• Cherry123

Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?

Hej, jag har en dotter på 6 månader som är placerad i fosterfamilj och har vart i 3 månader. Anledningen att hon blev placerad var för jag och min sambo va tvugna åka på utredningshem pga min diagnos och under den tiden hade jag psykos. Det ledde till konflikter mellan mig och min sambo, jag hade grova vanföreställningar och vart ständigt rädd, orolig och stressad. Därför blev hon placerad. Dom sa att det endast skulle va en tillfällig placering och att vi skulle få hem henne efter cirka 6 månader. Jag är nu frisk och stabil, och vill vuxenpsykiatrin göra en utredning på mig för att reda ut vilken slags diagnos jag faktiskt har för dom är inte säkra att jag har den diagnosen dom trott tidigare. Soc säger nu att dom vill att jag gör klart den utredningen innan min dotter kommer hem och det tar 6 månader att göra en sån utredning!!! Min dotter kommer alltså vara över 1 år när hon kommer hem. Jag kommer missa så mycket av hennes utveckling och uppväxt. Jag och min sambo går även på parterapi för soc gav oss det som alternativ. Våran kontaktperson där anser inte att vi behöver komma på fler samtal då vi har en bra relation, och att våra problem innan berott på att jag ej vart frisk och att vi va i en pressad situation på utredningshemmet. Vi väljer att fortsätta gå ändå. Borde vi kontakta advokat, eller låta det gå 6 månader till? Som sagt, jag är frisk och stabil nu och jag och min sambo bråkar inte. Det finns ingen anledning att hålla våran dotter ifrån oss i 6 månader till. Vad gör vi nu? 

• Svar på tråden Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?
  • Cherry123

Asså varför är folk så fördomsfulla här och vägrar tro på vad man säger och bara tror att soc är helt felfria?? Dom är bara människor dom med. Nej, vi har inte mer problem än vad som skrivits här, tyvärr. Att vi får träffa henne så lite vet vi inte varför, dom säger att det finns föräldrar som bara får träffa sina barn en gång i månaden eller mindre och att vi får träffa henne en gång i veckan är inom det normala. Dom hade oro kring min sambo pga hans tidigare missbruk som HAN berättade till dom. Innan dess hade dom 0 oro och det handlade endast om mig och deras oro om mig. Tro det eller inte, men dom fick mer ammunition för min sambo är för ärlig ibland och öppnade upp sig om sitt förflutna. 

• Citronella
    Challenger skrev 2023-04-02 18:50:52 följande:

Tror tyvärr det finns en överhängande risk att TS och hennes sambo aldrig kommer få tillbaks sitt barn. Tiden talar emot. 

Socialen har inget incitament för att verka i en sådan riktning. Enligt deras synsätt är ett barn "skyddat" om det skiljs från sina föräldrar. Så länge barnet är placerat har de inget att kriga för. De kommer inte lägga två strån i kors för att TS ska få tillbaks sitt barn - tvärtom. 

Vill TS däremot ha tillbaks sitt barn kan Socialen uppfatta det som en risk och extra jobb för dem. Tiden talar dessutom mot TS. Ju längre tiden går, desto mindre anknytning har ju hon och hennes sambo till barnet. Det kommer också att vändas mot dem. Socialen kommer försöka dra ut på det här. Sedan kommer tidsfaktorn att vändas mot dem. 100% garanti. 

Klart socialen har incitament för att barnet ska tillbaka till de biologiska föräldrarna. Att ha ett barn placerat är dyrt för kommunen. Även om reglerna har ändrats sen Lilla hjärtat är det många socionomer som vill återförena barn med bio föräldrarna till varje pris. Föräldrars rättigheter har varit enormt starka under en längre tid. Barn har till och med blivit mördade för att öde biologiska föräldrarna ska ha sina rättigheter tillgodosedda. 
  • Challenger
    Cherry123 skrev 2023-04-02 20:41:50 följande:

Asså varför är folk så fördomsfulla här och vägrar tro på vad man säger och bara tror att soc är helt felfria?? Dom är bara människor dom med. Nej, vi har inte mer problem än vad som skrivits här, tyvärr. Att vi får träffa henne så lite vet vi inte varför, dom säger att det finns föräldrar som bara får träffa sina barn en gång i månaden eller mindre och att vi får träffa henne en gång i veckan är inom det normala. Dom hade oro kring min sambo pga hans tidigare missbruk som HAN berättade till dom. Innan dess hade dom 0 oro och det handlade endast om mig och deras oro om mig. Tro det eller inte, men dom fick mer ammunition för min sambo är för ärlig ibland och öppnade upp sig om sitt förflutna. 

