• Sven Erik Johansson

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

Jag tycker att samfunden inte ska ha juridisk vigselrätt. Jag tycker att kommun eller stat skall stå för själva den juridiska vigseln, eller registrerandet. Sedan kan par som så önskar ha en andlig akt i en kyrka, alltså en kristen gudstjänstlokal, eller i någon annan religions lokal. 

Detta kan se så att samfunden själva avstår, eller att de lokala pastorerna/ prästerna och andra själva avstår, eller som en 3:e möjlighet att riksdag eller regering beslutar om det.

Jag är troende kristen, och vill att framför allt mitt eget samfund, Svenska Kyrkan, skall förknippas mera med tron, och mindre med ceremonier. Det är tråkigt när en del ser präster som någon sorts serviceombud för ceremonier. Dessutom tycker jag det är hyckleri att lova trohet inför en Gud man inte tror på - precis som jag tycker att det är hyckleri att konfirmeras om man inte tänker dyka upp i kyrkan söndagen efter konfirmationen, och om man inte vill leva ett kristet liv i resten av sitt liv - precis som det är hyckleri vid barndop när föräldrar som inte tror, men låter döpa sitt barn och säger att man önskar att barnet ska döpas till denna tro osv.

Systemet med borgerlig juridisk vigsel fungerar bra i andra Europeiska länder, och kan fungera här med. Par som så önskar kan sedan ha ett hur festligt kyrkbröllop som helst, även om det inte har juridisk verkan. Jag tror också att fler par som inte är troende kommer att nöja sig med bara en borgerlig akt. Jag skulle, om jag var präst absolut inte vilja viga icke troende och icke kyrkligt aktiva par, då detta inte vore ärligt vare sig från deras eller min sida,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-27 16:17
    Här är en bra artikel om vad några biskopar tyckte i januari 2009. Vad de tycker idag vet jag inte.

www.expressen.se/nyheter/biskopar-vill-avskaffa-kyrkans-vigselratt/
  • Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-02-28 15:07:48 följande:

Ok, då antar jag du även är emot att somliga av oss har husdjur som i mitt fall katt?
    Men intressant att höra din syn i ämnet.

Jag kan nog instämma i din syn på va kristen tro är fast med ett undantag och det är att jag inte är övertygad om att icke-kristna skulle va utestängda från gemenskapen med Gud. För mig är det en fruktansvärd tanke att fina, kärleksfulla människor skulle utestängas bara för dom inte bekänner sig till kristendomen. Jag tror också Gud kan visa sig på många olika sätt i den här världen.

Tyvärr antar jag min församling i dina ögon är alldeles för liberal då jag vet att en del mer konservativa katoliker tycker så men jag känner nog att det stämmer med min tro.

Vänta lite nu. Det sa jag ju faktiskt inte. Att jag tror att all frälsning sker i Kristi blod betyder inte automatiskt att jag tror att det bara är de som teoretiskt känner till det i jordelivet som nås av den frälsningen. Jag är öppen för tanken att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kan tänkas vara frälsta i Kristi död och uppståndelse ( inte genom att vara perfekta). Alltså Kristus som enda vägen, men däremot ånga vägar till Kristus.

Däremot kan jag inte gå med på en tvåvägsteologi/ flervägsteologi, men det är en helt annan sak. Vissa individer utanför den formella kristenheten kanske nås av frälsningen.

Den tanken tolkade en del det som påven var inne på under en gudstjänst för 10 år sen. Det gav mycket debatt 2013 minns jag. 

Jag vet inte vilken församling du är med i, så jag vet inte. Men för att jag ska kalla en församling kristen måste den tro att all frälsning sker i kraft av frälsarens verk på Golgata.

Jag skulle nog inte själv skaffa katt, men jag känner däremot en katt som jag har varma känslor för Han heter Atlas, och honom tror jag jag får träffa på lördag.

• Sven Erik Johansson
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-28 14:06:39 följande:

Jag håller faktiskt med. Så gör man i t ex Frankrike och det fungerar bra.

Man har en ceremoni (om man vill) i valfri religiös byggnad och gifter sig juridiskt på statlig myndighet, ungefär som ett borgerligt bröllop.

Tycker det låter vettigt och det skulle även låta kyrkan vara friare i vilka man väljer att viga osv. Det vill säga, kyrkan/synagogan/moskén skulle stå ännu lite friare från staten, vilket jag tycker är positivt. 

+ att en av anledningarna till att icke troende politiker vill ha makt i kyrkan är att den drar till sig många, t.ex. eftersom även en del icke troende vill ha kyrkliga vigslar, begravningar osv osv. Jag vill att det som ska locka individer att vara medlemmar är själva trosinnehållet. Jag  vill att min kyrka ska vara ett effektivt redskap för den Gud jag tror på, inte partipolitikers och en del andras s. a s. "lekstuga".

