Inlägg från: Anonym (Arwen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arwen)

Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?

Det tog slut med mitt ex för ett tag sedan. Jag kan väl erkänna att jag inte betedde mig optimalt och troligtvis brände henne ordentligt och att hon blev väldigt sårad. Men, jag vet att hon varnar andra kvinnor för mig på olika sätt. Bla en jag hade kontakt med som senare blev mycket misstänksam emot mig.
    Vad ska jag göra? Jag tycker det är himla dåligt 

• Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?
  • Anonym (Arwen)
    Fjäril kär skrev 2023-04-04 11:04:13 följande:

Bry dig inte om det. Om du nånstans får frågan så var ärlig och stå för det du gjorde och att du är ledsen för det. Ärlighet funkar bäst. 

Poängen är väl att oavsett om jag tycker hon överreagerar så är det inte direkt kul att erkänna. Och inget som direkt skulle leda till en fortsättning 
  • Anonym (Arwen)
    fornminne skrev 2023-04-04 11:16:15 följande:

Om det du gjorde var så illa att det får andra att dra öronen åt sig, kanske du har bränt dina broar? Då gör hon kanske rätt i att varna för dig. 

Alla människor har fel och brister. Alla gör fel ibland. Om tjejerna gillar dig borde det inte avskräcka om det inte var så allvarligt. Ditt ex har säkert sidor du kan varna för. 

De tycker nog att det är allvarligt om de tror på henne 
  • Anonym (Arwen)
    Fjäril kär skrev 2023-04-04 11:26:30 följande:
     Fast hon verkar ju ha rätt?

Om du verkligen gjort något riktigt illa så får det givetvis konsekvenser. Vad trodde du egentligen? 
    Jag tycker det visar att hon är besatt av mig. Det är liksom inte sunt eller normalt
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-04-04 11:28:33 följande:

Varnar hon för saker du faktiskt gjort?

Ja, sen verkar hon som tur var inte alltid bli trodd. Men jag tycker det känns osunt 
  • Anonym (Arwen)
    Fjäril kär skrev 2023-04-04 11:30:33 följande:
    Tja även en man som misshandlar sin tjej tycker att hon överreagerar när hon berättar för andra.. 

... Med det sagt så handlar det ju inte om vad du anser utan det handlar om sanningen om vad som faktiskt har hänt. 
    Slagit henne har jag aldrig gjort 
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (D) skrev 2023-04-04 11:34:34 följande:
    Det är kanske osunt för henne om du skadade henne mycket genom det du gjorde. Det bästa är att gå vidare. Det sunda i ditt fall vore att ta ansvar, äga vad du gjort och hur du skadade en annan människa. Sedan går du vidare och gör bättre nästa gång. 
    Tycker ärligt talat hon bara ska släppa det för jag har släppt henne.
  • Anonym (Arwen)
    Fjäril kär skrev 2023-04-04 11:45:08 följande:
    Fast hur andra människor mår eller reagerar på uppbrott och taskiga saker är högst personligt och inviduellt och inget du kan styra över. Hon har rätt till sina känslor eftersom det är hon som är sårad. 

Och nej du verkar inte ha släppt henne eftersom du reagerar på vad hon gör och vill försöka sopa det du gjort under mattan. 
    Jag har släppt henne, var faktiskt jag som var den avaktande under hela tiden. Det som stör mig är att hon försöker hindra mig från att gå vidare och förstör för mig. Försöker alltid tala väl om henne även de gånger jag blir ifrågasatt kring vad jag gjort. Men att hon är labil
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (Jaså) skrev 2023-04-04 11:48:58 följande:

Det beror på vad du gjorde mot henne? Om du hade varit otrogen och varit mycket hänsynslös, då tycker jag också att hon har rätt att varna andra för dig. Jag skulle vilja gärna att någon varnar mig om jag träffar en ny tjej som tidigare varit otrogen och ljugit för sin partner. Det behöver inte betyda att det fula beteendet upprepar sig men då har jag i alla fall blivit varnad för en person som kan förstöra mitt liv.

Kanske nåt likande att hon skulle säga, fast mer därtill. Vi var aldrig riktigt ihop men ja hon trodde väl det.
    Så om du fått den varningen, skulle du då dumpat din nya partner? Blivit osäker på att dejta nu för det känns som hon inte klarar att se mig gå vidare 
  • Anonym (Arwen)
    fornminne skrev 2023-04-04 12:19:02 följande:

Men hur får ditt ex reda på vem du dejtar? Oavsett om hon gör rätt eller fel som varnar, borde det vara lätt för dig att undvika detta.

Förra personen var en som tydligen kontaktade henne, annars vet jag inte 
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (Fia) skrev 2023-04-04 13:05:31 följande:
    Det låter som att din nya dejt kan ha känt varningssignaler från dig, att ditt sätt signalerar röda flaggor och därför väljer att kontakta ditt ex. Kan det vara så? 
    Jag vet inte varför man annars kontaktar någons ex. Ver du varför annars?

Jag tror att ditt ex (som du kallar henne, trots att ni 'inte var ihop" bara hon som trodde det... Det säger något om dig, din mognadsgrad och brist på empati, och gissningsvis tendenser att manipulera omgivningen för att få det du vill) vill varna andra för att de ska slippa bli utsatta för psykisk misshandel som hon blev. 

