Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

Nu fungerar det som så att tvättmedlets egenskap tillsammans med mekanisk bearbetning har större inverkan på att döda bakterier och virus än hög temperatur. Tvättmedlet innehåller tensider som gör att cellernas membran försvagas och viruset/bakterien dör när plaggen bearbetas mekaniskt. Exakt som när man skulle tvätta händerna under pandemin. Det var inte de höga temperaturerna som dödade viruset, utan tvål tillsammans med att man bearbetade händerna.
    De högre temperaturerna kan behövas för att bli av med vissa fläckar.
    Vi blandar utan problem allt i korgen 

• sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:14:02 följande:
    Det ser rent ut, men det finns alltid rester kvar av smutsen, annars skulle ju inte polisen kunna hitta spår på tvättad tvätt. Minns att det pratades om det när flickan madeleine försvann i Portugal att de undersökte även tvättade kläder eftersom spår alltid finns kvar ändå. Så väl tvättar inte maskinerna att precis allt tas bort
    Du skulle varit död om du hade fått som du vill. Vi behöver de goda bakterierna. Men vi behöver också en liten dos av de mindre goda, för att vårt immunförsvar ska vara alert, får vi de mindre goda bakterierna så blir vårt immunförsvar mer alert när det verkligen behövs.
    Egentligen är våra underkläder direkt ohälsosamma om vi använder dom vid matlagning eller göra rent öppna sår med.
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 15:17:24 följande:
    Och ändå råds man till att då och då köra tom maskin på 90 grader just för att motverka bakterietillväxt. Hittar inte sidan jag hade nyss men där stod det att man också borde köra en tom maskin på 90 först om man har gemensam tvättstuga innan man kör sin egen tvätt.
    För att det samlas ludd och andra partiklar i slangar och andra skrymslen.
    Där kan mögelsporer och bakterier samlas och hamna under radarn för tvättmedel och bearbetning.
    De kan då ge dålig lukt. De kontaminerar inte kläderna i tvättmaskinen 
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 15:33:29 följande:

Men att tvätta underkläder tillsammans med kökshanddukar är väl ändå inte hygieniskt?

Fungerar utmärkt. Har aldrig separerat detta och vi lever och är friska 
  • sextiotalist
    Anonym (Hemma) skrev 2023-04-17 15:40:20 följande:
    Det är rådet för alla tvättmaskiner oavsett om de står hemma hos någon eller i en delad tvättstuga. För att rengöra maskinen. 
    För att det samlas ludd i olika skrymslen
    Då ska det vara en tom maskin och sedan få torka ordentligt 
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:04:07 följande:
    Ok, hmm, ja även om jag ju tror på min teori verkar det ju som andra  inte har den insikten, och det verkar ju gå bra ändå för er. Så jag önskar också att jag inte tänkte så mycket på detta. Ville veta just hur andra gör, verkar ju gå bra ändå sålänge man inte är medveten/ tänker på det.

Men svårt att radera ut en insikt nu när man har den.
    Din insikt sitter i huvudet och har ingen förankring i verkligheten
    Har du kontrollerat detta?
    Tagit bakterieprover, analyserat?
    Har du en naturvetenskaplig utbildning?
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:06:20 följande:
    Men blandar ni vuxnas trosor och kalsonger med barns? Om ni tex haft sex och kanske tagit på er underkläderna ett tag efter, då känns de ju väldigt smutsigt att sedan tvätta med annat.

Mannens spermafläckar osv med barnens kläder eller kökshanddukar?
    Sperma är så gott som fri från sjukdomsalstrande bakterier om mannen är frisk.
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:11:04 följande:
    Nej varken kontrollerat eller någon utbildning på det sättet. Självlärd och går på känsla får jag väl erkänna
    Då upprepar jag 
    De tensider som finns i tvättmedlet skadar bakteriernas skydd och det tillsammans med bearbetningen dödar bakterierna. Genom sköljning så försvinner resterna ut med sköljvattnet (det är därför man ska tvätta disktrasan i en tvättmaskin och inte i diskmaskinen).
    Vissa fläckar kan behöva högre temperatur för att försvinna. Däremot, utan tensider och bearbetning så överlever bakterierna en högre temperatur.
    Men i tvättmaskinen så är det tvättmedlet och bearbetningen som gör det stora arbetet.
    Inga bajsbakterier finns kvar. Ev kvarvarande fläckar är med all sannolikhet helt bakteriefria.
    Tvättar du händerna i 60 graders vatten också?
    Eller nöjer du dig med tvål och vatten?
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:20:48 följande:

Ett annat exempel är att fötter oftast har mycket färre bakterrier på sig som kan göra en annan människa sjuk än vad händerna har. Trots det vill jag helle att någon petar med händerna i min mat än fötterna.

Då är det dina egna preferenser.
    Själv har jag samma känsla för hår. Innan jag städar t.ex badrummet så samlar jag upp allt synligt hår.
    Jag fixar inte att få hår på trasan eller svampen. Men jag vet att det är i mitt huvud allt sitter och jag hanterar det på mitt sätt.
    Men jag kan inte låta bli att ta bort hår från andras handfat om jag ser det. Borstar alltid noga håret innan jag tvättar det. 
    Kan tillägga att det är nästan ingent hår i avloppsbrunnen, trots att jag har halvlångt hår  ;).
    Dvs känslan man har är inte alltid rationell, inser man det så får man ha vilka nojor som helst nästan
  • sextiotalist
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 16:38:29 följande:
    Ja visst, men de flesta verkar väl ligga någonstans mittemellan. Visst jag drar nog åt det mer extrema hållet, men finns ju en skala av detta, och många rör sig någonstans i mitten, endel mer nära hur jag tänker och endel som inte bryr sig ett dugg. De flesta tänker nog lite på sånt här, vill tvätta i 60 grader för att det känns renare. De flesta vill nog inte ha sin smörgås på toaringen även om de vet att de inte blir sjuka.

Så gränsen är ju svår att dra för hur man ska tänka då. Därför försöker jag just bilda mig en uppfattning av hur de flesta tänker. Men det är ju som sagt olika ändå av hur äckelmagade folk är.  

Endel verkar blanda tvätten hej vilt, endel delar upp litegrann. Svårt veta vem som har rätt och hur noga som är " normalt"
    Nu vet du ju att tvätten blir tillräckligt ren (den blir inte steril, men det behövs inte) så det är inte frågan om rätt eller fel, utan mer att du har fått det i ditt huvud. Så länge det inte ger dig problem i vardagen så får du göra som du vill. Ger dig det problem i vardagen så får du fundera på verktyg för att hantera detta 
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?