• Anonym (Undran)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

• Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Anonym (R)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:43:29 följande:

Besökte en familj  där använda tygblöjor med intorkat bajs låg tillsammans med övrig tvätt. Såg riktigt illa ut.

Det var för att de inte var tvättade.
  • Anonym (Färg)

Har tre tvättkorgar. En med allt som ska tvättas i 40, en med vit 60 och en kulör 60. Hur det sen blandas i maskinen har jag aldrig ägnat en tanke utöver färg och temperatur.

• Anonym (Undran)

I torktumlaren ska man bara stoppa sådant som är tvättat i 60 grader,  eftersom 40 graders tvätten är full med bakterier. Torktumlare går ju inte rengöra sedan.

Och med värmen gosar bakterierna till sig riktigt.
    Så tvätten ska vara så bakteriefri dom möjligt för att inte kontaminera nästa tvätt.som ska torkas.

• Anonym (allt)
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 15:36:39 följande:
    Nej, det stod uttryckligen att det var för maskinens renhets skull.

Ja det är möjligt, men det var iaf rådet om man har gemensam tvättstuga.
    Fast att köra en 90-tvätt innan varje tvättpass låter verkligen inte som ett vettigt råd. Då och då, absolut, men flera ggr per dag.... 
  • Anonym (allt)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:51:27 följande:

I torktumlaren ska man bara stoppa sådant som är tvättat i 60 grader,  eftersom 40 graders tvätten är full med bakterier. Torktumlare går ju inte rengöra sedan.

Och med värmen gosar bakterierna till sig riktigt.
    Så tvätten ska vara så bakteriefri dom möjligt för att inte kontaminera nästa tvätt.som ska torkas.

Men du hittar ju på problem som inte finns. JA, det finns bakterier omkring oss och på våra kläder. Men NEJ det är inte ett problem för hälsan. 

Varför har du fått för dig att tvätten bör vara så bakteriefri som möjligt? Det behöver den inte alls vara. 
  • Anonym (Lollo)

Vi har tre tvättkorgar. En för 60 graderstvätt med trosor, kalsonger, strumpor och handdukar. En för 40 grader mörkt där det mesta annat går. Och en för övrigt med vitt, rött och ömtåligt, varifrån vi tvättar rätt sällan och inte fulla maskiner. Lakan tvättas oftast direkt de dragits ur sängen, på 60 men utan småsaker som ofta fastnar i påslakan, handdukar kan gå med där.

Blandar hela familjens underkläder i samma tvättkorg  och maskin, ja. Tygblöjorna med när ungarna var små, men spolade av dessa innan om det var bajs (sällan dock).

• Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 15:54:04 följande:
    Men du hittar ju på problem som inte finns. JA, det finns bakterier omkring oss och på våra kläder. Men NEJ det är inte ett problem för hälsan. 

Varför har du fått för dig att tvätten bör vara så bakteriefri som möjligt? Det behöver den inte alls vara. 
    Inte om den ska hängtorkas,  men för att stoppas i torktumlaren. Så inte torktumlaren blir full med bakterier och lukt. 

Säg att man först torktumlaren en 40 graders tvätt.
    Sedan tvättar man en 60 graders tvätt för att då loss bakterier och smuts, sedan stoppar man den tvätten i torktumlare. Då kommer ju bakterier från 40 graders tvätten att spridas till den rena 60 tvätten. Det är min slutsats allafall.
  • Anonym (allt)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:56:40 följande:
    Inte om den ska hängtorkas,  men för att stoppas i torktumlaren. Så inte torktumlaren blir full med bakterier och lukt. 

Säg att man först torktumlaren en 40 graders tvätt.
    Sedan tvättar man en 60 graders tvätt för att då loss bakterier och smuts, sedan stoppar man den tvätten i torktumlare. Då kommer ju bakterier från 40 graders tvätten att spridas till den rena 60 tvätten. Det är min slutsats allafall.
    Nej, oavsett. Bakterier på tvätten är inget problem mer än i ditt eget huvud. Och det handlar inte om bakterier, utan om ångest som du försöker kontrollera. Gå i KBT för att hantera livet istället för att hålla på såhär med tvätten, låter skitjobbigt. 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 15:59:11 följande:
    Nej, oavsett. Bakterier på tvätten är inget problem mer än i ditt eget huvud. Och det handlar inte om bakterier, utan om ångest som du försöker kontrollera. Gå i KBT för att hantera livet istället för att hålla på såhär med tvätten, låter skitjobbigt. 
    Ok, hmm, ja även om jag ju tror på min teori verkar det ju som andra  inte har den insikten, och det verkar ju gå bra ändå för er. Så jag önskar också att jag inte tänkte så mycket på detta. Ville veta just hur andra gör, verkar ju gå bra ändå sålänge man inte är medveten/ tänker på det.

Men svårt att radera ut en insikt nu när man har den.
  • Anonym (Tvättad)

Ett problem är ju att väldigt få kläder idag pallar 60 grader, i stort sett allt är ju 40.
    Det enda jag tvättar 60 är sängkläder och handdukar.
    Det finns en ganska utbredd bacillskräck kan jag tycka. Skulle det nu vara så ohygieniskt som många i tråden framställer saken skulle vi ha en pågående epidemi av tvätt-sjuka människor.

Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?