Der är inte tecken på att hon är labil. Du har garanterat påverkat hennes mentala status negativt (hur känns det när du tänker på det, att du sannolikt gör människor mentalt instabila?) genom att manipulera henne och bedra osv. Ingen vettig människa skulle tala väl om en sådan som du, efter det du sannolikt utsatt henne för.  Hon verkar agera rimligt. Ta ansvar för ditt agerande. Inse att du skadar människor och sluta tycka synd om dig själv. 

Vad du förmodligen inte inser är att om du skulle bli utsatt för samma manipulation (det är inte svårt att ljuga eller bedra, det är inte ett tecken på att du är smart, det är bara äckligt beteende) så skulle du också visa emotionella och mentala tecken på att din värld gungar. Den enda skillnaden är att en sund människa GÖR inte så mot en annan person. Förstår du? Det är ett val, ett etiskt val som en sund människa skulle göra pga av en inre kompass som säger vad som är rätt och fel. Du har säkert kompassen, men saknar empati som gör att du skiter i hur ditt agerande skadar andra. 
    Det är det som gör att man benämner människor som narcissistisk personlighetsstörning, psykopat (än mer negativt) och ibland kan det kopplas till våldsamma tendenser som resulterar i fysisk.misshandel. men visste du att en person som utsatts för psykisk misshandel är efteråt lika skadade mentalt som den som blivit fysiskt misshandlad? Och att det kan leda till både fysik och mental ohälsa. Det du gör är inte bättre, det är inte straffbart (än) men lika illa. 

Det betyder att du ska ha en enorm otur om du råkar på någon som är lika manipulativ som du verkar vara. Men jag hoppas att du blir utsatt för något likande. 

Så när du tänker på dig själv. Sluta tänk på dig själv som någon mästare, du är vad många människor i dagligt tal skulle kalla "helt jävla störd" som skadar en annan människa och sen inte tycker att det kräver självrannsakan eller bot. Du låter väldigt obehaglig i dina resonemang.  

Är du narcissistisk så har du dessutom ett starkt pendlande självförtroende (och sämst självkänsla alla kategorier) där dalen, den låga delen, är extremt låg och resulterar i behovet till självförhärligande. Om du också känner igen dig l oförmåga att be om ursäkt så är det också en pinne till I vad som kännetecknar en narcissist. 
    Nu säger jag inte att du är en narcissist. Jag gsäger vara vad jag känner inför vad du hitills har skrivit och lite referenser så att du kan fundera lite kring hur du ser på dig själv. 
    Men oj så dramatisk!
    Är det mitt ex som är inne och skriver som anonym tro? Det var ganska genomskinligt
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (Man) skrev 2023-04-04 13:35:56 följande:

Oavsett vad som skett är det hon gör förtal och brottsligt. 

Tack, äntligen någon som förstår. Frågan är om det går att anmäla en sån sak eller om det bara läggs ner. Jag känner mig inte bekväm med detta såklart. 
  • Anonym (Arwen)
    Fiona M skrev 2023-04-04 13:14:42 följande:

Prata ut med henne, be om förlåtelse och få till ett avslut.

Nej du, kommer aldrig att prata med den kvinnan efter detta. 
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (Mman) skrev 2023-04-04 21:35:52 följande:
    Polisanmäl 
    Kanske skall göra det? hon förstör ju för mig. 
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-04 22:43:18 följande:

Vad ska du polisanmäla? Att ditt ex talar sanning o h berättar som det var om någon frågar. Du vill ju heller inte reda ut situationen utan säger att du aldrig mer kommer att prata med den kvinnan. Då får du skylla dig själv. Har du betett dig som ett rövhål är det väl inte mer än rätt att andra får veta det. Tillit kan du bara förtjäna genom att visa att du inte handlar fel. 

Hon kan bara släppa och gå vidare kan man tycka. ser inte det svåra i det. Och nu har jag ju fått veta att det inte är lagligt i övrigt.
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (!!!) skrev 2023-04-05 10:14:32 följande:
    Det är väl inte olagligt att svara ärligt på frågor någon ställer.
    Men hon säger det utan att vara tillfrågad, hon har skrivit texter på tex Instagram och dyl om hur jag skall ha behandlat henne mm. Hon skriver inte namn men alla fattar ju att det är jag 
  • Anonym (Arwen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-05 10:49:23 följande:

Prata om det. Du säger ju att det finns fog för viss kritik så bemöt det du tycker känns orättvist men säg att du förstår att du kunde gjort annorlunda med det du ändå tycker är berättigat. Visa att du kan växa som människa. Alla kan nämligen göra fel eller bete sig mindre bra, men skillnaden är om man äger sina misstag och kan reflektera eller om man blir defensiv och slår ifrån sig. Däremot tycker jag du kan kosta på dig att också påpeka att du tycker det känns olustigt att hon aktivt går runt och sprider saker som kanske egentligen borde vara er emellan. 

Vem ska jag prata med? Nya partners? Henne tänker jag inte prata med 
Svar på tråden Mitt ex varnar för mig, vad ska jag göra?