Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel
Jag tycker att samfunden inte ska ha juridisk vigselrätt. Jag tycker att kommun eller stat skall stå för själva den juridiska vigseln, eller registrerandet. Sedan kan par som så önskar ha en andlig akt i en kyrka, alltså en kristen gudstjänstlokal, eller i någon annan religions lokal.
Detta kan se så att samfunden själva avstår, eller att de lokala pastorerna/ prästerna och andra själva avstår, eller som en 3:e möjlighet att riksdag eller regering beslutar om det.
Jag är troende kristen, och vill att framför allt mitt eget samfund, Svenska Kyrkan, skall förknippas mera med tron, och mindre med ceremonier. Det är tråkigt när en del ser präster som någon sorts serviceombud för ceremonier. Dessutom tycker jag det är hyckleri att lova trohet inför en Gud man inte tror på - precis som jag tycker att det är hyckleri att konfirmeras om man inte tänker dyka upp i kyrkan söndagen efter konfirmationen, och om man inte vill leva ett kristet liv i resten av sitt liv - precis som det är hyckleri vid barndop när föräldrar som inte tror, men låter döpa sitt barn och säger att man önskar att barnet ska döpas till denna tro osv.
Systemet med borgerlig juridisk vigsel fungerar bra i andra Europeiska länder, och kan fungera här med. Par som så önskar kan sedan ha ett hur festligt kyrkbröllop som helst, även om det inte har juridisk verkan. Jag tror också att fler par som inte är troende kommer att nöja sig med bara en borgerlig akt. Jag skulle, om jag var präst absolut inte vilja viga icke troende och icke kyrkligt aktiva par, då detta inte vore ärligt vare sig från deras eller min sida,
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-27 16:17
Här är en bra artikel om vad några biskopar tyckte i januari 2009. Vad de tycker idag vet jag inte.
www.expressen.se/nyheter/biskopar-vill-avskaffa-kyrkans-vigselratt/