Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?
Oavsett vad som skett är det hon gör förtal och brottsligt.
Oavsett vad som skett är det hon gör förtal och brottsligt.
Det räcker med att uppgiften når en person.
Från Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning:
Uppgiften måste ha spridits till någon annan än den som uppgiften avser. Det räcker inte att uppgiften har gjorts tillgänglig för andra utan det måste vara styrkt att någon verkligen har fått del av den. Det krävs inte någon större spridning utan brottet är fullbordat så snart uppgiften kommit till åtminstone en tredje mans kännedom. En annan sak är att omfattningen av spridningen kan få betydelse när det gäller brottet svårhetsgrad.
Men TS har ju medgett att han gjort det som exet pratar om.
Ts nya tjej har sökt upp exet och bett om utlåtande om TS. Fått korrekta uppgifter, som TS medger att han utsatt exet för. Och blir förbannad när hon talat sanning.
Hur kan det vara förtal? Någon jurist eller polis?
Vad ska du polisanmäla? Att ditt ex talar sanning o h berättar som det var om någon frågar. Du vill ju heller inte reda ut situationen utan säger att du aldrig mer kommer att prata med den kvinnan. Då får du skylla dig själv. Har du betett dig som ett rövhål är det väl inte mer än rätt att andra får veta det. Tillit kan du bara förtjäna genom att visa att du inte handlar fel.
Och? Tror du på allvar att ?mitt ex säger nedvärderande saker om mig som förvisso är sanna till kvinnor jag dejtar? skulle leda till några som helst konsekvenser. I så fall skulle domstolarna enbart syssla med såna ärenden.
Lägg ner
Ja. För att det ska räknas som förtal så räcker det med två saker:
1. Uppgiften väcker typiskt sett missaktning mot personen.
2. Du berättar uppgiften för tredje part (exempelvis din vän).
Däremot måste den förtalade väcka åtal och kunna bevisa att du spridit uppgiften.