Anonym (Tycker så här) skrev 2023-02-27 17:18:30 följande:
Tvärtom är det helt logiskt. En kyrka är en förening med frivilligt medlemskap. Man kan lika väl säga "självklart att jag ska få bli vigd i en fotbollsklubb"..
En kyrka är förutom en förening också ett trossamfund, och det ingår inte i dess kärnuppdrag att stå för myndighetsutövning, vilket en vigsel är. Jag tycker man kan respektera att en kyrka har en kristen verksamhet, exakt som en fotbollsklubb spelar fotboll. I andra länder fungerar det utmärkt att skilja på juridik och andligt - så varför skulle det inte fungera i Sverige också?
Om vi skulle ha ett sådant system som i andra europeiska länder skulle du kunna ha kyrkbröllop också, först låta kommunen eller staten registrera vigseln, och sedan ha ett kyrkobröllop utan juridisk betydelse..
(Om du är kristen är det dock inte hyckleri att gifta sig kyrkligt, vilket det dock blir om man inte tror.)
Jag är troende, just därför jag vill gifta mig i kyrkan. Inget annat giftemål tilltalar mig, jag vill inte stå hos någon myndighet och gifta mig. Isåfall avstår jag hellre