• Anonym (Undran)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

• Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 16:29:48 följande:
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:20:48 följande:

Ett annat exempel är att fötter oftast har mycket färre bakterrier på sig som kan göra en annan människa sjuk än vad händerna har. Trots det vill jag helle att någon petar med händerna i min mat än fötterna.

Och eftersom du nu har identifierat att detta handlar om känslan av rent och orent, inte om faktiska hygieniska risker, så kan du gå vidare och lära dig att hantera den känslan så att den inte tar över din vardag eller dina tankar alltför mycket. Antingen på egen hand, om du kan, eller genom KBT.

Ja visst, men de flesta verkar väl ligga någonstans mittemellan. Visst jag drar nog åt det mer extrema hållet, men finns ju en skala av detta, och många rör sig någonstans i mitten, endel mer nära hur jag tänker och endel som inte bryr sig ett dugg. De flesta tänker nog lite på sånt här, vill tvätta i 60 grader för att det känns renare. De flesta vill nog inte ha sin smörgås på toaringen även om de vet att de inte blir sjuka.

Så gränsen är ju svår att dra för hur man ska tänka då. Därför försöker jag just bilda mig en uppfattning av hur de flesta tänker. Men det är ju som sagt olika ändå av hur äckelmagade folk är.  

Endel verkar blanda tvätten hej vilt, endel delar upp litegrann. Svårt veta vem som har rätt och hur noga som är " normalt"
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Tvättad) skrev 2023-04-17 16:35:53 följande:

Det finns så mycket annat än tvätt som sprider elände .....
    Mobiltelefoner, tangentbord för att inte tala om touchskärmarna på t.ex McDonalds. Du har ingen aning om handhygienen på den som beställt innan.
    Dessutom äter du din mat med händerna ..... det kan jag tycka är betydligt värre.

Ja det är också äckligt. Det handlade om tvätt nu bara

Trots allt är det ju lätt att tvätta sina händer.

Tycker ändå att känslan av smutsig tvätt känns värre faktiskt, de ska läggas in i skåpet och vara, och sen användas. Att jag råkar svälja ner några bakterier gör faktiskt mindre för mig. De finns inte kvar på något sätt. Det är som sagt inte tron qtt jag ska bli sjuk som stör mig mest. Utan känslan av orent. Känslan av något som är smutsigt som kommer i kontakt med något rent.  

Mobiltelefonen torkar jag med våtservetter och tort papper varje dag, alltid efter att ha varit ute på offentliga platser. Det känns bättre. 
  • Anonym (ez)

Har två tvättkorgar den ena för mörkt och den andra ljust och båda tvättas alltid i 60.

• sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:38:29 följande:
    Ja visst, men de flesta verkar väl ligga någonstans mittemellan. Visst jag drar nog åt det mer extrema hållet, men finns ju en skala av detta, och många rör sig någonstans i mitten, endel mer nära hur jag tänker och endel som inte bryr sig ett dugg. De flesta tänker nog lite på sånt här, vill tvätta i 60 grader för att det känns renare. De flesta vill nog inte ha sin smörgås på toaringen även om de vet att de inte blir sjuka.

Så gränsen är ju svår att dra för hur man ska tänka då. Därför försöker jag just bilda mig en uppfattning av hur de flesta tänker. Men det är ju som sagt olika ändå av hur äckelmagade folk är.  

Endel verkar blanda tvätten hej vilt, endel delar upp litegrann. Svårt veta vem som har rätt och hur noga som är " normalt"
    Nu vet du ju att tvätten blir tillräckligt ren (den blir inte steril, men det behövs inte) så det är inte frågan om rätt eller fel, utan mer att du har fått det i ditt huvud. Så länge det inte ger dig problem i vardagen så får du göra som du vill. Ger dig det problem i vardagen så får du fundera på verktyg för att hantera detta 
  • Anonym (Undran)

Men vissa saker har man en tanke av är smutsiga.

Jag vet tex vissa personers hem som jag tycker är så smutsiga att jag inte ens vill tvätta kläderna jag haft där med några andra kläder. Och helst använder jag bara dessa kläder på de platserna, förvarade i särskild låda i byrån.

• Anonym (Undran)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-17 16:16:40 följande:
    Du vet, när man tvättar blir kläderna rena.
    Du måste försöka komma över detta, det måste vara oerhört energislukande.

Självklart tvättas alla underkläder tillsammans (färgmässigt), oavsett om det är kiss/bajs- eller spermafläckar!
    Varför skulle sperma vara värre?
    Varför sperma skulle  vara värre beror ju på vad de tvättas med. Känns olustigt med tex ett oskuldsfullt barns kläder. En bebisbody med sperma kalsonger känns bara fel fel. Orent på alla sätt o vis. Inte att det skulle skada bebisen men känns smutsigt
  • EpicF
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:41:51 följande:

Usch för att äta på disken torkad med kökshandduk som legat bland kalsonger och trosor, sedan tvättats tillsammans, monga använder dessutom kostprogram för att det går fortare.

Mensfläckar, bajsfläckar, sperma, underlivsflytningar tillsammans med en kökshandduk man sedan ska använda i köket. Och med vetskapen att partiklar finns kvar. 
    Man behöver inte vara ohygienqikt för att man fpr sådana fläckar i undräerkläderna, här duschar vi varje/ varannan dag, och byter underkläder 1 -3 gånger dag. Ändå uppstår dessa fläckar. Hur nog man än torkar sig.
    Flytningar har kvinnor som sagt varje dag.

Kliar man sig lite i rumpan uppstår bruna fläckar i vita trosor trots att man torkat sig osv.

Men snälla ts, tvätten är ren efter den är tvättad. Så inget ohygieniskt alls. 

Om du får bruna fläckar I vita trosor av att klia dig i rumpan så har du inte torkad dig ordenligt efter nr 2. 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:51:31 följande:
    Varför sperma skulle  vara värre beror ju på vad de tvättas med. Känns olustigt med tex ett oskuldsfullt barns kläder. En bebisbody med sperma kalsonger känns bara fel fel. Orent på alla sätt o vis. Inte att det skulle skada bebisen men känns smutsigt
    Opassande helt enkelt
  • EpicF
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:43:29 följande:

Besökte en familj  där använda tygblöjor med intorkat bajs låg tillsammans med övrig tvätt. Såg riktigt illa ut.

Rätt naturligt att smutsig tygblöjor ligger tillsammans med övrig smutsig tvätt. Inget illa med det. Fullt normalt. 
  • EpicF
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:06:20 följande:
    Men blandar ni vuxnas trosor och kalsonger med barns? Om ni tex haft sex och kanske tagit på er underkläderna ett tag efter, då känns de ju väldigt smutsigt att sedan tvätta med annat.

Mannens spermafläckar osv med barnens kläder eller kökshanddukar?
    Ja, allt ska ändå tvättas i samma tvätt. 

Nog för att man kan ha bacillskräck, men du tar fan priset ts! 
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?