• Cherry123

Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?

Hej, jag har en dotter på 6 månader som är placerad i fosterfamilj och har vart i 3 månader. Anledningen att hon blev placerad var för jag och min sambo va tvugna åka på utredningshem pga min diagnos och under den tiden hade jag psykos. Det ledde till konflikter mellan mig och min sambo, jag hade grova vanföreställningar och vart ständigt rädd, orolig och stressad. Därför blev hon placerad. Dom sa att det endast skulle va en tillfällig placering och att vi skulle få hem henne efter cirka 6 månader. Jag är nu frisk och stabil, och vill vuxenpsykiatrin göra en utredning på mig för att reda ut vilken slags diagnos jag faktiskt har för dom är inte säkra att jag har den diagnosen dom trott tidigare. Soc säger nu att dom vill att jag gör klart den utredningen innan min dotter kommer hem och det tar 6 månader att göra en sån utredning!!! Min dotter kommer alltså vara över 1 år när hon kommer hem. Jag kommer missa så mycket av hennes utveckling och uppväxt. Jag och min sambo går även på parterapi för soc gav oss det som alternativ. Våran kontaktperson där anser inte att vi behöver komma på fler samtal då vi har en bra relation, och att våra problem innan berott på att jag ej vart frisk och att vi va i en pressad situation på utredningshemmet. Vi väljer att fortsätta gå ändå. Borde vi kontakta advokat, eller låta det gå 6 månader till? Som sagt, jag är frisk och stabil nu och jag och min sambo bråkar inte. Det finns ingen anledning att hålla våran dotter ifrån oss i 6 månader till. Vad gör vi nu? 

• Svar på tråden Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?
  • JessikaPalmblad96
    Cherry123 skrev 2023-04-01 19:48:41 följande:

Och du tror jag går med på det?? Det är mitt barn!! Och hur fan vet vi att det är stabilt egentligen? Har fosterföräldrarna behövt fara på utredningshem där dom blivit granskade? Nej. Det tycker jag borde krävas innan man lämnar över sitt barn till främlingar. Så dum kommentar, vi har det OCKSÅ stabilt just nu, hon hade haft det bra med sina FÖRÄLDRAR. 

Ledordet är BARNETS BÄSTA, inte vad ni föräldrar vill. Det är t o m lagstadgat så det är inget som soc bara kan strunta i.
  • Inteutanproblem
    JessikaPalmblad96 skrev 2023-04-01 20:01:52 följande:
    Ledordet är BARNETS BÄSTA, inte vad ni föräldrar vill. Det är t o m lagstadgat så det är inget som soc bara kan strunta i.

Nej såklart, men nu är inte socialen automatiskt helt felfri. Eller garanterat bara har handläggare som tolkar lagen korrekt, eller alltid gör perfekta bedömningar av situationer. Där finns många fall där det går åt båda hållen, att göra på tok för lite och för sent eller överreaktioner som då splittrar familjer i onödan. 

Om socialen ändå har som utgångspunkt att dottern ska tillbaka till sin biologiska familj, rimmar det mycket märkligt i min bok att dom enbart får träffa henne 2 timmar i veckan. Det är ett spädbarn. Anknytning är väldigt viktigt. Just nu tappar ju dottern all betydande kontakt med sina biologiska föräldrar, till den punkt att dom faktiskt kommer bli- om inte redan är. Totala främlingar för henne. Jag kan faktiskt inte se att det här är barnets bästa. 

• JessikaPalmblad96
    Inteutanproblem skrev 2023-04-01 20:36:45 följande:

Nej såklart, men nu är inte socialen automatiskt helt felfri. Eller garanterat bara har handläggare som tolkar lagen korrekt, eller alltid gör perfekta bedömningar av situationer. Där finns många fall där det går åt båda hållen, att göra på tok för lite och för sent eller överreaktioner som då splittrar familjer i onödan. 

Om socialen ändå har som utgångspunkt att dottern ska tillbaka till sin biologiska familj, rimmar det mycket märkligt i min bok att dom enbart får träffa henne 2 timmar i veckan. Det är ett spädbarn. Anknytning är väldigt viktigt. Just nu tappar ju dottern all betydande kontakt med sina biologiska föräldrar, till den punkt att dom faktiskt kommer bli- om inte redan är. Totala främlingar för henne. Jag kan faktiskt inte se att det här är barnets bästa. 

Om du köper allt ts skriver så förstår jag att du inte ser det. Du verkar ha otroligt svårt för att läsa och se samband och således svårt att läsa mellan raderna. Det är självklart även för en dövblind att det finns mer i den här soppan som inte ts förtäljer. 
  • Cherry123

Är du dum eller? Har sagt sanningen från början till slut. Döljer absolut ingenting. De flesta som skapar såna här trådar brukar alltid säga "jag vet inte varför soc har tagit mina barn" osv osv. 0 ärlighet, 0 självinsikt .Jag har ju skrivit varför, hur och vad som krävs för att få hem henne igen. Men se där, du tror inte ens på vad jag säger, så det betyder att du själv tycker soc har agerat dåligt, för något mer måååste ju ha hänt för att dom ska agera som dom gör, eller hur? Finns fan inte många föräldrar som fått sina barn omhändertagna vara så ärliga som jag vart här med er.

