Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?

Oavsett vad som skett är det hon gör förtal och brottsligt. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-04-04 13:37:40 följande:
    Inte om hon pratar med vänner om vad hon upplevt eller om nån kontaktar henne för att fråga om TS.
    Startar hon trådar med hans namn eller stalkar honom för att kontakta potentiella dejter är det en annan sak.
    Anonym skrev 2023-04-04 13:50:59 följande:
    I helvete heller. Plugga vidare.
    Jo det är förtal. Det räcker med att prata med en tredje person för att rekvisiten för förtal ska uppnås. Enda skillnaden är att om man hänger ut personen på nätet så är straffet grövre då spridningen är en faktor som spelar roll för straffet.

• Anonym (Man)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-04-04 13:37:40 följande:
    Inte om hon pratar med vänner om vad hon upplevt eller om nån kontaktar henne för att fråga om TS.
    Startar hon trådar med hans namn eller stalkar honom för att kontakta potentiella dejter är det en annan sak.
    Anonym skrev 2023-04-04 13:50:59 följande:
    I helvete heller. Plugga vidare.

Det räcker med att uppgiften når en person.

Från Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning:

Uppgiften måste ha spridits till någon annan än den som uppgiften avser. Det räcker inte att uppgiften har gjorts tillgänglig för andra utan det måste vara styrkt att någon verkligen har fått del av den. Det krävs inte någon större spridning utan brottet är fullbordat så snart uppgiften kommit till åtminstone en tredje mans kännedom. En annan sak är att omfattningen av spridningen kan få betydelse när det gäller brottet svårhetsgrad. 

www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rav-202202-fortal-och-forolampning.pdf

• Anonym (Man)
    Anonym skrev 2023-04-04 14:15:29 följande:
    Du skriver alltså först att "oavsett vad som skett", och sedan att "det räcker med att prata med en tredje person" för att det rent juridiskt ska bli förtal, och står för det?

Det är alltså förbjudet att berätta vad man gjort i helgen, dels då "något skett" och dels för att man under berättandet pratar med tredje person?

Nej, det är inte förtal "oavsett vad som skett".
    Du inser väl att "uppgiften" i din citerade text är högst avgörande? Alltså innehållet i det som exet berättar? Det är som sagt inte "oavsett vad som skett". Hon kan ju ha berättat att han inte delar hennes intresse för kanelsnäckor och därför är kass pojkvänsmaterial. Och ingen här vet vad hon har sagt. Alla undrar, utom du som menar att allt hon säger är förtal oavsett innehåll samt att det räcker att prata med någon för att förtala.
    Fine. Oavsett vad som skett i kontexten som framgår i tråden.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fia) skrev 2023-04-04 16:57:57 följande:

Men TS har ju medgett att han gjort det som exet pratar om. 

Ts nya tjej har sökt upp exet och bett om utlåtande om TS. Fått korrekta uppgifter, som TS medger att han utsatt exet för. Och blir förbannad när hon talat sanning. 

Hur kan det vara förtal? Någon jurist eller polis?

För det är förtal även om den uppgift som sprids är sann. Så länge som uppgiften väcker missaktning så är det förtal. Men är det en lögn så är straffet högre. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-04 22:43:18 följande:

Vad ska du polisanmäla? Att ditt ex talar sanning o h berättar som det var om någon frågar. Du vill ju heller inte reda ut situationen utan säger att du aldrig mer kommer att prata med den kvinnan. Då får du skylla dig själv. Har du betett dig som ett rövhål är det väl inte mer än rätt att andra får veta det. Tillit kan du bara förtjäna genom att visa att du inte handlar fel. 

Det är fortfarande förtal även om det är sant...
  • Anonym (Man)
    Anonym (Emmet) skrev 2023-04-04 23:37:46 följande:

Och? Tror du på allvar att ?mitt ex säger nedvärderande saker om mig som förvisso är sanna till kvinnor jag dejtar? skulle leda till några som helst konsekvenser. I så fall skulle domstolarna enbart syssla med såna ärenden. 

Lägg ner 

En polisanmälan leder ingenstans då detta inte faller under allmänt åtal. Men man kan själv väcka åtal mot personen och det är redan tusentals sådana fall per år. Dock måste man ha bevis för att personen spridit uppgiften vilket kan vara den svåra delen.

Tusentals personer fälls också för förtal varje år. Däremot skriver inte tidningarna om det så ofta.

Så det är nog du som får lägga ned. 
  • Anonym (Man)
    Spucks skrev 2023-04-05 07:05:51 följande:
    Om jag har förstått förklaringen, som stod i länken någon postade tidigare, rätt, så är det enbart förtal om syftet är att skada någon. Nu gör ju exet inte så för att skada TS, utan för att skydda potentiella flickvänner.

TS, ska du berätta någon gång vad det är du har gjort, som tydligen är så allvarlig att kvinnor som får veta det inte vill träffa dig mer, men som samtidig är så harmlöst att du anser att ditt ex helt enkelt kan släppa det?
    Din tolkning är fel. Om man sprider en uppgift (sann eller falsk) som typiskt sett väcker missaktning så är det förtal. Hur vida man själv anser att man gör det för att skydda någon är irrelevant.
  • Anonym (Man)
    Spucks skrev 2023-04-05 09:59:09 följande:
    Oavsett anledning? Så om jag berätta för en kompis om någon person som betedde sig vidrig, är det förtal? Låter konstig.

Ja. För att det ska räknas som förtal så räcker det med två saker:

1. Uppgiften väcker typiskt sett missaktning mot personen.

2. Du berättar uppgiften för tredje part (exempelvis din vän).

Däremot måste den förtalade väcka åtal och kunna bevisa att du spridit uppgiften.

• Anonym (Man)
    Anonym (!!!) skrev 2023-04-05 10:14:32 följande:
    Det är väl inte olagligt att svara ärligt på frågor någon ställer.
    Det kan det mycket väl vara.
  • Anonym (Man)
    Anonym (123) skrev 2023-04-05 14:53:07 följande:
    Det är inte olagligt.

Hittar hon på historier om dig och skriver ditt namn i en bok eller artikel typ, det är olagligt. Att skriva sanningen om ett "ex" utan att nämna namn på sina sociala medier är helt ok.

Sen kan du egentligen inte gå på svaren här om du inte säger exakt vad det är du gjort mot henne, och sen vad hon säger till andra. Vi kan inte ge dig råd annars.
    Att skriva sanningen utan att nämna namn kan vara förtal.

Det avgörande är om det som sägs typiskt sett väcker missaktning samt om det går att identifiera vem det handlar om. Fast man inte nämner namn kan det gå att lista ut vem det handlar om. 
Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?