Många är rätt puckade på denna sida och beter sig som skit. De gillar att vältra sig i andras olycka. 
    Vad gäller socialen ska man säga så lite som möjligt. Allt det ni säger kommer vändas mot er. Tag aldrig upp några svagheter. Gå inte med på något som de kallar för "stöd". Det kommer bara hållas emot er. Det kommer tolkas som att ni själva erkänner att ni har problem. Att ni behöver åtgärder. Att ni inte duger som ni är. Prata så lite som möjligt med socialen. Tag kontakt med ett duktigt juridiskt biträde och låt detta biträde föra er talan istället. 
  • callmepreggoornot

Det som jag funderar på är att 3 månader är en kort tid för att komma ur psykos, återhämta sig och vara stabil. Hinna träffa dottern flera gånger.
    Vad din sambo gjort som visat på att han inte är lämplig är oklart.

• Challenger
    Citronella skrev 2023-04-02 20:49:13 följande:
    Klart socialen har incitament för att barnet ska tillbaka till de biologiska föräldrarna. Att ha ett barn placerat är dyrt för kommunen. Även om reglerna har ändrats sen Lilla hjärtat är det många socionomer som vill återförena barn med bio föräldrarna till varje pris. Föräldrars rättigheter har varit enormt starka under en längre tid. Barn har till och med blivit mördade för att öde biologiska föräldrarna ska ha sina rättigheter tillgodosedda. 
    De bryr sig inte om kostnaderna. Finns inte en socialsekreterare som betalar detta ur egen ficka. Socionomerna vill bara ha ryggen fri. Ser de föräldrar som en risk, vilket många gör, kommer de göra allt i sin makt för att förhindra föräldrarna rätten till sina barn. 
  • Citronella
    Challenger skrev 2023-04-02 21:28:43 följande:
    De bryr sig inte om kostnaderna. Finns inte en socialsekreterare som betalar detta ur egen ficka. Socionomerna vill bara ha ryggen fri. Ser de föräldrar som en risk, vilket många gör, kommer de göra allt i sin makt för att förhindra föräldrarna rätten till sina barn. 

Du tror alltså att kommunen inte har en budget? Att det finns oändliga resurser att ösa ur? Socialens avdelningar har besparingskrav på sig som alla andra och en budget att hålla sig till. 

Historiskt så skiter socialen som föräldrarna är en risk, det är vuxna människor som kan ställa till problem. Ett våldtaget barn ställer inte till några bekymmer. 

• Cherry123

Jag har vart fri från psykos sen 4 om inte snart 5 månader tillbaka. Blev frisk på utredningshemmet mot slutet pga medicinen men det tog ett jäkla tag. Vi var där i 3 månader. Min sambo har inte gjort nånting alls, han har vart en utmärkt pappa, som samtidigt behövde handskas med mig som var sjuk och ta det mesta ansvaret ibland. Deras oro kring honom är seriöst hans förflutna. "Det finns alltid risk att man faller tillbaka i det. Så löjligt. 

• Challenger
    Citronella skrev 2023-04-02 22:20:13 följande:

Du tror alltså att kommunen inte har en budget? Att det finns oändliga resurser att ösa ur? Socialens avdelningar har besparingskrav på sig som alla andra och en budget att hålla sig till. 

Historiskt så skiter socialen som föräldrarna är en risk, det är vuxna människor som kan ställa till problem. Ett våldtaget barn ställer inte till några bekymmer. 

