kör sin egen tvätt.
  • Anonym (K)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 15:24:54 följande:
    Det handlar ju mer om att smutsen rinner ut i avloppet och där kan det ansamlas, som i alla avlopp. Och vandra uppåt tillbaka i maskinen i värsta fall. 

Att köra 90 grader innan varje tvätt låter både oekonomiskt, miljöovänligt och hysteriskt.
    Nej, det stod uttryckligen att det var för maskinens renhets skull.

Ja det är möjligt, men det var iaf rådet om man har gemensam tvättstuga.
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?