• Tajan
    Cherry123 skrev 2023-04-01 20:46:48 följande:

Är du dum eller? Har sagt sanningen från början till slut. Döljer absolut ingenting. De flesta som skapar såna här trådar brukar alltid säga "jag vet inte varför soc har tagit mina barn" osv osv. 0 ärlighet, 0 självinsikt .Jag har ju skrivit varför, hur och vad som krävs för att få hem henne igen. Men se där, du tror inte ens på vad jag säger, så det betyder att du själv tycker soc har agerat dåligt, för något mer måååste ju ha hänt för att dom ska agera som dom gör, eller hur? Finns fan inte många föräldrar som fått sina barn omhändertagna vara så ärliga som jag vart här med er.

Ta det lugnt och sen läser du igenom tråden igen med din man. Jag jobbar med placerade barn och deras föräldrar så ta mina råd på allvar. Umgänge en gång i veckan är en frekvens som är vanlig för barn under året, gör det som krävs, socialtjänsten har makt och det är ingen idé att gå emot utan du som förälder ska prioritera ditt barn före er vuxna relation. Man kan separera en period för att utredningen kring din sjukdom ska bli klar. Var smart och tänk på dottern först! Risken är att ni fokuserar på fel saker och förlorar dyrbar tid med ert barn. Din man borde prioriterat er dotters säkerhet och separerat från dig under tiden du mådde dåligt. Ta stöd av ert nätverk som jag skrev innan. Men det är upp till dig och din man att förstå och visa insikt. Det har ni inte lyckats med om dottern är placerad fortfarande.
  • Cherry123

Tro mig, när jag mådde som sämst på utredningshemmet so BAD jag soc att min sambo skulle få ha vårdnaden om våran dotter, och då sa dom "vi är oroliga kring honom också, han har haft tidigare missbruk". Du hör ju, TIDIGARE missbruk som borde vara orelevant i nuläget. Jag har tänkt på det du sa och jag tycker ändå det låter vettigt, och jag ska ta upp det här med min man och fråga vad han tycker. Tror ändå dom kommer säga nej eller ta upp min sambos tidigare missbruk som anledning. Varför fokuserar dom på det? Någon som kan förklara? 

• JessikaPalmblad96
    Cherry123 skrev 2023-04-01 21:55:37 följande:

Tro mig, när jag mådde som sämst på utredningshemmet so BAD jag soc att min sambo skulle få ha vårdnaden om våran dotter, och då sa dom "vi är oroliga kring honom också, han har haft tidigare missbruk". Du hör ju, TIDIGARE missbruk som borde vara orelevant i nuläget. Jag har tänkt på det du sa och jag tycker ändå det låter vettigt, och jag ska ta upp det här med min man och fråga vad han tycker. Tror ändå dom kommer säga nej eller ta upp min sambos tidigare missbruk som anledning. Varför fokuserar dom på det? Någon som kan förklara? 

Jaaa du... undrar varför dom fokuserar på din mans tidigare missbruk. Det är ju helt normalt att knarka så det låter ju jättekonstigt att dom bryr sig om det.
  • joffan

Jag tror nog också att ni ändå bör separera tills vidare. Även om det är helt absurt att det skulle behövas. Men tänk såhär, socialen ska ju arbeta för att barn och biologiska föräldrar ska kunna återförenas. Men det ni visar om ni inte ens kan tänka er att separera en kort period tills det är över är att ni sätter ert bästa före barnets bästa. Ni bör istället göra det som krävs för att barnet ska kunna bo med en av sina föräldrar istället. Har också förstått att om barn bor länge i familjehem så kan det bli svårare att få hem barnet igen. Även om ni inte godkänner att barnet inte får bo i familjehem så kommer inte socialen ta hänsyn till det. Så om det tar för lång tid och socialen tycker att barnet ska bo kvar i familjehem för att det är för barnets bästa så kommer ni inte kunna förändra det om dom bestämt att det är så eller om domstol osv. håller med socialen. 

Dock tycker jag det låter märkligt att ni inte får tillbaka henne om ni är fungerande, får hjälp och inte har relationsproblem. Men för att ni skaffar varsin bostad en kort period behöver det inte betyda att ni ska separera.

Jag hyser inget agg mot dig utan säger hur verkligheten ser ut  Har själv haft med socialen att göra pga några händelser. Dom arbetar för barnets bästa, inte föräldrarnas. Jag hade personligen behövt mer stöd av socialen då för att klara av situationen som var men fick inte det. Spelade ingen roll för dom att jag behövde stöd. Jag höll fullkomlig på rasa ihop men jag var tvungen att vara stark framför barnet och sätta barnets behov framför mina. Socialen arbetar efter något som heter BBIC (Barnens behov i centrum) Du kan läsa lite om det. 

Jag hoppas verkligen allt löser sig för er och fort nog så er dotter får återförenas med er. Låter också helt absurt att ni bara får träffa henne 2 timmar/vecka

• Cherry123

Ja, och det var för FLERA år sedan? Varför är det relevant nu? Han är nykter, och därför är han ingen fara för sitt barn. Läser du inte, eller? Idiot. 

• GGN
    Cherry123 skrev 2023-04-01 15:37:24 följande:

Då måste ju jag och min sambo separera ifall hon ska bo hos honom, tror jag? Och det vill vi inte göra. Dom har redan placerat henne, tror inte dom ändrar sitt beslut efter det.

Det är väl mycket bättre att hon bor hos sin pappa än hos fosterfamiljen?? Jag hade lätt separerat från min partner för att få vara med mitt barn!
Svar på tråden Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?