Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

Bland det dummaste jag hört. Ska jag gifta mig ska jag gifta mig i kyrkan. Det är till och med det enda med giftermål som lockar mig. 

Är väl jättefint om folk får viga sig som de vill? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Tycker så här) skrev 2023-02-27 17:18:30 följande:

Tvärtom är det helt logiskt. En kyrka är en förening med frivilligt medlemskap. Man kan lika väl säga "självklart att jag ska få bli vigd i en fotbollsklubb"..

En kyrka är förutom en förening också ett trossamfund, och det ingår inte i dess kärnuppdrag att stå för myndighetsutövning, vilket en vigsel är. Jag tycker man kan respektera att en kyrka har en kristen verksamhet, exakt som en fotbollsklubb spelar fotboll. I andra länder fungerar det utmärkt att skilja på juridik och andligt - så varför skulle det inte fungera i Sverige också?

Om vi skulle ha ett sådant system som i andra europeiska länder skulle du kunna ha kyrkbröllop också, först låta kommunen eller staten registrera vigseln, och sedan ha ett kyrkobröllop utan juridisk betydelse..

(Om du är kristen är det dock inte hyckleri att gifta sig kyrkligt, vilket det dock blir om man inte tror.)

Jag är troende, just därför jag vill gifta mig i kyrkan. Inget annat giftemål tilltalar mig, jag vill inte stå hos någon myndighet och gifta mig. Isåfall avstår jag hellre

• Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-28 12:54:41 följande:
    Även om det bara krävdes en namnunderskrift vid hindersprövningen, som ju faktiskt ändå görs av en myndighet? Sen kan man ha hur lysande kyrkbröllop som helst.

Jag vill vigas i en kyrka, av en präst. Annars struntar jag i det. För mig är det meningen med giftemålet

• Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 11:05:12 följande:
    Dvs - blir kyrkbröllopet meningslöst för dig om du före det har fått vigsel registrerat av en myndighet.?

Jag är troende. Min enda motivation till att gifta mig är att viga mig framför gud. Hade känts jättetrist om jag vigdes hos en myndighet istället. Då hade jag struntat i bröllopet istället 

Framför allt vill jag vigas av någon som jag vet också tror på gud, och i en kyrka. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ja hm) skrev 2023-03-02 07:02:10 följande:
    Tror du på gud, eller varför är prästen annars viktig i sammanhanget?

Ja det gör jag. Ser absolut noll mening med att gifta mig om det inte är i en kyrka. 

• Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 12:36:36 följande:
    Men förstår du inte. Du kan absolut ha kyrkbröllop, även om själva den juridiska registreringen av äktenskapet sköts av en myndighet. Så gör de i andra länder i Europa. Själva det juridiska sköter kommun eller stat, men sen har de ändå fina kyrkbröllop.

Ja jag fattar att det går till så haha? Men det intresserar mig ej. Isåfall hade jag ju lika gärna kunnat gifta mig borgligt (och kanske ha ?fest? i en kyrka eller nåt) men det vill jag ju inte. Totalt meningslöst enligt mig

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ja hm) skrev 2023-03-02 11:42:12 följande:
    Så en vigsel utan det juridiska i en kyrka vore meningslös? Vad i det juridiska ser du som kopplat till din tro?

Jag har inget juridiskt behov av att gifta mig och/eller att vara gift. Det enda(!) som lockar mig med ett giftemål är att vigas av en präst i en kyrka. Vet liksom inte hur jag ska beskriva det tydligare haha 

• Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 18:07:37 följande:
    Skulle du inte i så fall kunna ha BARA den kyrkliga vigseln, och inte vara gift juridiskt?

Tekniskt sett ja, men då hade jag inte sett nån vits med det om man ändå inte gifter sig på riktigt. 

Tycker det är helt perfekt som det är idag, att folk får välja om de vill vigas borgligt eller av en präst i kyrkan. 

Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel