• Cherry123

Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?

Hej, jag har en dotter på 6 månader som är placerad i fosterfamilj och har vart i 3 månader. Anledningen att hon blev placerad var för jag och min sambo va tvugna åka på utredningshem pga min diagnos och under den tiden hade jag psykos. Det ledde till konflikter mellan mig och min sambo, jag hade grova vanföreställningar och vart ständigt rädd, orolig och stressad. Därför blev hon placerad. Dom sa att det endast skulle va en tillfällig placering och att vi skulle få hem henne efter cirka 6 månader. Jag är nu frisk och stabil, och vill vuxenpsykiatrin göra en utredning på mig för att reda ut vilken slags diagnos jag faktiskt har för dom är inte säkra att jag har den diagnosen dom trott tidigare. Soc säger nu att dom vill att jag gör klart den utredningen innan min dotter kommer hem och det tar 6 månader att göra en sån utredning!!! Min dotter kommer alltså vara över 1 år när hon kommer hem. Jag kommer missa så mycket av hennes utveckling och uppväxt. Jag och min sambo går även på parterapi för soc gav oss det som alternativ. Våran kontaktperson där anser inte att vi behöver komma på fler samtal då vi har en bra relation, och att våra problem innan berott på att jag ej vart frisk och att vi va i en pressad situation på utredningshemmet. Vi väljer att fortsätta gå ändå. Borde vi kontakta advokat, eller låta det gå 6 månader till? Som sagt, jag är frisk och stabil nu och jag och min sambo bråkar inte. Det finns ingen anledning att hålla våran dotter ifrån oss i 6 månader till. Vad gör vi nu? 

• Svar på tråden Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?
  • callmepreggoornot
    Cherry123 skrev 2023-04-01 22:23:39 följande:

Hon håller ju på och trollar mig, klart man får trolla tillbaka lite? 

Rätt tydligt alltihopa girls, att dra in fet i förolämpning är lika mycket lågstadienivå men tror det är lugnt i detta fall
  • Kjoltyg

Men enligt vilken lag är barnet placerat? Är det genom SoL är det väl bara att säga att du inte längre samtycker till placeringen så får de planera för en hemflytt (och om de inte håller med om det; ansöka om LVU) är det LVU så får du göra en hemtagningsbegäran, så prövas din begäran. Om du inte är nöjd med ett beslut så har du rätt att överklaga. Samma sak med umgängesbegränsningen.  Blir helt beklämd att du inte tycks känna till detta.  

• Cherry123

Det är en soL placering. Hade ingen aning om detta? Brukar soc ge ut den informationen, eller vart skulle jag ha lärt mig det? Menar inget illa, vet seriöst inte hur sånt går till. Men är det inte svårare att få hem barnet om det är en LVU placering? Det sa soc till mig iaf, att det skulle bli svårare.

• Kjoltyg

Socialtjänsten borde väl helt klart ha berättat för dig vad det innebär med en frivillig placering (SoL), att du ska ge ett verkligt samtycke till placeringen, godkänna vårdplanen osv? 

Men måste fråga, har tanken aldrig slagit dig att du ska kolla upp vad som gäller? Läsa igenom utredningen, googla på lagstiftningen? Finns hur mycket information som helst. Vill inte vara okänslig, men det är ditt barn det gäller & er fortsatta relation. Om du är alltför svag för att såtta dig in i vad en placering innebär & dina rättigheter, så kanske du inte är mogen att ta hand om ett barn på heltid förrän på länge. Samma sak gäller din man. Om han är rekordenlig, varför har inte han satt sig in i er situation & förutsättningarna för att barnet ska hem? 

Börja med att begära ut barnets personakt. Den ska du få inom loppet av några dagar. På så vis kan du förstå mer om vad som hände & vad som behöver förändras för att socialtiänsten ska bedöma att barnets bästa är att komma hem. Bara för att man har ?rätt? att få hem sitt barn betyder inte det att det är det som barnet mår bäst av. 

• Drottningen1970
    Cherry123 skrev 2023-04-01 19:37:53 följande:

Jag ser idet inte så. Vi SKA få hem henne TILLSAMMANS. Vi ger inte upp. Om vi så måste kontakta advokat så gör vi det. Vi tänker inte gå isär pga vad soc tycker och tänker? Dom har redan splittrat oss. Ska vi låta dom splittra oss ännu mer? Inte ens säkert att dom hade gått med på det ändå då hon redan är placerad. 

Hur du ser på det är irrelevant. Det är hur socialtjänster ser på det som spelar roll .
    Nu har du fått det berättat för dig.

Vad du gör med den informationen avgör allt.

Ju längre tiden går ju troligare är det att barnet aldrig kommer hem. Men samboskapet är tydligen viktigare.
  • Tow2Mater
    Cherry123 skrev 2023-04-01 23:05:46 följande:

Det är en soL placering. Hade ingen aning om detta? Brukar soc ge ut den informationen, eller vart skulle jag ha lärt mig det? Menar inget illa, vet seriöst inte hur sånt går till. Men är det inte svårare att få hem barnet om det är en LVU placering? Det sa soc till mig iaf, att det skulle bli svårare.

En av orsakerna du bör ha en advokat, det finns ofta brister i hur dessa fall hanteras, och det är därför viktigt att du har ett kunnigt juridiskt ombud som hjälper dig i processen så att alla uppgifter kommer fram på ett klart och tydligt sätt.
    Kolla också upp din hemförsakring vad den täcker i form av kostnader.
  • Cherry123

Jag erkänner att jag inte vet mycket alls hur lagarna funkar, och har ej kollat upp det heller, dåligt av mig men har lyssnar blint på soc och ba gått med på allt dom sagt och krävt från oss. Därför tänker jag att det är bättre att vi kontaktar en advokat som kan hjälpa oss med våra rättigheter och vad som krävs för att få hem våran dotter igen. Som det ser ut nu, hade hon kunnat bo hemma med oss. Blir ju vettskrämd när ni säger att ju längre tid hon är borta så är det mer osannolikt att hon kommer hem igen. Är soc verkligen så hemska? Dom lovade oss att det bara skulle vara en tillfällig placering. 

• Cherry123

Och jag har tänkt mer och mer att det kanske är bättre att jag och min sambo separerar medans jag gör klart min utredning, men att vi ändå kontaktar en advokat för att få veta hur allt funkar och vad våra rättigheter är. Min sambo är jätteduktig med våran dotter och älskar henne så mycket, hon hade haft det bra med honom. Och jag hade ju såklart få träffa henne fortfarande. Hörni, tack för alla tips och svar! 

• Drottningen1970

Om det är en SoL-placering kan du åka och hämta barnet redan idag.

Detta skulle troligen dock resultera i en LVU-placering. Men då får både du och barnet en advokat med automatik.

• Citronella

Jag tycker ni ska låta flickan vara kvar hos sin familj (familjehemmet) hon ser dem som sina föräldrar nu och det vore grymt att flytta henne till två främlingar (du och din sambo) Hon kommer ha det bra där ibland är det bästa man kan göra för sitt barn att släppa taget. 

Ni har betydligt större problem än vad det står i din trådstart eftersom ni får träffa henne så sällan och din sambo inte heller bedöms som lämplig. 

Svar på tråden Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?