Inlägg från: Anonym (Hipphapp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hipphapp)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

Underkläder har en egen tvättkorg, men det är mest för att hålla ordning på var de är. De tvättas med handdukar på 60 grader. 
    Strumpor tvättas tillsammans med andra plagg i samma färg på 40 grader. 

Hela poängen med tvättmaskinen är att man stoppar in smutsig tvätt och den kommer ut ren. Min maskin har också någon sorts magi som anpassar vattennivån efter mängden smuts. Alltså spelar det ingen roll vad man blandar, så länge man pratar normalt smutsade kläder. När kidsen var små och det var bajsexplosion längs hela ryggen så tvättades de grejerna separat...

Däremot kan jag hålla med om att man inte trycker ner ömtåliga plagg i tvättkorgen tillsammans med allt annat. Men det har inte med bakterier att göra utan för att de kan skadas av vassa dragkedjor eller missfärgas av andra plagg som torrfäller mm.

• Anonym (Hipphapp)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:24:51 följande:

Men ni som har barn, blandar ni även barnens kläder med de vuxnas?

Barns kalsonger och trosor med vuxnas? Känns inte det ohygieniskt för barnen?

Eller blandar ni ens de vuxnas underkläder i tvätten?

Allt i samma färg som ska tvättas på samma temperatur går i samma maskin. Oavsett typ av plagg och vems det är. Det blir tillräckligt många maskiner ändå... 

Jag vet folk som tvättar varje familjemedlems kläder för sig, för att slippa sortera efteråt, men då blandar de färger och plagg hej vilt. Bara kläder som klarar den behandlingen blir kvar med det systemet. 
  • Anonym (Hipphapp)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:53:58 följande:
    Dessutom håller vuxna på med diverse "vuxenlekar" som kan lämna spår och lukt i underkläder, ska då dessa tvättas med barnens oskuldsfulla kläder, känns väl sådär?
    OMG!
    Jag instämmer i kören som säger att du borde söka behandling för din fobi. 
  • Anonym (Hipphapp)

Om du tar ett djuuuupt andetag och tänker logiskt; Vad vore poängen med att tvätta, om den samlade smutsen från alla kläderna blev kvar i maskinen och fastnade jämnt fördelat över alla plagg? 
    Hela poängen med tvätt är att smutsen löses ut i vattnet och spolas bort. Och det är - som tidigare sagts - inte temperaturen som får bort smuts och bakterier, utan vatten, tvättmedel och bearbetning i kombination. 

• Anonym (Hipphapp)
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 15:17:24 följande:
    Och ändå råds man till att då och då köra tom maskin på 90 grader just för att motverka bakterietillväxt. Hittar inte sidan jag hade nyss men där stod det att man också borde köra en tom maskin på 90 först om man har gemensam tvättstuga innan man kör sin egen tvätt.
    Det är för att det finns ställen i tvättmaskinen där det kan bli stående vatten och fukt och därmed blir bakterietillväxt. Problemet som uppstår är att maskinen och kläderna luktar illa. Inget värre. Man motverkar det genom att alltid låta luckan stå öppen när maskinen inte används, samt köra en 90-tvätt då och då. Man bör även rengöra bälgen vid luckan regelbundet om man har en sån, samt rensa luddfiltret.
  • Anonym (Hipphapp)
    Anonym (OCD) skrev 2023-04-17 17:11:53 följande:

Det låter som att du har OCD. Om du inte fått diagnosen redan så tycker jag att du ska be att få utredas för det. Ditt sätt att resonera kring bakterier plus att ditt sätt att se vissa som smutsigare/renare, får mig att tro att du med största sannolikhet har just OCD, vilket kan begränsa livet oerhört.

Jag håller med det här. Sök hjälp TS, innan det eskalerar, eller du överför det på dina barn. 
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?