• Sven Erik Johansson

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

Jag tycker att samfunden inte ska ha juridisk vigselrätt. Jag tycker att kommun eller stat skall stå för själva den juridiska vigseln, eller registrerandet. Sedan kan par som så önskar ha en andlig akt i en kyrka, alltså en kristen gudstjänstlokal, eller i någon annan religions lokal. 

Detta kan se så att samfunden själva avstår, eller att de lokala pastorerna/ prästerna och andra själva avstår, eller som en 3:e möjlighet att riksdag eller regering beslutar om det.

Jag är troende kristen, och vill att framför allt mitt eget samfund, Svenska Kyrkan, skall förknippas mera med tron, och mindre med ceremonier. Det är tråkigt när en del ser präster som någon sorts serviceombud för ceremonier. Dessutom tycker jag det är hyckleri att lova trohet inför en Gud man inte tror på - precis som jag tycker att det är hyckleri att konfirmeras om man inte tänker dyka upp i kyrkan söndagen efter konfirmationen, och om man inte vill leva ett kristet liv i resten av sitt liv - precis som det är hyckleri vid barndop när föräldrar som inte tror, men låter döpa sitt barn och säger att man önskar att barnet ska döpas till denna tro osv.

Systemet med borgerlig juridisk vigsel fungerar bra i andra Europeiska länder, och kan fungera här med. Par som så önskar kan sedan ha ett hur festligt kyrkbröllop som helst, även om det inte har juridisk verkan. Jag tror också att fler par som inte är troende kommer att nöja sig med bara en borgerlig akt. Jag skulle, om jag var präst absolut inte vilja viga icke troende och icke kyrkligt aktiva par, då detta inte vore ärligt vare sig från deras eller min sida,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-27 16:17
    Här är en bra artikel om vad några biskopar tyckte i januari 2009. Vad de tycker idag vet jag inte.

www.expressen.se/nyheter/biskopar-vill-avskaffa-kyrkans-vigselratt/
  • Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 00:02:20 följande:

Jag vill vigas i en kyrka, av en präst. Annars struntar jag i det. För mig är det meningen med giftemålet

Menar du att själva det att prästen håller i det juridiska är viktigt för dig - att det inte räcker med kyrkbröllop utan att det är det som är det juridiskt bindande?
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-01 20:52:17 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 14:05:21 följande:
    Nu såg jag ordet "inte" - dvs att du skrev att vi kanske "inte" har så olika syn på frälsning. Ja då förstår jag  nog mer vad du menar. Jag backar inte på att all frälsning är genom Kristi verk - att ingen kan frälsa sig själv - men är öppen för att ev nås fler av den frälsningen än de som formellt är/ blir kristna i jordelivet.

Vet inte exakt va du menar att ingen kan frälsa sig själv men självklart är det bara Gud som kan frälsa, vi människor har ingen makt över det. Som kristen vill man väl och ska försöka va en god/bra människa men vi är förstås långtifrån ofelbara och behöver Guds nåd. Det är Gud som dömer, ingen annan.

Sen tror jag som sagt Gud kan visa sig och verka även utanför kristendomen precis som kristna inte alltid visar på Gud utan rentav tvärtom. Många människor har säkert stötts bort från kyrkan pga kyrkan/dom kristna faktiskt visat ren ondska istf kärleksfullhet. Jag bär också på en hel del tvivel och kritik mot kyrkan. :/

Jag t r o r också alla människor oavsett kristna eller inte kan nå frälsning men vet förstås inte. Det kan va så att alla får en andra och mer rättvis chans ta ställning till Kristus efter det här jordiska livet eller att det möjligen finns andra vägar. Som sagt, jag bara spekulerar. 
    Men för mig som kristen är förstås Jesus Kristus och hans död och uppståndelse central. Påskens budskap!

Att jag inte vill outa mig för mycket handlar om att jag lever under hot och därför inte vill berätta för mycket om tex. vilken kyrka jag besöker regelbundet. Men det är iaf en av dom katolska församlingarna i Sthlm.

Att ingen kan frälsa sig själv - att våra synder tvättas bort i Kristi blod, att vi inte kan "rengöra oss själva". Återkommer med längre svar efter lektionen. Har lektion nu.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ja hm) skrev 2023-03-02 07:02:10 följande:
    Tror du på gud, eller varför är prästen annars viktig i sammanhanget?
    Dvs - blir kyrkbröllopet meningslöst för dig om du före det har fått vigsel registrerat av en myndighet.?
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-01 20:52:17 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 14:05:21 följande:
    Nu såg jag ordet "inte" - dvs att du skrev att vi kanske "inte" har så olika syn på frälsning. Ja då förstår jag  nog mer vad du menar. Jag backar inte på att all frälsning är genom Kristi verk - att ingen kan frälsa sig själv - men är öppen för att ev nås fler av den frälsningen än de som formellt är/ blir kristna i jordelivet.

