• Anonym (Undran)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

• Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Anonym (allt)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:27:49 följande:
    Men trosor och kalsonger med diverse flytningar och kroppsvätskor i. Man går trots allt på toaletten och bakterier av ett och annat tillbehör med spår kan finnas i underkläder, känns inte det ofräscht om det ligger bredvid barns kläder eller bredvid finblusen som ska tvättas I 30 grader?
    Inget av det är någon fara eller ohygieniskt, eventuell smuts och bakterier försvinner i tvätten. Nej, det känns inte ofräscht att mer smutsiga kläder ligger tillsammans med mindre smutsiga kläder i tvättkorgen. 
  • LFF

Alla underkläder, strumpor och handdukar tvättas i 60 grader (köper inte underkläder som inte kan tvättas i 60 grader). Vi tvättar allas tillsammans. 

Tröjor, byxor etc tvättas i 40 eller 30 grader, bhar likaså fast då i tvättpåse. Finare tröjor, stickat och skjortor tvättas separat. Har jag nyare mörka eller ljusa kläder tvättas även dessa separat så det inte blir missfärgningar på en gång.

I övrigt försöker vi fylla maskinerna så mycket som möjligt. 

De enda jag vet som ansett att underkläder ska separeras från övrig tvätt har varit religiösa eller romer. Då får inte heller de kvinnliga underkläderna tvättas ihop med de manligas.

• Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 14:36:26 följande:
    Ohygieniskt för barnen? Hurdå?
    Med tanke på att barns underkläder känns mer rena än vuxnas, vuxna har som sagt massa klegg o gegga i sina underkläder, medan barn har mer rena. Känns väl ovärdigt att de blandas.
  • Anonym (Mycket ska man höra...)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:42:22 följande:
    Med tanke på att barns underkläder känns mer rena än vuxnas, vuxna har som sagt massa klegg o gegga i sina underkläder, medan barn har mer rena. Känns väl ovärdigt att de blandas.
    Å andra sidan är vuxna ofta bättre på att torka sig efter toalettbesök än barn, så det går väl jämnt ut...
  • Fjäril kär

Dom enda kläder jag tvättar separat är min och sambons arbetskläder och det beror på att dom är grova arbetskläder med massa knappar, spännen och dragkedja som då  riskerar att fastna i all annan tvätt. 

Kanske nån enstaka gång att en finklänning tvättas helt separat men oftast då för att den behöver specialtvätt. 

I övrigt är inte underkläder skitigare än övriga kläder. Tvärtom faktiskt... Jeans och tröjor tex utsätts ju för fler bakterier och smuts då dom nöts mot allehanda saker ute och inne som ju definitivt inte är rena... 

• LFF

Just ja, i ena badrummet (där de flesta klär av sig) sorteras kläderna på en gång i en 40-korg och en 60-korg. I andra badrummet finns bara en korg så allt som läggs där måste sorteras ner i de andra två korgarna innan tvätt. Detta har noll nada och ingenting med att det är "äckligt" att lägga underkläderna med övrig tvätt utan mer med att jag inte gillar att hålla på mer än nödvändigt med sortering etc.

• Fjäril kär
    Om man upplever gegg och klägg i trosor och kalsonger behöver man nog besöka doktorn eller fundera på sina hygienvanor vid toabesök. Ett friskt och rent underliv geggar inte. 
  • LFF
    Fjäril kär skrev 2023-04-17 14:45:49 följande:
    Om man upplever gegg och klägg i trosor och kalsonger behöver man nog besöka doktorn eller fundera på sina hygienvanor vid toabesök. Ett friskt och rent underliv geggar inte. 
    Eller byta underkläder oftare....
  • Anonym (Undran)
    Fjäril kär skrev 2023-04-17 14:43:24 följande:

Dom enda kläder jag tvättar separat är min och sambons arbetskläder och det beror på att dom är grova arbetskläder med massa knappar, spännen och dragkedja som då  riskerar att fastna i all annan tvätt. 

Kanske nån enstaka gång att en finklänning tvättas helt separat men oftast då för att den behöver specialtvätt. 

I övrigt är inte underkläder skitigare än övriga kläder. Tvärtom faktiskt... Jeans och tröjor tex utsätts ju för fler bakterier och smuts då dom nöts mot allehanda saker ute och inne som ju definitivt inte är rena... 

Ja av den anledningen känns det ju smutsigt att tvätta sovkar med underkläder just för att sovkarna känns mycket smutsigare som har golvsmuts på sig från olika ställen. 

Tex barnet springer omkring på en allmän plats i bara sockor där andra även går med skor, sedan ska dessa grå av smuts sockar tvättas tillsammans med andra underkläder, om det då inte skulle bli helt rent känns det ju inte hygieniskt få endel av golvsmutsen mot könen.
  • Anonym (allt)
    OM jag skulle tänka så, så skulle jag tänka precis tvärtom. Är det några som kanske torkar sig slarvigt och får spår av det ena eller andra i underkläderna så är det väl barnen?

Men på det stora hela så låter det bara överdrivet att hålla på så .
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?