Socionomer bryr sig inte om någon budget. Eller menar du att det aldrig har hänt att en förvaltning i en kommun överskridit sin budget?
  • Spökplumpan

På Facebook finns det en grupp som heter Pappa varför. Ställ frågan där så kan du få hjälp från personer som vet vad de pratar om. Soc kommer inte se det som en röd flagga att ni inte flyttar isär när de inte ens kommit med förslaget. Det skulle inte göra någon skillnad. Det är skitjobbigt att det ska behöva dröja, men ni måste nog bita ihop tills utredningen är färdig och du kan trycka upp resultatet i ansiktet på soc. Men jag skulle även ta juridisk rådgivning för att se om det går att lösa att hon kommer hem. Bråka inte för mycket, för då blir det taggarna utåt och de kan börja bråka tillbaka. Lycka till!!

• Cherry123

Tack! Ska gå med i den gruppen. Ja, det suger verkligen att våran dotter ska behöva va borta från oss så länge. Är så oroliga om vi kommer få tillbaka henne alls. Det hade känts bättre om hon kanske hade vart hos en släkting istället. Vi ville att hon skulle placeras hos min sambos mamma istället men soc sa "det är för långt bort och vi vill ha några som är helt neutrala". Det stället hon är på nu ligger en timme bort och min sambos mamma bor också en timme bort!! Soc har kört över så mycket, våran lilla dotter får inte ens bo hos sin farmor. Deras relation hade vart mer meningsfull, då hennes farmor kommer finnas med i hennes liv en lång tid. Jag och min sambo är så ledsna idag och har kollat efter advokater. Vi vill veta våra rättigheter tills min utredning är klar.

• Kjoltyg

Hoppas det löser sig för er. Det finns ju många juristbyråer som arbetar med socialjuridik så det är nog inget problem att hitta en Kristi. Det kostar ju dock för er om inte ni kan få hjälp genom hemförsäkringen. Jag vill annars slå ett slag för att ni tar kontakt med socialtjänsten & säger något i stil med: ?Vi tycker inte riktigt ni följt vår plan med fokus på snabb återförening med vår dotter. Vi har också fått till oss att ert sätt att neka oss umgänge inte är förenligt med den frivillighet som ska genomsyra en insats genom socialtjänstlagen. Vi har därför kommit att börja fundera över om vi kommer att kunna fortsätta samtycka till placeringen. Det viktiga för oss är dock att vårt barn ska ha det bra & därmed att barnet förbereds inför hemkomst på ett tryggt sätt. Vad vi konkret önskar nu är en tydlig plan med återföring under 2023 med umgänge som ökar successivt & ev andra förberedande åtgärder. Utifrån detta önskar vi en tid för möte inom kort  & vi även önskar ta med stödperson i form xxx?. 

Socialtjänsten behöver ert verkliga samtycke till placeringen och vårdplanen eftersom barnet vårdas enligt SoL. Detta vet socialtjänsten. De ska också svara på era generella frågor som rör  era rättigheter till ett SoL-placerat barn. Om ni skulle dra tillbaka samtycket till placeringen skulle socialtjänsten antingen acceptera detta (möjligen med vädjan om planerad hemflytt, vilket jag skulle ha godtagit för barnets skull) eller ansöka om LVU. Om det du berättar är sant om hemförhållandena så låter det osannolikt att de skulle ansöka om LVU och att det skulle gå igenom i domstol. Det vore inte enbart av ondo om socialtjänsten valde att ansöka om LVU; du får ett ombud o rätt att överklaga beslut som rör ert barn. 

• Cherry123

Vi väntar på svar från soc om dom kommer utreda min bror och hans fru så våran dotter kan vara där istället, då dom fortfarande vill att jag gör klart min utredning innan hon kommer hem. Om dom krånglar till det och säger att dom inte tänker utreda han och hans fru så kontaktar vi advokat. Vi går med på att hon inte får komma hem till oss ännu, men att hon  kan vara hos min bror borde inte va ett problem tycker jag. 

• Drottningen1970
    Cherry123 skrev 2023-04-11 21:05:17 följande:

Vi väntar på svar från soc om dom kommer utreda min bror och hans fru så våran dotter kan vara där istället, då dom fortfarande vill att jag gör klart min utredning innan hon kommer hem. Om dom krånglar till det och säger att dom inte tänker utreda han och hans fru så kontaktar vi advokat. Vi går med på att hon inte får komma hem till oss ännu, men att hon  kan vara hos min bror borde inte va ett problem tycker jag. 

