• Anonym (Arwen)

Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?

Det tog slut med mitt ex för ett tag sedan. Jag kan väl erkänna att jag inte betedde mig optimalt och troligtvis brände henne ordentligt och att hon blev väldigt sårad. Men, jag vet att hon varnar andra kvinnor för mig på olika sätt. Bla en jag hade kontakt med som senare blev mycket misstänksam emot mig.
    Vad ska jag göra? Jag tycker det är himla dåligt 

• Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?
  • Anonym (D)
    Anonym (LaX) skrev 2023-04-04 20:55:41 följande:

Det finns numera sidor på nätet där man kan skriva referenser om både privatpersoner liksom företag. Gör någon bort sig totalt och skadar en annan människa så kan det stå på nätet om man googlar namnet på personen. Där står din adress, där står dina referenser från ex. Så går det om du inte är varsam med människor. Du får offentligt omdöme online som alla kan se föralltid. Självklart ska de varnas. Gottgör och be om ursäkt?

Det är förtal då. Har du adresser till dessa förtalssidor så att vi kan se vad du menar? Låter väldigt olagligt annars. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Arwen) skrev 2023-04-04 10:55:17 följande:
    Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?

Det tog slut med mitt ex för ett tag sedan. Jag kan väl erkänna att jag inte betedde mig optimalt och troligtvis brände henne ordentligt och att hon blev väldigt sårad. Men, jag vet att hon varnar andra kvinnor för mig på olika sätt. Bla en jag hade kontakt med som senare blev mycket misstänksam emot mig.
    Vad ska jag göra? Jag tycker det är himla dåligt 

Polisanmäl 
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (Mman) skrev 2023-04-04 21:35:52 följande:
    Polisanmäl 
    Kanske skall göra det? hon förstör ju för mig. 
  • Anonym (Kimchi)

Vad ska du polisanmäla? Att ditt ex talar sanning o h berättar som det var om någon frågar. Du vill ju heller inte reda ut situationen utan säger att du aldrig mer kommer att prata med den kvinnan. Då får du skylla dig själv. Har du betett dig som ett rövhål är det väl inte mer än rätt att andra får veta det. Tillit kan du bara förtjäna genom att visa att du inte handlar fel. 

• Anonym (Arwen)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-04 22:43:18 följande:

Vad ska du polisanmäla? Att ditt ex talar sanning o h berättar som det var om någon frågar. Du vill ju heller inte reda ut situationen utan säger att du aldrig mer kommer att prata med den kvinnan. Då får du skylla dig själv. Har du betett dig som ett rövhål är det väl inte mer än rätt att andra får veta det. Tillit kan du bara förtjäna genom att visa att du inte handlar fel. 

Hon kan bara släppa och gå vidare kan man tycka. ser inte det svåra i det. Och nu har jag ju fått veta att det inte är lagligt i övrigt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-04 22:43:18 följande:

Det är fortfarande förtal även om det är sant...
  • Anonym (Fisk)

Jag polisanmälde en man som skickade sms att döda mig samt hur han skulle göra. Svart på vitt i text. Ärendet lades ner. Din anmälan kommer hamna i papperskorgen innan någon ens läst första raden. 

• Anonym (kkk)

Så får vi någonsin veta vad förtalet är eller är det bara såhär

• Anonym (Man)
    Anonym (Emmet) skrev 2023-04-04 23:37:46 följande:

Och? Tror du på allvar att ?mitt ex säger nedvärderande saker om mig som förvisso är sanna till kvinnor jag dejtar? skulle leda till några som helst konsekvenser. I så fall skulle domstolarna enbart syssla med såna ärenden. 

Lägg ner 

En polisanmälan leder ingenstans då detta inte faller under allmänt åtal. Men man kan själv väcka åtal mot personen och det är redan tusentals sådana fall per år. Dock måste man ha bevis för att personen spridit uppgiften vilket kan vara den svåra delen.

Tusentals personer fälls också för förtal varje år. Däremot skriver inte tidningarna om det så ofta.

Så det är nog du som får lägga ned. 
  • Spucks
    Anonym (Man) skrev 2023-04-05 02:31:29 följande:
    En polisanmälan leder ingenstans då detta inte faller under allmänt åtal. Men man kan själv väcka åtal mot personen och det är redan tusentals sådana fall per år. Dock måste man ha bevis för att personen spridit uppgiften vilket kan vara den svåra delen.

Tusentals personer fälls också för förtal varje år. Däremot skriver inte tidningarna om det så ofta.

Så det är nog du som får lägga ned. 
    Om jag har förstått förklaringen, som stod i länken någon postade tidigare, rätt, så är det enbart förtal om syftet är att skada någon. Nu gör ju exet inte så för att skada TS, utan för att skydda potentiella flickvänner.

TS, ska du berätta n
    ågon gång vad det är du har gjort, som tydligen är så allvarlig att kvinnor som får veta det inte vill träffa dig mer, men som samtidig är så harmlöst att du anser att ditt ex helt enkelt kan släppa det?
Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?