Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?

Tror tyvärr det finns en överhängande risk att TS och hennes sambo aldrig kommer få tillbaks sitt barn. Tiden talar emot. 

Socialen har inget incitament för att verka i en sådan riktning. Enligt deras synsätt är ett barn "skyddat" om det skiljs från sina föräldrar. Så länge barnet är placerat har de inget att kriga för. De kommer inte lägga två strån i kors för att TS ska få tillbaks sitt barn - tvärtom. 

Vill TS däremot ha tillbaks sitt barn kan Socialen uppfatta det som en risk och extra jobb för dem. Tiden talar dessutom mot TS. Ju längre tiden går, desto mindre anknytning har ju hon och hennes sambo till barnet. Det kommer också att vändas mot dem. Socialen kommer försöka dra ut på det här. Sedan kommer tidsfaktorn att vändas mot dem. 100% garanti. 

• Challenger
    Cherry123 skrev 2023-04-02 18:57:26 följande:

Ja eller hur! Detta är exakt vad jag har gått och tänkt på! Att dom drar ut på tiden och att vi inte kommer få våran dotter hem igen. Jag förstår att dom vill att den där jävla utredningen ska bli klar men samtidigt så kändes det som att dom bara vill dra ut på tiden. Min magkänsla säger att detta är riktigt dåligt. Jag försöker lita på dom, för dom lovade att det bara skulle vara en tillfällig placering men ju mer jag tänker på det, så känns det som att dom tillsist kommer göra så som andra har skrivit, att våran dotter ej kommer hem igen. Kontakta advokat är det enda jag kan göra just nu. 

Det är även mitt råd. Kontakta duktigt juridiskt biträde så snart som möjligt, helst imorgon, behöver inte nödvändigtvis vara en advokat, men någon som kan regelverket på sina fem fingrar och som har hanterat liknande fall tidigare. Jag tror socialen är skyldiga att ompröva placeringen med regelbundna intervall. De kan inte hänvisa till någon utredning hur länge som helst. Men när tiden går kommer det garanterat vändas mot dig. 
    Tycker synd om dig, din sambo och givetvis erat gemensamma barn.
    Barn som växer upp utan sina föräldrar far i princip alltid illa. Det här tycks inte socialtjänsten riktigt förstå, utan de går alltid in med invärdet att de biologiska föräldrarna utgör en säkerhetsrisk för sina egna barn. Föräldrar som blir anmälda bemöts alltid med misstro. 

Lycka till!
  • Challenger
    Cherry123 skrev 2023-04-02 20:41:50 följande:

Asså varför är folk så fördomsfulla här och vägrar tro på vad man säger och bara tror att soc är helt felfria?? Dom är bara människor dom med. Nej, vi har inte mer problem än vad som skrivits här, tyvärr. Att vi får träffa henne så lite vet vi inte varför, dom säger att det finns föräldrar som bara får träffa sina barn en gång i månaden eller mindre och att vi får träffa henne en gång i veckan är inom det normala. Dom hade oro kring min sambo pga hans tidigare missbruk som HAN berättade till dom. Innan dess hade dom 0 oro och det handlade endast om mig och deras oro om mig. Tro det eller inte, men dom fick mer ammunition för min sambo är för ärlig ibland och öppnade upp sig om sitt förflutna. 

Många är rätt puckade på denna sida och beter sig som skit. De gillar att vältra sig i andras olycka. 
    Vad gäller socialen ska man säga så lite som möjligt. Allt det ni säger kommer vändas mot er. Tag aldrig upp några svagheter. Gå inte med på något som de kallar för "stöd". Det kommer bara hållas emot er. Det kommer tolkas som att ni själva erkänner att ni har problem. Att ni behöver åtgärder. Att ni inte duger som ni är. Prata så lite som möjligt med socialen. Tag kontakt med ett duktigt juridiskt biträde och låt detta biträde föra er talan istället. 
  • Challenger
    Citronella skrev 2023-04-02 20:49:13 följande:
    Klart socialen har incitament för att barnet ska tillbaka till de biologiska föräldrarna. Att ha ett barn placerat är dyrt för kommunen. Även om reglerna har ändrats sen Lilla hjärtat är det många socionomer som vill återförena barn med bio föräldrarna till varje pris. Föräldrars rättigheter har varit enormt starka under en längre tid. Barn har till och med blivit mördade för att öde biologiska föräldrarna ska ha sina rättigheter tillgodosedda. 
    De bryr sig inte om kostnaderna. Finns inte en socialsekreterare som betalar detta ur egen ficka. Socionomerna vill bara ha ryggen fri. Ser de föräldrar som en risk, vilket många gör, kommer de göra allt i sin makt för att förhindra föräldrarna rätten till sina barn. 
  • Challenger
    Citronella skrev 2023-04-02 22:20:13 följande:

Du tror alltså att kommunen inte har en budget? Att det finns oändliga resurser att ösa ur? Socialens avdelningar har besparingskrav på sig som alla andra och en budget att hålla sig till. 

Historiskt så skiter socialen som föräldrarna är en risk, det är vuxna människor som kan ställa till problem. Ett våldtaget barn ställer inte till några bekymmer. 

Socionomer bryr sig inte om någon budget. Eller menar du att det aldrig har hänt att en förvaltning i en kommun överskridit sin budget?
  • Challenger
    Cherry123 skrev 2023-04-12 19:55:01 följande:

Och detta var också för han berättat om mindre bra saker som har hänt honom, och det använder dom nu emot honom. Att han måste gå igenom en traumabehandling. Jag varnade honom om detta men han lyssnade inte. 

Du ska inte prata med socialen. Svara ja, nej eller jag vet inte på deras frågor. 
    Det är deras jobb att bevisa att ni är olämpliga som föräldrar. Det är inte erat jobb att visa att ni är lämpliga. 
Svar på tråden Placerad dotter! Kommer jag få hem henne?