Är det inte bätte att du är hos din bror och barnet kan komme hem till pappa?

nä just det. Att vara sambo var ju viktigare än att få hem barnet. Glömde.
  • Cherry123

Dom låter inte min sambo ha våran dotter. Har nämnt detta tidigare. Dom är oroliga över hans tidigare missbruk och nu senast på mötet sa dom att dom vill att han går en traumabehandling precis som jag måste göra klart min utredning. Det är många krav dom har på oss BÅDA. Vissa saker är löjliga, men måste göras om vi vill ha våran dotter. 

• Cherry123

Och detta var också för han berättat om mindre bra saker som har hänt honom, och det använder dom nu emot honom. Att han måste gå igenom en traumabehandling. Jag varnade honom om detta men han lyssnade inte. 

• Challenger
    Cherry123 skrev 2023-04-12 19:55:01 följande:

Och detta var också för han berättat om mindre bra saker som har hänt honom, och det använder dom nu emot honom. Att han måste gå igenom en traumabehandling. Jag varnade honom om detta men han lyssnade inte. 

Du ska inte prata med socialen. Svara ja, nej eller jag vet inte på deras frågor. 
    Det är deras jobb att bevisa att ni är olämpliga som föräldrar. Det är inte erat jobb att visa att ni är lämpliga. 
  • Cherry123

Vill även tilläga att soc kommer inte utreda min bror och hans fru något mer av väldigt löjliga anledningar. Man får tydligen inte ens ha skulder om man ska va familjehem. Vi har samtyckt till att våran dotter ska bo kvar hos fosterfamiljen hon är hos. Soc står kvar vid att min utredning ska bli klar (den är påbörjad och allt flyter på) och svarar mest "det kan vi inte svara på" när jag ställer mer frågor om detta. Har även frågat om utökat umgänge igen men dom säger bara "vi får se, vi kan inte svara på det." Nähe??? Känns som att prata med en vägg. Soc har nu även anklagat mig för att inte kunna göra mat åt min dotter (ersättning, jag ammade ej) för att utredningshemmet har tydligen fått för sig att jag inte kunde göra det då min sambo var den som för det mesta gjorde maten. Och varför gjorde han det? JO, för vi gjorde upp en plan och kom överens om att han skulle fixa ersättningen och jag skulle mata våran dotter. Det är absolut skrattretande att dom tror att jag inte ens kan göra mat åt min dotter!! Det är ju rena, rama lögner. Och även min sambo sa till dom att det ej stämmer, att vi kom överens om att göra det på detta sättet. (Han visste även att jag helst ville mata våran dotter och lät mig göra det.) 

Fosterfamiljens lilla son är också väldigt hårdhänt med våran dotter, drar i hennes armar och ben, tar tag i henne hårt, och när han gungar henne så tar han i alldeles för mycket. Soc har vart med och sett detta och FRÅGAT OSS, hur vi känner kring detta? Och vi sa att ja, vi tycker han är alldeles för hårdhänt och att han varken lyssnar på oss eller sina föräldrar när vi säger till, och att vi tycker att soc ska ta upp detta med fosterfamiljen. På nästa umgänge så tar soc upp detta med fosterfamiljen och mamman tar illa upp och gör ursäkter åt deras son, medans deras stödpersoner är med i telefon på högtalare, och försvarar dom och gör samma sak, ursäkter åt deras son, och mer eller mindre får oss känna oss hur dumma som helst och som om vi gjort något fel, fast vi bara var lite oroliga kring hur fosterfamiljens son är med våran dotter. Soc säger inte ett ord!!!! Ingen är på våran sida!! FAST soc själva tog upp det med oss och frågade OSS hur vi känner att deras son är lite väl hårdhänt med våran dotter!! Alltså va? Jag litar inte ett dugg på soc och hoppas att aldrig ha med dom att göra igen när vi fått tillbaka våran dotter även fast jag gissar på att dom hade velat fortsätta ha koll på oss för säkerhets skull. Verkar ju som att när man väl haft me dom att göra så blir man aldrig av med dom.. 

En uppdatering fick ni iaf, haha. Behövde skriva av mig lite! 

Svar på tråden Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?