Jag vill att alla som beslutar i mitt samfund ska vara troende, och att kyrkans centrum också är tron. En del politiker vill använda kyrkovalen som språngbräda för egna partiet i de vanliga valen.

Bort med alla politiska partier ur kyrkan. Det är absurt, och Sverige den enda kyrkan i världen med sådant system, med politiska partier i kyrkan.

• flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-28 15:27:35 följande:

Vänta lite nu. Det sa jag ju faktiskt inte. Att jag tror att all frälsning sker i Kristi blod betyder inte automatiskt att jag tror att det bara är de som teoretiskt känner till det i jordelivet som nås av den frälsningen. Jag är öppen för tanken att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kan tänkas vara frälsta i Kristi död och uppståndelse ( inte genom att vara perfekta). Alltså Kristus som enda vägen, men däremot ånga vägar till Kristus.

Däremot kan jag inte gå med på en tvåvägsteologi/ flervägsteologi, men det är en helt annan sak. Vissa individer utanför den formella kristenheten kanske nås av frälsningen.

Den tanken tolkade en del det som påven var inne på under en gudstjänst för 10 år sen. Det gav mycket debatt 2013 minns jag. 

Jag vet inte vilken församling du är med i, så jag vet inte. Men för att jag ska kalla en församling kristen måste den tro att all frälsning sker i kraft av frälsarens verk på Golgata.

Jag skulle nog inte själv skaffa katt, men jag känner däremot en katt som jag har varma känslor för Han heter Atlas, och honom tror jag jag får träffa på lördag.

Ok, men då kanske vi inte har helt olika syn på frälsning. Om jag nu fattat dig rätt.
    Va menar du med tvåvägs-/flervägsteologi? Hittade inget när jag googlade begreppen.

Asså min församling tillhör romersk-katolska kyrkan så den har ju samma kristna tro som kyrkan i sin helhet. Prästerna är jesuiter som tvärtemot va många svenskar tycks tro är rätt öppensinnade och uppmuntrar till kritiskt tänkande.
    Jag vill inte säga mer än så för inte outa mig helt.

Du får hälsa din kattvän Atlas. Min katt har faktiskt välsignats av en präst som stänkte vigvatten på henne (fast vigvattnet va väl inte så uppskattat egentligen ).

• Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-02-28 21:00:07 följande:

Ok, men då kanske vi inte har helt olika syn på frälsning. Om jag nu fattat dig rätt.
    Va menar du med tvåvägs-/flervägsteologi? Hittade inget när jag googlade begreppen.

Asså min församling tillhör romersk-katolska kyrkan så den har ju samma kristna tro som kyrkan i sin helhet. Prästerna är jesuiter som tvärtemot va många svenskar tycks tro är rätt öppensinnade och uppmuntrar till kritiskt tänkande.

Du får hälsa din kattvän Atlas. Min katt har faktiskt välsignats av en präst som stänkte vigvatten på henne (fast vigvattnet va väl inte så uppskattat egentligen ).

Tvåvägsteologi är om man tror att det finns någon annan väg till frälsning än Kristi verk. Menar du själv att det skulle finnas någon annan väg parallellt med det? Vad skulle det vara för väg i så fall?

För att förtydliga: all frälsning sker i Kristus, MEN jag är öppen för att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kanske också är frälsta i Kristi blod, dvs Jesus är enda vägen MEN det är inte säkert att det är bara bekännande kristna som kommer att vara frälsta genom honom,

Vad tänker du främst på när du skriver "kanske olika syn på frälsnjng"?

Jesuiter tror jag tror som jag, att all frälsning sker i Kristi blod. För min del outar jag mig totalt. Jag är aktiv i främst St Pauli när jag är i Göteborg, I Jönköping går jag mest i Råslätts Kyrka, oftast Svenska Kyrkan, men lokalerna används också av både Råslätts Församlingsgemenskap, närmast pingstinriktad försmling, och Syrisk-Ortodoxa, som det finns en hel del av i Jönköping.

• sextiotalist

Jag upplever dig som en fundamentalist. Ditt sätt räknas.
    Starta upp ett eget samfund och låt oss andra få behålla den svenska kyrkan som vi vill ha  (dvs som den är nu)

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2023-03-01 09:11:22 följande:

Jag upplever dig som en fundamentalist. Ditt sätt räknas.
    Starta upp ett eget samfund och låt oss andra få behålla den svenska kyrkan som vi vill ha  (dvs som den är nu)

Nu blir jag verkligen ledsen.  Påstår du att jag inte har rätt att verka i den kyrka jag är medlem, och där flera församlingar har samma inriktning som jag ? VIll du att jag ska uteslutas ur Sv K? Vem ska ta beslutet att kasta ut mig ?

Vad menar du med "räknas".? Om man faktiskt tror på Jesus, och brinner för att hans frälsningsbudskap ska få höras kämpar man naturligtvis för det. Sen får andra göra vad de vill, men att en kyrka överhuvud taget finns har från början syftet att verka för evangelium, det glada budskapet. Även Svenska Kyrkan har sina bekännelseskrifter, även om många församlingar ej följer dem.