Vet inte exakt va du menar att ingen kan frälsa sig själv men självklart är det bara Gud som kan frälsa, vi människor har ingen makt över det. Som kristen vill man väl och ska försöka va en god/bra människa men vi är förstås långtifrån ofelbara och behöver Guds nåd. Det är Gud som dömer, ingen annan.

Sen tror jag som sagt Gud kan visa sig och verka även utanför kristendomen precis som kristna inte alltid visar på Gud utan rentav tvärtom. Många människor har säkert stötts bort från kyrkan pga kyrkan/dom kristna faktiskt visat ren ondska istf kärleksfullhet. Jag bär också på en hel del tvivel och kritik mot kyrkan. :/

Jag t r o r också alla människor oavsett kristna eller inte kan nå frälsning men vet förstås inte. Det kan va så att alla får en andra och mer rättvis chans ta ställning till Kristus efter det här jordiska livet eller att det möjligen finns andra vägar. Som sagt, jag bara spekulerar. 
    Men för mig som kristen är förstås Jesus Kristus och hans död och uppståndelse central. Påskens budskap!

Att jag inte vill outa mig för mycket handlar om att jag lever under hot och därför inte vill berätta för mycket om tex. vilken kyrka jag besöker regelbundet. Men det är iaf en av dom katolska församlingarna i Sthlm.

Vad jag menar är att jag är öppen för tanken att vissa personer, utanför den formella kristenheten, (vissa ateister och viss personer i andra religioner)kan vara frälsta genom Kristi död på korset och hans uppståndelse, utan att ha känt till det teoretiskt i jordelivet. Det är inte säkert att de alls behöver "ta ställning" som du uttrycker det. De kanske utan att veta det själva har stått nära Kristus i jordelivet och därmed är frälsta med Kristi blod, som renar dem från synden.

Sen tror jag själv lite mer komplext än att Gud aktivt dömer. Snarare tror jag att den ondska/ den disharmoni som man själv skapat i jordelivet riskerar man ta med sig också i tillvaron bortom döden, och att det är det som är domen, dvs att domen inte är något pålagt aktivt utifrån av Gud. Men jag tror ju att om man stått inom räckhåll för Kristi verk så är man renad i Kristi blod och då har man alltså inte med sig det bagaget när man är hinsides.

• Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 11:05:12 följande:
    Dvs - blir kyrkbröllopet meningslöst för dig om du före det har fått vigsel registrerat av en myndighet.?

Jag är troende. Min enda motivation till att gifta mig är att viga mig framför gud. Hade känts jättetrist om jag vigdes hos en myndighet istället. Då hade jag struntat i bröllopet istället 

Framför allt vill jag vigas av någon som jag vet också tror på gud, och i en kyrka. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ja hm) skrev 2023-03-02 07:02:10 följande:
    Tror du på gud, eller varför är prästen annars viktig i sammanhanget?

Ja det gör jag. Ser absolut noll mening med att gifta mig om det inte är i en kyrka. 

• Anonym (Ja hm)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 11:35:50 följande:

Ja det gör jag. Ser absolut noll mening med att gifta mig om det inte är i en kyrka. 

Så en vigsel utan det juridiska i en kyrka vore meningslös? Vad i det juridiska ser du som kopplat till din tro?
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 11:33:21 följande:

Jag är troende. Min enda motivation till att gifta mig är att viga mig framför gud. Hade känts jättetrist om jag vigdes hos en myndighet istället. Då hade jag struntat i bröllopet istället 

Framför allt vill jag vigas av någon som jag vet också tror på gud, och i en kyrka. 

Men förstår du inte. Du kan absolut ha kyrkbröllop, även om själva den juridiska registreringen av äktenskapet sköts av en myndighet. Så gör de i andra länder i Europa. Själva det juridiska sköter kommun eller stat, men sen har de ändå fina kyrkbröllop.
  • Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 12:36:36 följande:
    Men förstår du inte. Du kan absolut ha kyrkbröllop, även om själva den juridiska registreringen av äktenskapet sköts av en myndighet. Så gör de i andra länder i Europa. Själva det juridiska sköter kommun eller stat, men sen har de ändå fina kyrkbröllop.

Ja jag fattar att det går till så haha? Men det intresserar mig ej. Isåfall hade jag ju lika gärna kunnat gifta mig borgligt (och kanske ha ?fest? i en kyrka eller nåt) men det vill jag ju inte. Totalt meningslöst enligt mig

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ja hm) skrev 2023-03-02 11:42:12 följande:
    Så en vigsel utan det juridiska i en kyrka vore meningslös? Vad i det juridiska ser du som kopplat till din tro?

Jag har inget juridiskt behov av att gifta mig och/eller att vara gift. Det enda(!) som lockar mig med ett giftemål är att vigas av en präst i en kyrka. Vet liksom inte hur jag ska beskriva det tydligare haha 

Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel