• Anonym (Arwen)

Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?

Det tog slut med mitt ex för ett tag sedan. Jag kan väl erkänna att jag inte betedde mig optimalt och troligtvis brände henne ordentligt och att hon blev väldigt sårad. Men, jag vet att hon varnar andra kvinnor för mig på olika sätt. Bla en jag hade kontakt med som senare blev mycket misstänksam emot mig.
    Vad ska jag göra? Jag tycker det är himla dåligt 

• Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?
  • Anonym (aaa)

Eftersom TS inte på någons fråga riktigt vill tala om vad det är som hänt, eller sagt att han absolut inte alls gjort något galet, så förstår man ju att något har skett som inte var helt ok. 

Det enda TS kan göra när han möter någon ny bekantskap är att i handling visa att han inte alls är sån som hans ex sagt. Få en annan människas förtroende. 

Ni som dissekerar lagen verkar ha missat en liten detalj som är viktig i sammanhanget: det är vad uppsåtet var. Finns det tydliga bevis för att en person hänger ut någon för att medvetet förstöra för den personen, ja då kan det vara straffbart. 
    Det är inte straffbart om mormor utan lov lägger ut foton på barnbarnen, och föräldern blir vansinnig och gör en polisanmälan. Eftersom mormor lade ut foton bara för att hon tycker barnbarnen är så gulliga, är det inte uppsåt. Det var inte menat att skada. 

Vad TS ex gjort, om det kan passa in i kategori 1 så ja, då kanske hon är ute på hal is. Men vi vet tänker så länge inte riktigt vad TS gjort, och exakt vad exet gjort. 

• Anonym (Apelsin)

Det är bara förtal om det är LÖGN, inte annars.

Anonym (Man) skrev 2023-04-04 14:07:18 följande:
    Anonym skrev 2023-04-04 13:50:59 följande:
    I helvete heller. Plugga vidare.

Det räcker med att uppgiften når en person.

Från Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning:

Uppgiften måste ha spridits till någon annan än den som uppgiften avser. Det räcker inte att uppgiften har gjorts tillgänglig för andra utan det måste vara styrkt att någon verkligen har fått del av den. Det krävs inte någon större spridning utan brottet är fullbordat så snart uppgiften kommit till åtminstone en tredje mans kännedom. En annan sak är att omfattningen av spridningen kan få betydelse när det gäller brottet svårhetsgrad. 

www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rav-202202-fortal-och-forolampning.pdf

• Anonym (Arwen)
    Anonym (Man) skrev 2023-04-04 13:35:56 följande:

Oavsett vad som skett är det hon gör förtal och brottsligt. 

Tack, äntligen någon som förstår. Frågan är om det går att anmäla en sån sak eller om det bara läggs ner. Jag känner mig inte bekväm med detta såklart. 
  • Anonym (Arwen)
    Fiona M skrev 2023-04-04 13:14:42 följande:

Prata ut med henne, be om förlåtelse och få till ett avslut.

Nej du, kommer aldrig att prata med den kvinnan efter detta. 
  • Anonym (Fia)

Men TS har ju medgett att han gjort det som exet pratar om. 

Ts nya tjej har sökt upp exet och bett om utlåtande om TS. Fått korrekta uppgifter, som TS medger att han utsatt exet för. Och blir förbannad när hon talat sanning. 

Hur kan det vara förtal? Någon jurist eller polis?

• Anonym (Fia)

Till TS. Nej. Du är lika fräsch som en varböld tycker jag. Samhället vore i mina ögon så mycket bättre om du tog permanent semester på en öde ö. 

• Anonym (de jure)
    Anonym (Apelsin) skrev 2023-04-04 15:15:37 följande:

Det är bara förtal om det är LÖGN, inte annars.

Detta stämmer inte.

Det spelar ingen roll om det som sprids är sant eller ej om tredje man sprider något negativt om dig till allmänheten i tydligt syfte att skada dig- det kan ändå utgöra förtal i juridisk mening.

lawline.se/answers/ar-det-fortal-om-man-talar-sanning

Se länkar till exempel under huvudtexten på sidan.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fia) skrev 2023-04-04 16:57:57 följande:

Men TS har ju medgett att han gjort det som exet pratar om. 

Ts nya tjej har sökt upp exet och bett om utlåtande om TS. Fått korrekta uppgifter, som TS medger att han utsatt exet för. Och blir förbannad när hon talat sanning. 

Hur kan det vara förtal? Någon jurist eller polis?

För det är förtal även om den uppgift som sprids är sann. Så länge som uppgiften väcker missaktning så är det förtal. Men är det en lögn så är straffet högre. 
  • Anonym (LaX)

Det finns numera sidor på nätet där man kan skriva referenser om både privatpersoner liksom företag. Gör någon bort sig totalt och skadar en annan människa så kan det stå på nätet om man googlar namnet på personen. Där står din adress, där står dina referenser från ex. Så går det om du inte är varsam med människor. Du får offentligt omdöme online som alla kan se föralltid. Självklart ska de varnas. Gottgör och be om ursäkt?

Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?