Jag tänker stanna och kämpa. Jag tänker inte ge upp. Jag vill ta striden. Dessutom behöver jag inte starta ett nytt samfund eftersom det både i Svenska Kyrkan och andra samfund finns många församlingar där jag menar att man verkligen kan få en tjänlig andlig föda.

Jag är ekumén, och vill fortsätta att ha min bas i Svenska Kyrkan, men ibland besöka andra samfund, som t.ex. i söndags när jag var i katolska. Här i stan har vi nämligen EXTREMT goda relationer mellan samfunden. Vi besöker varandras gudstjänster, och ber för varandras församlingar. Det är ett otroligt bra klimat - jämfört med för 30-40 år sen, när man höll sig på sin kant. 

Jag är så långt ifrån fundamentalism man kan komma. T.ex är jag inte kreationist m.m. Jag är i en mittfåra mellan fundamentalister och liberalteologer. Jag är varken eller. 

Jag vill verkligen slås för att de församlingar där budskapet fortfarande hörs ska vara platser där man fortsatt får höra det.

• Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-02-28 21:00:07 följande:

Nu såg jag ordet "inte" - dvs att du skrev att vi kanske "inte" har så olika syn på frälsning. Ja då förstår jag  nog mer vad du menar. Jag backar inte på att all frälsning är genom Kristi verk - att ingen kan frälsa sig själv - men är öppen för att ev nås fler av den frälsningen än de som formellt är/ blir kristna i jordelivet.
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 07:58:18 följande:

Tvåvägsteologi är om man tror att det finns någon annan väg till frälsning än Kristi verk. Menar du själv att det skulle finnas någon annan väg parallellt med det? Vad skulle det vara för väg i så fall?

För att förtydliga: all frälsning sker i Kristus, MEN jag är öppen för att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kanske också är frälsta i Kristi blod, dvs Jesus är enda vägen MEN det är inte säkert att det är bara bekännande kristna som kommer att vara frälsta genom honom,

Vad tänker du främst på när du skriver "kanske olika syn på frälsnjng"?

Jesuiter tror jag tror som jag, att all frälsning sker i Kristi blod. För min del outar jag mig totalt. Jag är aktiv i främst St Pauli när jag är i Göteborg, I Jönköping går jag mest i Råslätts Kyrka, oftast Svenska Kyrkan, men lokalerna används också av både Råslätts Församlingsgemenskap, närmast pingstinriktad försmling, och Syrisk-Ortodoxa, som det finns en hel del av i Jönköping.

Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 14:05:21 följande:
    Nu såg jag ordet "inte" - dvs att du skrev att vi kanske "inte" har så olika syn på frälsning. Ja då förstår jag  nog mer vad du menar. Jag backar inte på att all frälsning är genom Kristi verk - att ingen kan frälsa sig själv - men är öppen för att ev nås fler av den frälsningen än de som formellt är/ blir kristna i jordelivet.

Vet inte exakt va du menar att ingen kan frälsa sig själv men självklart är det bara Gud som kan frälsa, vi människor har ingen makt över det. Som kristen vill man väl och ska försöka va en god/bra människa men vi är förstås långtifrån ofelbara och behöver Guds nåd. Det är Gud som dömer, ingen annan.

Sen tror jag som sagt Gud kan visa sig och verka även utanför kristendomen precis som kristna inte alltid visar på Gud utan rentav tvärtom. Många människor har säkert stötts bort från kyrkan pga kyrkan/dom kristna faktiskt visat ren ondska istf kärleksfullhet. Jag bär också på en hel del tvivel och kritik mot kyrkan. :/

Jag t r o r också alla människor oavsett kristna eller inte kan nå frälsning men vet förstås inte. Det kan va så att alla får en andra och mer rättvis chans ta ställning till Kristus efter det här jordiska livet eller att det möjligen finns andra vägar. Som sagt, jag bara spekulerar. 
    Men för mig som kristen är förstås Jesus Kristus och hans död och uppståndelse central. Påskens budskap!

Att jag inte vill outa mig för mycket handlar om att jag lever under hot och därför inte vill berätta för mycket om tex. vilken kyrka jag besöker regelbundet. Men det är iaf en av dom katolska församlingarna i Sthlm.

• Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-28 12:54:41 följande:
    Även om det bara krävdes en namnunderskrift vid hindersprövningen, som ju faktiskt ändå görs av en myndighet? Sen kan man ha hur lysande kyrkbröllop som helst.

Jag vill vigas i en kyrka, av en präst. Annars struntar jag i det. För mig är det meningen med giftemålet

• Anonym (Ja hm)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 00:02:20 följande:

Jag vill vigas i en kyrka, av en präst. Annars struntar jag i det. För mig är det meningen med giftemålet

Tror du på gud, eller varför är prästen annars viktig i sammanhanget?
Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel