• Anonym (Arwen)

Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?

Det tog slut med mitt ex för ett tag sedan. Jag kan väl erkänna att jag inte betedde mig optimalt och troligtvis brände henne ordentligt och att hon blev väldigt sårad. Men, jag vet att hon varnar andra kvinnor för mig på olika sätt. Bla en jag hade kontakt med som senare blev mycket misstänksam emot mig.
    Vad ska jag göra? Jag tycker det är himla dåligt 

• Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Arwen) skrev 2023-04-05 11:26:30 följande:
    Vem ska jag prata med? Nya partners? Henne tänker jag inte prata med 
    Det är henne du behöver prata med för att växa (genom att förstå vad du utsatt henne för) och be om förlåtelse. Då finns chans till att hon slutar snacka om ditt agerande. Men hon har ju ingen anledning att upphöra med det annars. 

Ovilja att be om förlåtelse eller be om ursäkt är oftast kopplat till extremt lågt självförtroende. Är det du? 
  • Anonym (reality)

Ignorera hennes bara, är snudd på alltid dom skyldiga som går i försvarspossition.

• Anonym (Mman)
    Spucks skrev 2023-04-05 09:59:09 följande:
    Oavsett anledning? Så om jag berätta för en kompis om någon person som betedde sig vidrig, är det förtal? Låter konstig.
    Fast nu är det inte en kompis detta berättas för. 
  • Anonym (Man)
    Spucks skrev 2023-04-05 09:59:09 följande:
    Oavsett anledning? Så om jag berätta för en kompis om någon person som betedde sig vidrig, är det förtal? Låter konstig.

Ja. För att det ska räknas som förtal så räcker det med två saker:

1. Uppgiften väcker typiskt sett missaktning mot personen.

2. Du berättar uppgiften för tredje part (exempelvis din vän).

Däremot måste den förtalade väcka åtal och kunna bevisa att du spridit uppgiften.

• Anonym (Man)
    Anonym (!!!) skrev 2023-04-05 10:14:32 följande:
    Det är väl inte olagligt att svara ärligt på frågor någon ställer.
    Det kan det mycket väl vara.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Arwen) skrev 2023-04-05 10:42:38 följande:
    Men hon säger det utan att vara tillfrågad, hon har skrivit texter på tex Instagram och dyl om hur jag skall ha behandlat henne mm. Hon skriver inte namn men alla fattar ju att det är jag 
    Du skrev ju att en ny tjej tog kontakt med ditt ex. Hon såg väl antagligen varningsflaggorna själv.
  • Anonym (123)
    Anonym (Arwen) skrev 2023-04-05 10:42:38 följande:
    Men hon säger det utan att vara tillfrågad, hon har skrivit texter på tex Instagram och dyl om hur jag skall ha behandlat henne mm. Hon skriver inte namn men alla fattar ju att det är jag 
    Det är inte olagligt.

Hittar hon på historier om dig och skriver ditt namn i en bok eller artikel typ, det är olagligt. Att skriva sanningen om ett "ex" utan att nämna namn på sina sociala medier är helt ok.

Sen kan du egentligen inte gå på svaren här om du inte säger exakt vad det är du gjort mot henne, och sen vad hon säger till andra. Vi kan inte ge dig råd annars.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Man) skrev 2023-04-05 14:26:56 följande:
    Det kan det mycket väl vara.
    Jaså?
  • Spucks
    Anonym (Mman) skrev 2023-04-05 13:38:12 följande:
    Fast nu är det inte en kompis detta berättas för. 
    Det kvittar, för det var inte min fråga.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (123) skrev 2023-04-05 14:53:07 följande:
    Det är inte olagligt.

Hittar hon på historier om dig och skriver ditt namn i en bok eller artikel typ, det är olagligt. Att skriva sanningen om ett "ex" utan att nämna namn på sina sociala medier är helt ok.

Sen kan du egentligen inte gå på svaren här om du inte säger exakt vad det är du gjort mot henne, och sen vad hon säger till andra. Vi kan inte ge dig råd annars.
    Nejdå, du har fel. Det behöver inte vara uppdiktade falsarier eller korrekta namn.
  • Anonym (Man)
    Anonym (123) skrev 2023-04-05 14:53:07 följande:
    Det är inte olagligt.

Att skriva sanningen utan att nämna namn kan vara förtal.

Det avgörande är om det som sägs typiskt sett väcker missaktning samt om det går att identifiera vem det handlar om. Fast man inte nämner namn kan det gå att lista ut vem det handlar om. 
  • Anonym (Haaland)

Låt det vara. Hon slutar snart med det.

Verkar som båda gjort fel. Du har betett dig illa, enligt dig själv, och hon ägnar sig åt ryktesspridning, vilket också är illa.

• Anonym (LaX)
    Anonym (D) skrev 2023-04-04 21:07:32 följande:
    Det är förtal då. Har du adresser till dessa förtalssidor så att vi kan se vad du menar? Låter väldigt olagligt annars. 
    De är utländska sidor, publiceras internationellt, de har inte våra lagar. Dessutom är man anonym som förtalare. Finns svenska sidor också där det finns folk som hittar de som hittas bör, namnger kvinnomisshandlare offentligt. Sedan är det fritt fram för de som läser att göra vad de vill med de dömda. Domar publiceras också. Pedofili och våldtäkter och kvinnofridsbrott är mest impopulärt, naturligtvis. Folk får sköta sig helt enkelt. Annars kan de få stå till svars för sina handlingar. Har de tur förtalas de bara.

Företag lever på ömdömen. Folk likaså. Gör man gott kommer gott tillbaka. Gör man fel slår det tillbaka. TS och du är förvånade? Han trodde att han kan såra en kvinna och bete sig förjävligt utan att det biter tillbaka på honom själv? *lol* Utan exets förtal hade han aldrig lärt sig och aldrig förstått hur livet funkar. Han måste från och med nu sluta bete sig illa mot de han dejtar, för annars bränner han sina broar med att dejta andra.
Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?